Grossglockner. Värt pengarna?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Står vid foten (eller huvudet, hur man nu ser på det) av Grossglockner pass som såg trevligt ut på kartan och låg ungerfär på vägen dit vi ska i Italien. En snabbgoogling sa att det kommer att kosta 18 euro per person! :skrämd

Så, är det värt det? Är Grossglockner så mycket häftigare än de otaliga gratispassen i Italien och Schweiz?
18 euro är trots allt ganska många öl här i österrajch. :öl

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Och hur många fler gånger har du planerat att "stå vid foten"? fan är du där så är det väl ingen fråga?! köör ba.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag var där i somras och tycker absolut det var värt pengarna. Hur fint som helst men svårt och kanske olämpligt att köra fort för där var fullt av långsamtgående fordon (läs bilar) och mc-poliser. Kanske inte är samma tryck nu på hösten förstås. Hursomhelst; att vara så nära och inte passa på att åka upp är enligt mig vansinne.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Prisvärt.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Var där för några veckor sen. Värt varenda öre!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Den är ju hur ball som helst! Andra dagen kostar det bara 10€. Det är det också värt. Sväng upp på edelwiess! Missa inte det. En av de ballaste ställena jag varit på.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bild som inte kom med.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1378284421431.jpg
    uploadfromtaptalk1378284421431.jpg
    49.7 KB · Visningar: 230

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller med alla. Åk upp till Edelweisspitze och kolla utsikten, som ett slag i magen! Sen undrar jag om det inte är 18€ per hoj?

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Husaberg FS570
Kör för fan! :D Var där för några år sedan med mor o far! Fruktansvärt fint! :D Man ska väl kunna gå ut på nån glaciär där med, om jag inte minns fel! Var där i slutet av Juni och då var det lite små fränt att åka pulka på snö nerför en liten backe :yoparty

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag var där i somras och tycker absolut det var värt pengarna. Hur fint som helst men svårt och kanske olämpligt att köra fort för där var fullt av långsamtgående fordon (läs bilar) och mc-poliser. Kanske inte är samma tryck nu på hösten förstås. Hursomhelst; att vara så nära och inte passa på att åka upp är enligt mig vansinne.

Bara valde någon som varit där att quota, följdfråga:
Självklart vore det fränt att köra där, men om man räknar in att man är sjuk och sovit jävulusiskt dåligt de senaste 2 nätterna så man är tveksam om man borde köra, är grossglockner då speciellt lämpligt att ge sig på? Har lite känslan att om jag gör några större missar under denna resas gång så kommer jag att göra dem idag, så funderar på att stanna på gasthofet ännu en natt istället...

bitter&twisted

Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Wow, det verkar som att Grossglockner är helig mark! Jag tänkte väl mest som så att Schweiz är en enda stor MotoGP-bana och de Italenska alperna bjussar på vansinnigt bra körning, därför undrade jag om just Grossglockner var värt pengarna.
Men vädret kan knappast bli bättre så den heliga marken ska besökas. Ser fram emot ett slag i magen :)

Kanske att vi hinner åka lite pulka också.

bitter&twisted

Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Självklart vore det fränt att köra där, men om man räknar in att man är sjuk och sovit jävulusiskt dåligt de senaste 2 nätterna så man är tveksam om man borde köra, är grossglockner då speciellt lämpligt att ge sig på? Har lite känslan att om jag gör några större missar under denna resas gång så kommer jag att göra dem idag, så funderar på att stanna på gasthofet ännu en natt istället...

Nu ser det ju ut som att vi inte kommunicerar med varann... :rodnar

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Skulle lätt avstå de där bärsen..... för en runda tur/retur i detta pass:). När man ändå är där,,,, ska du köra runt berget istället? Toyman

Grossklockner är ett naturreservat, så det är entre till detta område som bjuds i priset förutom möjligheten till genomfart!

IMG_9360.jpg IMG_9363.jpg

IMG_9370.jpg IMG_9376.jpg

IMG_9381 (1024x768).jpg IMG_9383.jpg

IMG_9391.jpg IMG_9392.jpg

Last edited:

Street Bike Tommy

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ducati Monster 900S i.e 01 Suzuki GSXR 750 97
jag å kompisgänget hyrde en husbil i somras å drog till tyskland :fyllisar å åkte där satans så plågsamt dog lite varje gång man vart om körd av hojar samt McLaren p1 prototyp men det är värt varje öre å åka där:yoparty

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har varit där två gånger och kommer garanterat åka dit igen. Det finns många pass att köra där nere men alla har väl sin charm antar jag :tummenupp

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E

Jag vet inte, det ligger inte för mig att fundera så mycket. Jag bara kör. :)

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag tror inträdet ligger på 18 Euro per hoj, ej per person. Vi var där 2009 och är man i närheten ska man definitivt inte snåla det är en struntsumma i det stora hela.
Bifogade bilder är tagna från Edelweisspitze ca: 2600 möh.
Det är en vacker väg ner till Italien istället för att ligga på motorvägen Innsbruck - Bolzano
Samtidigt vill jag ändå påpeka att naturen är vackrare i Dolomiterna och Italienarna tar inte betalt.
_MG_2593.jpg_MG_2615.jpg

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...