Grov vårdslöshet i trafik

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650
Körkortsindragningen är mig veterligt separat från brottmålet. Så även om du inte blivit dömd i tinget så kan ditt körkort återkallas. Ser nu i efterhand att jag nog var femma eller sexa på pucken... :näsblod
Jo, står på papperet att "transportyrelsen kommer att avgöra ditt ärende slutligt när det finns en dom som vunnit laga kraft eller annat slutligt beslut i ditt fall" "det är sannolikt att du kommer dömas för grov vårdslöshet i trafik" och därför har de dragit det i två år tillsvidare

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Helvete vad klantig du är. Det första man gör är att parkera hojen undangömd och dra av sig kläderna samt gömma nyckeln. Du förtjänar att torska.

Du svarade inte på frågan. Erkände du att du körde?
Kan låta hårt, men det är sant. Det är så man bör agera om man väl lyckats komma undan. Stäng av mobil helt (ingen registrerad spårning finns då), kör försiktigt bort till tex en polare och göm undan allt. Vänta med att åka hem.

Mitt råd är att ta kontakt med jurist (tex trafikjuristen) för att kolla vilka optioner som finns. Jag kan ju säga att "grov" är en rubricering man vill ha bort och helst hela "vårdslöshet" och bara ha kvar tex omkörning under möte, passera fel sida av refug od. De är lättare att ta böter för och renderar inte alls indragning i två år, utan med rätt upplägg kan det röra sig om 1-2 månader istället (Jag vet detta med full säkerhet). Men inrapporteringen av vad som skett från Polisens sida, kanske redan är gjort och då kan det vara lite sent, men som sagt: kolla med jurist!

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650
Helvete vad klantig du är. Det första man gör är att parkera hojen undangömd och dra av sig kläderna samt gömma nyckeln. Du förtjänar att torska.

Du svarade inte på frågan. Erkände du att du körde?
Har fått höra detta av en del ja.. Ja jag har erkänt, svarade inte på något i förhöret i princip men godkände strafföreläggande. Sa ingenting hemma alls, vart direkt hotad med tazer och inslängd i bilen utan diskussion

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har fått höra detta av en del ja.. Ja jag har erkänt, svarade inte på något i förhöret i princip men godkände strafföreläggande. Sa ingenting hemma alls, vart direkt hotad med tazer och inslängd i bilen utan diskussion
Har du erkänt och godkänt strafföreläggandet är du rökt. Det enda du möjligtvis kan göra är att överklaga strafföreläggandet du redan godkänt. Chansen att lyckas är slim to none.

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650
Har du erkänt och godkänt strafföreläggandet är du rökt. Det enda du möjligtvis kan göra är att överklaga strafföreläggandet du redan godkänt. Chansen att lyckas är slim to none.
De frågade mig under förhöret om jag skulle godkänna eventuellt strafföreläggande och då sa jag ja. Måste ju fortfarande få hem ett strafföreläggande och skriva på det, vilket jag varken fått eller gjort ännu. Men tror inte jag kommer få något strafföreläggande då jag inte svarade på någonting annat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De frågade mig under förhöret om jag skulle godkänna eventuellt strafföreläggande och då sa jag ja. Måste ju fortfarande få hem ett strafföreläggande och skriva på det, vilket jag varken fått eller gjort ännu. Men tror inte jag kommer få något strafföreläggande då jag inte svarade på någonting annat.
Har du ställt till med något olagligt kan det vara bra att alltid propsa på en advokat närvarande vid förhör. Det är iofs alltid bra att propsa på det vid förhör oavsett om man gjort något eller inte, så har du eller päronen en försäkring som täcker sånt så använd det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De skrev upp till en hastighet på första lappen till transportyrelsen som jag skrev på, sen från transportyrelsen får jag istället ett spann där de påstår att jag legat i hastigheter mellan och där är maxhastigheten 20km/h högre än på den lappen jag skrev under.

Oavsett måste de väl kunna bevisa dom hastigheterna på något sätt och då genom efterföljande antar jag? Var bilar emellan mig och polisbilen i princip hela tiden och bara för att dom kört en viss hastighet betyder ju inte det att jag höll samma? Kommer ju om folk mycket lättare med hojen så behövde inte köra lika fort. Den första hastigheten godkände jag men den andra har jag inte kört i
Har de kört i exempelvis 130 och inte kommit ifatt så vet de att du kört åtminstone så fort.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I början av förhöret ska polisen ha sagt vad du är misstänkt för, antagligen grov vårdslöshet i trafik, för att kort efter fråga om du erkänner eller förnekar brott. Vad svarade du?

