Grilltråden 2014

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Hoj
Vespa
Till er som inte har gjutjärnsgaller till Webern, tjöp säger jag bara. Fast man fick hugga ett DIREKCTT när de fick in en laddning, tar slut på nolltid.

Kan tänka mig att de går åt som smör nu när det börjar bli varmare och fler förstår att man måste grilla nu!

Vad grillar ni ikväll ?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ikväll blir det olika sorters korv, med hög kötthalt från lokal producent. Korven är nästan bortglömd, när det ska va draget fläsk, kyngling med öl i och så vidare. Idag blir ert back to basics.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Kan tänka mig att de går åt som smör nu när det börjar bli varmare och fler förstår att man måste grilla nu!

Vad grillar ni ikväll ?

Frugan ar ute pa galaj, sa nar jag har lagt ungarna aker en fet biff pa gas grillen. T-ben eller rib eye skulle jag tro. Far se vad slaktar'n har :)

For ovrigt har jag kopt en Grekisk/Cypriotisk grill. 10 sma och 3 stora spett med motor. Cool och souvlakin blir jaaavligt fin!

1399140099736.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blev biff med kappa idag som premiär.
Jag vet att det är sent men WTF.
Fin j-vla biff så det blev bara lite vitpeppar på.
Grillade färsk(?) majs också.
Till det fruns grymma pepparsås med cognac. :)

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Då var årets grillpremiär klar.

Mala 1.7 kg högrev (nöt/kalv) med 0.5 kg fett bacon. -check-
Forma burgare med envis press från Classe. Slabbigt som f-n. -check-
Tappa nio oljepenslade burgare rakt på köksmattan vid kylomstuvning när man på dumt sätt bär stor skärbräda. -check-
Sprätta grillolja på tröjan (jobbets tröja hehe). -check-
Tappa den bäst formade burgaren på grsämattan precis när den är klar. -check-
Spilla fett med grillolja på byxorna (mina egna buhu). -check-

Premiären avklarad alltså!! ;-) Jäkla tur man hade två Modus Hoperandi, hindrade mig från att börja gråta hehe..
Burgarna blev inte så vackra, men goda, skulle haft något starkt eller mera peppar bara.. Hemgjort är överlägset bäst i vart fall. -check-

burgarjavel.jpg
Imorrn skall jag tillreda svensk sparris, hoppas det går bättre.. Kanske ska ta på mig en overall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare var förbi igår, så då blev det att plocka ut den lite större grillen med gjutjärnsgaller och lite annat onödigt bjäfs, för att få plats med allt som skulle grillas. Idag blev det den lilla fjolliga klotgrillen.
På torsdag ska det till en grillfest, så tills dess ska jag testa att röra ihop ett recept på lakritsglaze. :hihi

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Grillen Bran ut innan maten va klar, löstes med mer briketer och en dykartub haha funka as bra, fin glöd på 2 minuter

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Grillen Bran ut innan maten va klar, löstes med mer briketer och en dykartub haha funka as bra, fin glöd på 2 minuter
Tryckluft är skitbra för att få perfekt glöd på nolltid!

Tyvärr blev jag inte så populär på MC-klubben när jag kom sen till festen och behövde tända om grillen lite snabbt. Askmoln i klass med ett större vulkanutbrott.
Tjockt lager över både folk, bilar och hojar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Undvik Lidls briketter. Jag gillar iofs Lidl för jag lärt mig hitta en hel del oerhört prisvärda produkter men när frugan kom hem med briketterna sjönk modet. Vid första anblicken såg verkade de helt ok men inte förän de var helt tända och alla briketter fått en fin gråvit yta avtog den massiva stanken av brinnande råolja från Webern..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tryckluft är skitbra för att få perfekt glöd på nolltid!

Tyvärr blev jag inte så populär på MC-klubben när jag kom sen till festen och behövde tända om grillen lite snabbt. Askmoln i klass med ett större vulkanutbrott.
Tjockt lager över både folk, bilar och hojar.
Hehe kan tänka mig det! Jag och en polare har som sport att tända grillen på nya sett.

