Tjena! Läste med stort intresse i gamla trådar om grovlek rör från turbo
mot plenum, men hittade inte riktigt dom svar jag letade efter.
Jag funderar på det här med utloppet från turbon, det är ju rätt moderat storlek på det hålet, typ 35-40 mm verkar det variera från på dom lite mindre aggregaten, typ 16T osv. Hur mycket påverkas flödet egentligen om man
kör ungefär samma grovlek in till intercoolern, och sedan fläskar på med 50 mm rör efter Ic:n? Det är ju inga stora avstånd oftast mellan utloppet från turbon
till kylarn, kanske en 50 mm typ, ska man ändå "tvinga" på ett 50 mm rör från utloppet för max flöde, eller är det försumbart att hålla ungefär samma diameter
från utloppet på turbon till IC:n? Har nämligen några krökar som passar perfekt
före min IC, men dom är ca 43 mm grova invändigt istället för som alla rekommenderar 50 mm... är de värt att investera i 50 mm krökar ändå?
mot plenum, men hittade inte riktigt dom svar jag letade efter.
Jag funderar på det här med utloppet från turbon, det är ju rätt moderat storlek på det hålet, typ 35-40 mm verkar det variera från på dom lite mindre aggregaten, typ 16T osv. Hur mycket påverkas flödet egentligen om man
kör ungefär samma grovlek in till intercoolern, och sedan fläskar på med 50 mm rör efter Ic:n? Det är ju inga stora avstånd oftast mellan utloppet från turbon
till kylarn, kanske en 50 mm typ, ska man ändå "tvinga" på ett 50 mm rör från utloppet för max flöde, eller är det försumbart att hålla ungefär samma diameter
från utloppet på turbon till IC:n? Har nämligen några krökar som passar perfekt
före min IC, men dom är ca 43 mm grova invändigt istället för som alla rekommenderar 50 mm... är de värt att investera i 50 mm krökar ändå?