Ett strafföreläggande är i praktiken ett erkännande. Så du har erkänt i förhör. Du kan såklart backa från erkännandet och ta det till domstol men då lär du ha en riktigt bra historia för att slippa undan. Funderade lite på vad man kan dra för vals men kommer inte på något som inte låter som en uppenbar efterhandskonstruktion.

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650
I början av förhöret ska polisen ha sagt vad du är misstänkt för, antagligen grov vårdslöshet i trafik, för att kort efter fråga om du erkänner eller förnekar brott. Vad svarade du?

Ett strafföreläggande är i praktiken ett erkännande. Så du har erkänt i förhör. Du kan såklart backa från erkännandet och ta det till domstol men då lär du ha en riktigt bra historia för att slippa undan. Funderade lite på vad man kan dra för vals men kommer inte på något som inte låter som en uppenbar efterhandskonstruktion.
De frågade bara mindre frågor, som varför jag stack, varför jag körde om över spärrlinje utan sikt, varför jag körde fort uppför backen osv vilket jag nekade eller inte svarade på alls. Svarade bara på vilken sträcka jag kört under dagen och vilken lön jag hade.

Ja är ju inga tvivel om att det är jag som kört nu när jag uppträtt som jag gjort, vill bara få bort rubriceringen grov vårdslöshet då jag absolut inte kört för att skada någon annan

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
De frågade bara mindre frågor, som varför jag stack, varför jag körde om över spärrlinje utan sikt, varför jag körde fort uppför backen osv vilket jag nekade eller inte svarade på alls. Svarade bara på vilken sträcka jag kört under dagen och vilken lön jag hade.

Ja är ju inga tvivel om att det är jag som kört nu när jag uppträtt som jag gjort, vill bara få bort rubriceringen grov vårdslöshet då jag absolut inte kört för att skada någon annan
Okej. Som jag ser det kommer en av två saker att hända:
1. Du får ett strafföreläggande för vårdslöshet i trafik. Du får x dagsböter och körkortet indraget runt 6 månader.
Eller, mer troligt:
2. Du kommer bli åtalad och dömd för grov vårdslöshet i trafik. Påföljd är fängelse. i ditt fall gissar jag 2-6 månader. Du kan eventuellt komma undan med villkorlig dom, skyddstillsyn, samhällstjänst eller fotboja om du har tur, har ett fläckfritt förflutet och ett ordnat liv. Körkortet lär bli indraget i 24 månader, sedan får du ta om varje behörighet.

Handlar det om grov vårdslöshet i trafik har du rätt till offentlig försvarare. Jag hade tagit det erbjudandet. Om du blir dömd kan du bli skyldig att betala kostnaderna för denne men eftersom du riskerar jail time hade jag inte chansat.

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650

Ja Är ju inga tvivel om att det är jag som kört nu när jag uppträtt som jag gjort, vill bara få bort rubriceringen grov vårdslöshet då jag absolut inte kört för att skada någon annan
Okej. Som jag ser det kommer en av två saker att hända:
1. Du får ett strafföreläggande för vårdslöshet i trafik. Du får x dagsböter och körkortet indraget runt 6 månader.
Eller, mer troligt:
2. Du kommer bli åtalad och dömd för grov vårdslöshet i trafik. Påföljd är fängelse. i ditt fall gissar jag 2-6 månader. Du kan eventuellt komma undan med villkorlig dom, skyddstillsyn, samhällstjänst eller fotboja om du har tur, har ett fläckfritt förflutet och ett ordnat liv. Körkortet lär bli indraget i 24 månader, sedan får du ta om varje behörighet.

Handlar det om grov vårdslöshet i trafik har du rätt till offentlig försvarare. Jag hade tagit det erbjudandet. Om du blir dömd kan du bli skyldig att betala kostnaderna för denne men eftersom du riskerar jail time hade jag inte chansat.
Ja, hoppas verkligen att det inte faller under grov vårdslöshet. Då måste ju även transportsyrelsen ändra sitt beslut.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nu vete tusan om ni inte svamlar allihopa.

Jag har blivit av med körkortet 3 gånger pga fortkörning o vårdslöshet i trafik.