Spruta eld (Bensin från en gammal gs tank som legat å skräpat i två år)
Hårfön (poppis hos ägaren) hembränt(smaka dålig tequila så va lika bra)
varmluftspistol (effektivast) kompressor (helt ok men omständligt)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Två hela kycklingar blir kanon i webern vid indirekt grillning.

Briketterna tänder jag med skorsten med vanligt tidningspapper. Ingen ton av tändbränsle heller.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag blir det grillning här, står för tillfället och gör efterrätter...
Lakritskladdkaka enligt recept i bok som när jag smakade smeten bara smakade chokladkladdkaka, så det fick efter ett hastigt beslut bli en lakritskladdkaka enligt mitt egna recept med, och en vinbärskaka (den där äpplekakan jag gör normalt sett, men med vinbär i istället)...
Snart är det gräsklippning, och iordningställande av grill sedan börjar nog folk droppa in. Vädret tog sig iaf i kragen. Igår såg det inte alls hoppfullt ut, men idag är det riktigt fint.

:banana

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Undvik Lidls briketter. Jag gillar iofs Lidl för jag lärt mig hitta en hel del oerhört prisvärda produkter men när frugan kom hem med briketterna sjönk modet. Vid första anblicken såg verkade de helt ok men inte förän de var helt tända och alla briketter fått en fin gråvit yta avtog den massiva stanken av brinnande råolja från Webern..

Lidl köper man korv på. Deras korvar är riktigt bra.

Resten är skräp.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag var in en sväng på Bauhaus igår och kollade på grillar men kunde inte bestämma mig för vilken Weber jag skulle ha, det fanns både One touch original och One touch premium osv. Så det blev ingen grill, ingen panik tänkte jag.
Klockan 7 ringer en polare och säger att han kommer över och grillar och tar med sig två till så vid halv nio (de är lite sega av sig) dök de upp och jag hade precis tänt grill. Som för övrigt är en liten skitklotgrill från Ö&B och som dessutom robotklipparen har fattat tycke för så den är lite ramsned numera efter otaliga parningsförsök.
Givetvis hade klipparen vält grillen och all kol låg utspridd på gräsmattan och en halv säck fanns kvar och jag hade druckit och orkade absolut inte cykla en kilometer till macken för att köpa mer kol.
Men det gick bra ändå, 3st halvstora lammracks, 10st färska Salsiccia-korvar och 3st marinerade fläskfiléer fick plats, och en näve morötter. Men det var trångt.

Idag köper jag nog en Weber...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
En polare kom över igår för att få sig lite öl och grillat. Vad passar bättre till öl än bacon och när frugan ändå var på vift kunde jag passa på att frosssa i bacon.
Inspirerad av något jag såg på TV i nån amerikansk bacon-serie gjorde jag någon form av baconpaket med kyckling, mozarella och prästost samt finhackad jalapeno och lök. Löjligt gott, kycklingens köttsaft hölls kvar av all bacon och det hela toppades med att få grilla på indirekt värme med en rejäl näve grillflis från Mackmyra..

Jag tog en stor soppslev och klädde den med 3-4 rejäla baconskivor så ändarna hängde utanför sidorna. Sedan tog jag kycklinglårfilé som jag skurit ännu tunnare där det behövts. Den baconklädda soppsleven kläddes nu med ett lager bacon. Därefter lade jag i ett par tärningar prästost och mozarella och till sist öste jag i ett par teskedar finhackad lök och jalapeno.

Därefter vek jag in allt bacon så det blev ett slutet och tätt baconpaket av det hela.
Grillade sedan med en stadig näve mackmyra-flis, på lägre indirekt värme, under lock i sissådär 25 minuter.

Lite tjocka pompar och en god sås så leker livet.
bacon.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det där såg gott ut och det måste prövas! Jag köpte å andra sidan ingen grill, men väl en dragkrok :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024