Är det någon här som blivit åtalad/dömd för vårdslöshet i trafik alternativt grov vårdslöshet i trafik och har erfarenhet av påföljder av detta?
Transportstyrelsen har redan beslutat om två år återkallelse för mig utan att dom är fälld. Jag tycker två år låter mycket med tanke på att jag kört motorcykel på landsväg och att maxstraffet för grov vårdslöshet är 3 år.
Värt att notera är att körkortingripandet inte är ett straff. Det är en administrativ åtgärd för att din lämplighet att inneha körkort ifrågasätts. Det är samma för en vanlig fortkörning. även om det bara är böter så drar transportstyrelsen in kortet några månader om du kört mer än 30 för fort.
Och det finns inte någon direktkoppling mellan att bli dömd eller få körkortet indraget.
Du kan mycket väl bli frikänd i tingsrätten men transportstyrelsen anser ändå att ditt trafikbeteende gör att du kanske inte borde ha körkort och drar in det i alla fall. Likaväl som att du kan få indraget körkort för att ha hamnat i fyllehäcken även om du inte var i närheten av något motorfordon.
Erfarenhetsmässigt efter att själv ha råkat ut för att få indraget körkort för en fortkörning så vet jag att det är extremt osannolikt att dom ändrar sitt beslut.
Jag försökte med skrivelser att jag förstått att jag gjort fel och att det inte fanns något sätt att försvara min överträdelse samt att jag skickade in ett intyg från min arbetsgivare att jag behövde kortet i tjänsten.
Resultatet blev att dom inte ändrade sig ett dugg. Snarare är det så att om det anses så att du behöver kortet i jobbet så borde du veta bättre än att göra saker som kan leda till att det dras in.
Med andra ord. Har dom sagt att du kommer att få 2 år utan körkort så är det med 99,9% sannolikhet där det kommer att sluta. Det är extremt ovanligt att dom ändrar sig.
Som grädde på moset så kan du troligen förvänta dig ett straff ovanpå indragningen när dom väl faller. Tyvärr.