Grenrör

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns spaltmil skrivet om turbo och trycksättning av förgasare här på sporthoj.

Originalförgasare är enkla att trycksätta och fungerar bra med originalbestyckningen om allt blev rätt gjort. Behöver du byta munstycken har du gjort något fel med trycksättningen av förgasarna (annat än att fetta upp huvudmunstycket ett eller två snäpp för extrakylning).

Använd ett agreggat som är lätt och litet, t.ex. TD04-13G/7 TD04-15/16/18/19 etc. Vill du ha 200, 250, 300, 350 eller 420 hästar på bakhjulet?

Ratfighter skrev:
Vad tror du om orginal förgasare?
Vad för storlek/sorts turboagg ska jag satsa på?
 

Ratfighter

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Riktigt råtthoj...
andersbrink skrev:
Det finns spaltmil skrivet om turbo och trycksättning av förgasare här på sporthoj.

Originalförgasare är enkla att trycksätta och fungerar bra med originalbestyckningen om allt blev rätt gjort. Behöver du byta munstycken har du gjort något fel med trycksättningen av förgasarna (annat än att fetta upp huvudmunstycket ett eller två snäpp för extrakylning).

Använd ett agreggat som är lätt och litet, t.ex. TD04-13G/7 TD04-15/16/18/19 etc. Vill du ha 200, 250, 300, 350 eller 420 hästar på bakhjulet?

TD04-13G/7 ? det är ett Mitsubishi aggregat? :3freak
Hur mycket ska man pröjsa för en beggad sån då?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
andersson turbo skrev:
då den större turbon ger betydligt mer effekt på lika laddtryck

Ehm, ursäkta mig nu lite här, men lika laddtryck ger väl alltid lika effekt?

Som exempel, 1 bar ger ju, som tumregel (missvisande, men tumregel!), ungefär dubbel effekt, och 1 bar är ju 1 bar oavsett hur stor eller liten turbo du har!

Nu vet jag ju att du är väldigt insatt turbopulare, så jag sitter just nu och är väldigt osäker på mig själv, men jag tänkte att det är bäst att fråga! :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
petterekman skrev:
Ehm, ursäkta mig nu lite här, men lika laddtryck ger väl alltid lika effekt?

Som exempel, 1 bar ger ju, som tumregel (missvisande, men tumregel!), ungefär dubbel effekt, och 1 bar är ju 1 bar oavsett hur stor eller liten turbo du har!

Nu vet jag ju att du är väldigt insatt turbopulare, så jag sitter just nu och är väldigt osäker på mig själv, men jag tänkte att det är bäst att fråga! :)





NEJ NEJ NEJ

1 bar är alltid 1 bar jo , men det beror helt å hållet på hur mycket avgasmottryck man har

Exempelvis Om du laddar 1 bar med ett litet aggregat så kanske man har 1,5 bar i avgasmottryck , men med ett stort aggregat så kanske mottrycket bara är 0,5 bar
Alltså en rätt stor tryckdifferans. Med så mycket lägre mottryck så måste turbon ge rejält mycket mera luft för att uppnå samma laddtryck i detta fallet 1 bar

Att jämföras med att försöka hålla badkaret fullt med vatten fast du borrar större hål i botten (= minskat mottryck)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
andersson turbo skrev:
NEJ NEJ NEJ

1 bar är alltid 1 bar jo , men det beror helt å hållet på hur mycket avgasmottryck man har

Exempelvis Om du laddar 1 bar med ett litet aggregat så kanske man har 1,5 bar i avgasmottryck , men med ett stort aggregat så kanske mottrycket bara är 0,5 bar
Alltså en rätt stor tryckdifferans. Med så mycket lägre mottryck så måste turbon ge rejält mycket mera luft för att uppnå samma laddtryck i detta fallet 1 bar

Att jämföras med att försöka hålla badkaret fullt med vatten fast du borrar större hål i botten (= minskat mottryck)
........................och dessutom så ger ett litet aggregat mycket varmare luft pga. ovan, och varmare luft behöver mer plats alltså lägre effekt fast samma laddtryck.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
[PlastRaket] skrev:
........................och dessutom så ger ett litet aggregat mycket varmare luft pga. ovan, och varmare luft behöver mer plats alltså lägre effekt fast samma laddtryck.




