Grilltråden 2014

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Hoj
Vespa
Kanske redan finns en sådan här tråd. Men isåfall finns det en till nu!

Någon mer här som grillar året runt? Annars är det dags att putsa upp gallret och sätta igång, den här tiden på året är den bästa för grillat tycker jag. Inga mygg och lagom temperatur, det är jäkligt skönt att laga mat utomhus överlag tycker jag..

Vad för grillar har ni?

Kol, gasol eller el?

Och slutligen, vad har ni för experttips på vad man bör grilla och hur? Tillbehör?

I år så ska jag ge mig på att testa grilla en hel spädgris, tips mottages tacksamt!

Grilla på!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Klart man grillar året om. Det smakar ju lika bra även om det är snö utanför fönstret.

57cm weber kolgrill som kompletterats med ett rejält gjutjärnsgaller.
galler.jpg

Grillar det mesta som rymms i grillen. Att låta pulled pork gå första timmarna på grillen med rökflis från gamla whiskeytunnor är aldrig fel. Blir löjligt gott.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade igång smokern i mitten av januari med knappt 20kg julskinka i. Fick gå ett dygn med briketter och äppelträ och det blev så klart gudomligt gott.

När trädgården kommer iordning lite mer blir det en Weber 57/67för middagsgrillning också.

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Klart man grillar året om. Det smakar ju lika bra även om det är snö utanför fönstret.

57cm weber kolgrill som kompletterats med ett rejält gjutjärnsgaller.
View attachment 401531

Grillar det mesta som rymms i grillen. Att låta pulled pork gå första timmarna på grillen med rökflis från gamla whiskeytunnor är aldrig fel. Blir löjligt gott.

Det där såg smutt ut, är det weber originaltillbehör?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kör med vanlig klotgrill men har även en rejäl elgrill som är väldigt underskattat. Perfekt att använda till de saker som man inte vill ha koldoften på, tex mycket godare att grilla gul lök på elgrillen.
Men i sommar planerar jag att mura upp ett rejält utekök med både kol och gasoldel och gasol är något jag verkligen saknar då det är så jäkla smidigt att grilla på när man vill ha det perfekt.

En rejäl ryggbit av nöt ovanpå grillen och ett foliepaket direkt på kolen fylld med egen färskpotatis dränkt i smör, flingsalt och vårlök.
Annars är vildsvin riktigt gott att grilla, och fisk grillar man alldeles för lite av och det är jäkligt synd då det är då fisken smakar som bäst. En hel laxsida ingnodd med salt och vitpeppar och lite citron på är riktigt gott och enkelt.
Fan vad sugen jag blev på grillat nu då :mad:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte mig nån stor åbäkig grill förra året med gjutjärnsgaller och höj/sänkbar glödbädd och sånt där. Kol såklart. Använder den när det kommer besök och det är grillväder typ. :)

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Kör året om.

Weber Performer med gasoltändning 57 cm.
Weber Summit E-650

Föredrar gasolen förutom på sommaren när Whisky glaset passar fint när man väntar på att den blir varm.
image.jpg

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Kör med en 57cm Weber kolgrill. Onödigt stor då jag oftast bara grillar åt mig själv, men det är rätt smidigt att kunna dela upp kolen och ha glödbädd på ena halvan och ha sekundärvärme på den andra.

En jobbarkompis byggde en hyfsad smoker för några år sedan. Han lever mer eller mindre för att grilla (och äta).

Photo 2011-05-14 15 06 50.jpgPhoto 2011-05-14 15 07 00.jpg

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kör med en 57cm Weber kolgrill. Onödigt stor då jag oftast bara grillar åt mig själv, men det är rätt smidigt att kunna dela upp kolen och ha glödbädd på ena halvan och ha sekundärvärme på den andra.

En jobbarkompis byggde en hyfsad smoker för några år sedan. Han lever mer eller mindre för att grilla (och äta).

View attachment 401557View attachment 401558

Klagar inte folk när han brassar igång det där koksverket inne sta'n?

Snyggt bygge annars!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skaffade Bradleys minsta rök förra året. Klart trevligt i kombo med grill.

Rökte massor med vildsvin och rådjur och lamm och fisk och whatever allt vad det nu var, rökta räkor är grümt också.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om någon har tips på var man kan gå tag på spädgris i närheten av Göteborg är jag väldigt intresserad.

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Hoj
Vespa

View attachment 401557View attachment 401558

Jäklar den där var inte dum du.
GetImage.ashx

Har själv kollat in den här som weber har, ingen aning om den är bra dock.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Klagar inte folk när han brassar igång det där koksverket inne sta'n?

Snyggt bygge annars!

Stan? Han bor i Nyfors i Eskilstuna och att ge det stället en status som antyder att det är ett civiliserat område är minst sagt generöst.

Skämt åsido så står den parkerad längst bort på den gemensamma uteplatsen, ca 30m från huset och minst lika långt från grannhuset. Dessutom ryker det inte så mycket om den, så det enda som märks är att det sprids en väldigt angenäm doft i grannskapet.
De enda som eventuellt skulle kunna klaga är väl de som är hungriga och inte får provsmaka, men han brukar vara rätt generös med det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Stan? Han bor i Nyfors i Eskilstuna och att ge det stället en status som antyder att det är ett civiliserat område är minst sagt generöst.

Skämt åsido så står den parkerad längst bort på den gemensamma uteplatsen, ca 30m från huset och minst lika långt från grannhuset. Dessutom ryker det inte så mycket om den, så det enda som märks är att det sprids en väldigt angenäm doft i grannskapet.
De enda som eventuellt skulle kunna klaga är väl de som är hungriga och inte får provsmaka, men han brukar vara rätt generös med det.

Då brukar nog grannarna låna den ibland för att röka lite hund misstänker jag :glömdet

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
Jag har en portabel grill från primus! Smidig liten sak när man bara har en liten balkong och inte vill köpa kol stup i kvarten. Man köper en liten flaska med gas som håller ungefär 10 rejäla grillningar. Väger inte mycket heller :)

image.jpg

Grillar det mesta som faller mig in egentligen. Vill jag vardagsgrilla så brukar det ofta bli någon fläskbit i sjysst marinad. Äter ofta tillsammans med en härlig sallad :)

Vill jag lyxa till det lite så blir det oxe av något slag med någon mustig rubbing. Äter gärna med klyftisar på färskpotatis och någon god sås. Till efterrätt stoppas pipan med virginia tobak till toner av dave matthews band. Sen sitter jag ett tag och är ruskigt nöjd och gubbig :D :näsblod

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024