Grrr min tv stör ut kontrollen till dreamboxen! Tips tack!

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Okidoki
Jag har just spenderat en timma och en halv friggin rulle eltejp på att försöka täcka över min tv´s ir-sensor eftersom den stör ut fjärrkontrollen till dreamboxen. TILL INGEN NYTTA ALLS.
Needless to say så ser tv nu ut som nått Benke the tjäckpounder just "hittat" och gått loss på.

Har länge haft problem med att fjärren till db´n inte fungerar ordentligt och spattar iväg i menyer och raderar inställningar på måfå och har sökt svar överallt men inte hittat något säkert svar.
Ett tips var att löda om ir-sändaren på db-kontrollen. Vill inte löda på saker som inte är trasiga..

Ett annat lite omständigare var att Slampsungs plasmor stör ut kontrollen från DB´n så jag tog hem min dreambox till mina föräldrar och provade med deras philips lcd och mycket riktigt så fungerade min db helt plötsligt perrrfekt.

Så idag innan middagen som jag inte tillagat ännu så skred jag till verket. Fram med en ny rulle svart tejp och en vass kniv att skära med.
Jag har tejpat och tejpat och tejpat om och sakta dragit bort tejpen för att lokalisera mottagarögat.

Dom har fan mottagare överallt och ibland fungerar det till och med att rikta fjärren mot skärmen. GRRRRRR!

Jag vill absolut inte köpa ny tv så tips på andra lösningar mottages med stor iver.
Det går liksom inte att använda fjärren utan att bli jäkligt störd.

Jag vet, i-landsproblemet nummer ett.
Men vafan jag får väl göra något volontärarbete som kompensation lite senare. Först vill jag kunna titta på tv utan att bli irriterad. Sen kan jag åka.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Mmmm jippi nu blev menyerna helt plötsligt på turkiska..

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Menar du att DB-fjärren raderar/ändrar inställningar på TV'n eller i Dreamboxen? Du ska väl kunna styra TV'n med DB-fjärren så har du testat att koda upp den mot TV'n och se hur den beter sig?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Fjärren till dreamboxen funkar perfekt till tv´n
Det som strular är när jag ska styra dreamboxen med fjärren till dreamboxen.
Den inte bara raderar saker, den gör lite vad den vill. Tex bytt språk i menyerna till turkiska och jag kan väl inte riktigt påstå att jag behärskar det språket.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det finns en hel del appar till både Android och iPhone som fungerar som ersättare till fjärrkontrollen. Fungerar dock bara om du har ett trådlöst nät hemma som både DBn och telefonen är kopplade mot.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Har provat runt med en del appa men inte hittat någon som fungerat ordentligt.
Jaja det får vara nog för idag tror jag, det finns ett liv och ett jobb i morgon att sköta också.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Du har säkerligen en "insomnings / energispar / ljusstyrke automagisk funktion" på TV:n. Skrev detta till svenska ÅF:en, då jag hade tillbringat ett par timmar med svärande:
Har funnit felet efter mycket googlande. Tänkte bara meddela er så ni kan råda era kunder ifall någon annan får samma problem. Visar sig vara energispar / automatisk ljusstyrke funktionen på lcd / plasma tv som spökar. Stängde jag av den på min philips lcd tv så började allt fungera igen. Se diskussion här:
http://digsat.net/wbb3/index.php?page=Thread&postID=349238&highlight=interference#post349238

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
På vilket sätt menar du att TVn stör ut dreamboxens fjärrkontoll?

Jag kan tänka mig två störningsätt.

1. TVn läcker ut IR-ljus som stör fjärrkontrollen, detta fenomen har jag sett på en gammal TV vi har på jobbet. Men eftersom du håller på och tejpar över IR-mottagaren på TVn så antar jag att det inte är detta problem eftersom IR-mottagaren är en mottagare dvs den skickar inte ut något IR-ljus.

2. TVn tar emot fjärrkontrollkommandon som den skickar till boxen via CEC. Jag är inte expert på just dreamboxen så jag vet inte om den har CEC stöd.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
prata med yabba på forumet,han är kung på sånt där

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hallå där!
Nu var det ett tag sedan jag var på sh, upptäckte nyss att jag fått ett mail av en vänlig själ här.
Det var en länk till ett forum där folk hade samma problem som jag.
Tyvärr så löste inte detta mitt problem men jag kom en bit närmare lösningen, deras lösning som fungerade för en del var att energisparläget på deras TV behövde ställas ner till low. Jag har flera lägen och mitt var helt avstängt så jag provade alla olika inställningar men det blev inte bättre, sista alternativet var att släcka bilden (utan att stänga av tv´n såklart) och vips så fungerade min DB-fjärrka helt problemfritt.
Så det är alltså något med skärmen som stör ut, eftersom jag inte är något geni på sådana saker så tänker jag göra som några andra på det andra forumet gjort med gott resultat och kontakta samsung för en fix av detta.
Hoppas det funkar, hade ställt in mig på att köpa en ny tv nu i månaden då störningarna för andra gången på tre månader orsakat en fabriksåterställning...

Hoppas ni har det bra i höstmörkret och att ni fått köra mycket hoj i år :)

Extrainlägg: Jag har nu mailat samsung efter att ha läst på forumet att dom tidigare skickat ut tekniker som byter ut den störande delen på TV´n.
Detta har tydligen länge varit en känt problem för alla utom mig.
I will keep you posted om ni fortfarande är intresserade av denna spännande historia!

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...