NJa inte riktigt detta är en allmän missuppfattning

så länge en kompressor jobbar i sitt rätta verkningsområde
så blir det ingen skillnad på laddluften i temperatur
oavsett storlek på komressor

Detta är ren fysik å går inte att förändra
men ett mindre aggregat med högt mottryck har ju en tendens att behålla mer avgaser i motorn och där igenom mer värme
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Framför allt så står det massor med varm luft kvar i cylinder om du har högt mottryck, mindre effekt och spikar lättare.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
petterekman skrev:
Ehm, ursäkta mig nu lite här, men lika laddtryck ger väl alltid lika effekt?

Som exempel, 1 bar ger ju, som tumregel (missvisande, men tumregel!), ungefär dubbel effekt, och 1 bar är ju 1 bar oavsett hur stor eller liten turbo du har!

Nu vet jag ju att du är väldigt insatt turbopulare, så jag sitter just nu och är väldigt osäker på mig själv, men jag tänkte att det är bäst att fråga! :)

1 Bar med och utan Intercooler ger också en viss effekt skillnad, naturligtvis så beror skillnaden på hur stor turbo man har och hur effektiv intercoolern är. Men 1Bar kall luft ger mer effekt än 1Bar varm luft, och så får man även lägre mottryck på köpet efter som även avgaserna blir kallare.

R1 T
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
andersson turbo skrev:
NEJ NEJ NEJ

1 bar är alltid 1 bar jo , men det beror helt å hållet på hur mycket avgasmottryck man har

Exempelvis Om du laddar 1 bar med ett litet aggregat så kanske man har 1,5 bar i avgasmottryck , men med ett stort aggregat så kanske mottrycket bara är 0,5 bar
Alltså en rätt stor tryckdifferans. Med så mycket lägre mottryck så måste turbon ge rejält mycket mera luft för att uppnå samma laddtryck i detta fallet 1 bar

Att jämföras med att försöka hålla badkaret fullt med vatten fast du borrar större hål i botten (= minskat mottryck)

Ah, givetvis, jag tackar den sköne herrn för att han hjälper mig på mina ostadiga ben... :)

Usch, hur mycket jag än läser om turbo så känns det egentligen som om jag aldrig blir särskilt mycket klokare, man lär sig något nytt, då dyker nästa okunskap upp! Det är en jäkla balansgång det här med överladdning, spool-up, turbinstorlek, kompressorstorlek, skostorlek. Kommer man någonsin att lära sig detta? ;)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
andersson turbo skrev:
NJa inte riktigt detta är en allmän missuppfattning

så länge en kompressor jobbar i sitt rätta verkningsområde
så blir det ingen skillnad på laddluften i temperatur
oavsett storlek på komressor

Detta är ren fysik å går inte att förändra
men ett mindre aggregat med högt mottryck har ju en tendens att behålla mer avgaser i motorn och där igenom mer värme
okej jag är mycket för tumregler som man kan ha liggande i bakfickan, men är det inte så att man inte bara kan öka laddtrycket hursomhelst för att få mer effekt, har man ett litet aggregat som är tänkt att leverera luft till 200HK vid 0,8 bar så kan man inte skruva upp det till 1,5 och tro att det blir bra för det blir det ju inte. Det kommer ju bara att generera en massa värme kanske i första hand mest beroende på avgashusets storlek men även kompressorn får spatt för den orkar inte leverera tillräcklig luftmängd. Att luften blir varm när man komprimerar den vet jag väl, det är ju ren fysik som du säger men det som du kallar missuppfattning är nog för svensson ändå en hygglig tumregel som stämmer ofta i alla fall fastän det kanske inte är alla som har förstått exakt varför det blir som det blir.
Ett vanligt agg. som T25 eller TD04 13/15/16/18/19 finns ju att få tag i på en bilskrot varsomhelst men det är ju viktigt vilket agg man får tag i, Volvo har ju 6 eller 7:ans avgashus medans Saab har 5:ans. På tex en 900cc hoj skulle jag tex. inte tro att det är så lämpligt att ta Saabs T25 eller 15T/#5 (150-230HK)just med tanke på avgashuset, medans Volvons 13G/#6 (170HK) fungerar till strax över 200HK fastän det har mindre kompressor. Har jag fel??
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top