Fått 10-15 böter för fortkörning
Fan vet hur många för att jag kör utan fegsnöret.

Osv osv grov olovlig körning då jag kör med fordonet inte med kortet.

Längst indragen tid 12 månader 174 km på 70 sträcka i ca 2 mil dock 23:00 + på kvällen bötersbelopp 700 spänn.
Fotboja i 2 månader.

Skräm inte tjejen att det blir fängelse o dyligt max fotboja, åka till jobbet som vanligt men sitta o kolla film på kvällen.

Men att försöka dra snuten, nä man stannar direkt o tar ett trevligt snack det underlättar absolut.
I mitt 12 månaders indrag var det så att jag klippte civil bilen o det tog dom 2 mil att masa sig ikapp mej då jag körde lungt på 70 streckad men snitt farten på mätningen gav 174 km, 2 km mindre i snitt än resan runt Vänern på 3,5 timmar.

Har du erkänt blir du garanterat dömd men knappast till fängelse, är det första gången du är i klammer med rättsväsendet så får du garanterat en relativt mild dom.

Bit ihop kom igen men försök aldrig dra snuten.. Dom är inte så dumma som folk tycks tro..

Hade Föresten polisen efter mej i regnet idag på väg hem i 100-110 på 80 väg,. Kör man inte idiot så skiter dom väll i din fortkörning.

My 50 cent

• Gilla
Reaktioner: JPT

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650

Jag har blivit av med körkortet 3 gånger pga fortkörning o vårdslöshet i trafik.

Längst indragen tid 12 månader 174 km på 70 sträcka i ca 2 mil dock 23:00 + på kvällen bötersbelopp 700 spänn.
Fotboja i 2 månader.

Skräm inte tjejen att det blir fängelse o dyligt max fotboja, åka till jobbet som vanligt men sitta o kolla film på kvällen.

Men att försöka dra snuten, nä man stannar direkt o tar ett trevligt snack det underlättar absolut.
I mitt 12 månaders indrag var det så att jag klippte civil bilen o det tog dom 2 mil att masa sig ikapp mej då jag körde lungt på 70 streckad men snitt farten på mätningen gav 174 km, 2 km mindre i snitt än resan runt Vänern på 3,5 timmar.

Har du erkänt blir du garanterat dömd men knappast till fängelse, är det första gången du är i klammer med rättsväsendet så får du garanterat en relativt mild dom.

Bit ihop kom igen men försök aldrig dra snuten.. Dom är inte så dumma som folk tycks tro..

Hade Föresten polisen efter mej i regnet idag på väg hem i 100-110 på 80 väg,. Kör man inte idiot så skiter dom väll i din fortkörning.

My 50 cent
Skillnaden i ditt fall var väl att det kanske inte var några andra trafikanter på vägen? Är ju det som gör det hela till vårdslöst i mitt fall

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Fotboja i 2 månader.

My 50 cent
Läs lagtexten om grov vårdslöshet i trafik. Det är endast fängelse i straffskalan, upp till två år.

Som sagt, TS kan klara sig med villkorligt om denne har en jäkla tur. Transportstyrelsen verkar ha fått hela bilden av polisen, som TS erkänt för, och bedömt det till 24 månaders spärrtid. Lär inte ändras mycket efter domen fallit.

Det handlar inte om att skrämmas utan att grovt vårdslöshet i trafik är enligt lagen ett allvarligt brott.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja, hoppas verkligen att det inte faller under grov vårdslöshet. Då måste ju även transportsyrelsen ändra sitt beslut.
Om du har sådan tur så kommer nog transportstyrelsen ändra sig, ja. Annars lär du ha bra möjligheter att överklaga beslutet.

Dock tror jag du torskar på grov och borde snarare fundera på hur du ska slippa fängelse. Ser inte så jäkla bra ut i ens CV. Har du fast jobb, familj, rent belastningsregister?

sölet

Ny medlem
Gick med
23 May 2023
Hoj
Kawasaki z650
Om du har sådan tur så kommer nog transportstyrelsen ändra sig, ja. Annars lär du ha bra möjligheter att överklaga beslutet.

Dock tror jag du torskar på grov och borde snarare fundera på hur du ska slippa fängelse. Ser inte så jäkla bra ut i ens CV. Har du fast jobb, familj, rent belastningsregister?
Fast jobb och inget i registret förutom en fortkörning för över två år sen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC