Grepp på slitna däck

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Jag är ju av naturen snål (valt fel intresse? :D ) så jag
vill inte byta däck för ofta, (eller det kanske är just det jag skall)

Hursomhelst, greppet borde inte vara sämre för att man har
2mm kvar som när man har 5mm mönsterdjup??? gummi som gummi!

Någon som vet???
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ditt resonemang faller främst på att mer gummi förvaltar värme bättre än lite gummi. Sen bevisar man det för sig själv genom att köra slut på ett däck och känna hur det sladdar fast det bevisligen itne syns någon cord än....

Det finns en anledning till att Veidec-killarna oftast bara kör en gång på däcken...

Men det allra viktigaste jag har lärt mig i år är att vända på bakdäcket. DET sparar gummi...
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
RejserAnders skrev:
...Någon som vet???
Inte jag. Men jag har fattat det som att gummit förändras kemiskt varje gång det värms upp och svalnar. Man tappar lite grepp varje gång man använder det alltså.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Grepp på slitna däck

Bingo skrev:
Inte jag. Men jag har fattat det som att gummit förändras kemiskt varje gång det värms upp och svalnar. Man tappar lite grepp varje gång man använder det alltså.

Jupp antalet "värmecykler" är också en bidragande faktor till att däcken går åt skogen...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nästan mer på hur många gånger däcket är uppvärmt än hur mycket gummi som är kvar. Sen ett problem med vissa märken, för mycket gummi gör att däcket rör på sig för mycket och genererar mer värme än ett däck med mindre slityta..
Nya däck=Alltid bäst, men det går att köra på dem länge ändå, för watz räckte det till varvrekord på knutstorp med gammalt bakdäck..
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag vill minnas att Easy Micke Living vid något tillfälle skrev att han upplevde det som att nydäckskänslan varade i ungefär 20 minuter på ett normalt racedäck.
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Chrille skrev:
... Men det allra viktigaste jag har lärt mig i år är att vända på bakdäcket. DET sparar gummi...

Går det ???
Är inte däcket tillverkat för att ta upp krafterna i en speciell riktning?


Eller du menar kanske utåin, är inte det jobbigt?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
H-Klint skrev:
Går det ???
Är inte däcket tillverkat för att ta upp krafterna i en speciell riktning?
...

Jag fågar inte vända framdäcket men det är ju bakdäcken som går åt. Jag känner INGEN skillnad..
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
H-Klint skrev:
Går det ???
Är inte däcket tillverkat för att ta upp krafterna i en speciell riktning?

Med Pirelli och Metzeler är det inga som helst problem att vända däcken vara sig fram eller bak...

Med andra märken vet jag ej :confused:
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det går utmärkt att vända på Dunlop 207GP både bak och fram.
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Kul att folk vänt på bakdäcket, har inte vågat förut. Men man blir
ju lite irriterad när man slänger ett däck som är helt OK på
vänstersidan :mad: :p
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag brukar vända på slicksen, både bak och fram. Funkar utmärkt. Det verkar som om moderna däck, bättre klarar värmecykler och till och med däck som blånerat kan man köra hårt med (inom rimliga gränser). Det är väl den där sista procenten grepp som man förlorar med sulor som hettats upp och kylts ned tidigare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
TomK skrev:
...till och med däck som blånerat kan man köra hårt med (inom rimliga gränser)...
Är det inte bara att slita bort det blånerade lite försiktigt för att man skall återfå greppet? Det gäller väl bara att få bort det yttersta kristalliserade skiktet?
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Bingo skrev:
Är det inte bara att slita bort det blånerade lite försiktigt för att man skall återfå greppet? Det gäller väl bara att få bort det yttersta kristalliserade skiktet?
Håller med!
En normal däcksuppvärmning så är man nere på nytt gummi igen :tummenupp
 

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
I en 2:a
Hoj
Sport
Bingo skrev:
Är det inte bara att slita bort det blånerade lite försiktigt för att man skall återfå greppet? Det gäller väl bara att få bort det yttersta kristalliserade skiktet?
Hur djupt in i däcket är gummit skadat,o-bra,kristalliserat,inte lika bra som...bla bla bla?
Kan man få tillbaka greppet?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top