Grus på asfaltsvägar orsakar 600 MC-olyckor årligen!

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det svindlar för ögonen när man ser siffrorna!

Lösgrus på asfalterad väg orsakar 600 MC-olyckor varje sommar. Drygt hälften, 300 personer, skadas. Mer än hälften av olyckorna, 51,7 procent, sker i mars, april och maj. Dessa siffror har räknats fram utifrån olycksstatistik från Svedea, specialisten på MC-försäkringar.


Låt vara att drygt hälften händer på vårkanten, när man kanske inte kan förutsätta att det är rensopat överallt - men resten då?


Bristande underhåll, ointresse från Trafikverket att följa upp sina entreprenörers arbete - och ibland är det själva arbetet i sig som är faran när Trafikverket öser ut tjära och grus på vägen och lämnar åt trafikanterna att köra till det bäst dom gitter - utan skyltning och utan sopning.


http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Grus-orsakar-600-MC-olyckor-arligen/


25 miljoner årligen som landar på oss, för att vägarna inte håller måttet.
Sjukt!

...och komma sedan och snacka om fartspärrar och skit på MC...?
Sopa rent framför egen dörr, Trafikverket!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl dom curlade 80-talisterna som börjar bli tjänstemän nu, det är alltid någon annan som ska lösa alla problem, alltså sänker man bara hastighetsgränserna och stryper allt, så har någon annan löst deras egna problem :tummenupp

//B. Itter
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ofta hamnar ju grus på vägen också efter anslutande grusvägar, det är dom flesta gånger jag iaf blivit överraskad av det
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Mars till April? Då kommunerna lagar med snabelbilen.
I min kommun (Svedala) har jag fått svar från ansvariga att man inte sopar upp efter snabelbilen för det kostar för mycket:dummer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mars till April? Då kommunerna lagar med snabelbilen.
I min kommun (Svedala) har jag fått svar från ansvariga att man inte sopar upp efter snabelbilen för det kostar för mycket:dummer

Låter ju som om det är dags för kommunerna att börja betala för skadan de ställer till med när de står där med tasken i näven. Då kanske det slutar vara intressant att ta snikalternativet och låta andra betala med skador för livet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
NI skall anpassa farten efter underlaget !!!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
NI skall anpassa farten efter underlaget !!!

Förvisso sant, det kan lika gärna ligga hästskit eller lerkokor efter en traktor på vägen.

Men när en väghållare med trafiksäkerhetsansvar utför arbete, borde också - som en självklarhet - säkerhet för motorcyklar finnas med i planeringen och genomförandet. Att sopa undan gruset efter en liten väglagning borde inte vara oöverstigligt. En gubbe med piassavakvast, trettio sekunder - klart. Och en liten plastskylt som varnar för "väglagning på kommande sträcka" kanske kunde ställas ut under någon dag, just för att undvika onödiga olyckor?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte bara grus som ställer till det.
Nu när vägarna tinat fram sitter jag varje dag och retar mig på alla hål i vägen.
Jag har ett ytter- eller inner-spår med bilen i nästan varje korsning jag passerar till dotterns skola för att undvika hål.
Hålen är mellan 1dm till 6-7dm i omkrets och 1-3dm djupa.
Är hur lätt som helst att köra ikull i ett sånt hål med valfri tvåhjuling.
Detta är ändå i Trafikverkets "hemstad" Borlänge. :( :3freak :crash
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Håller med BrooklynS.
Även om man anpassar hastigheten så är det inte det lättaste att reagera mitt i en kurva och undvika gruset när det ligger där.
I så fall skulle man ju kunna byta till en trampcykel istället gärna med tre hjul för att vara på säkra sidan.

Tycker man kan ställa krav på att de som spiller ut grus också ska städa upp efter sig. Framför allt vid väglagning och vägarbeten.
Sedan finns det ju mer kända sträckor där fordon ofta drar upp grus. Kanske sopa dessa sträckor lite oftare?
Det är lätt att alltid skylla på att MC'n körde för fort. Men är det alltid så?

Tycker att underhållet på det svenska vägnätet är enormt eftersatt.
Och där man gör något så är det oftast provisoriska lagningar vilket inte brukar vara till fördel för MC.
 

Tabe

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Ort
På hojen
Hoj
zx6-r (i diket) R-1
Svaret jag fick från en entreprenör som lagade en väg, hällde ut grus osv var,
-Detta är inte en MC-väg så vi behöver inte skylta. :dummer
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Va?!?!?!?
Vad är definitionen av en MC-väg?
Får MC bara köra på vissa vägar? :confused: I så fall har jag helt missat den biten.

Svaret jag fick från en entreprenör som lagade en väg, hällde ut grus osv var,
-Detta är inte en MC-väg så vi behöver inte skylta. :dummer
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det är väl dom curlade 80-talisterna som börjar bli tjänstemän nu, det är alltid någon annan som ska lösa alla problem, alltså sänker man bara hastighetsgränserna och stryper allt, så har någon annan löst deras egna problem :tummenupp

//B. Itter

Man kan väl lika gärna vända på det, att det är curlade 80-talister som nu kommit ut i världen och börjat köra hoj. Problemen med att det är risk att vurpa pga att det finns rullgrus på vissa vägar i ett av världens nordligaste länder skjuter man över på någon annan ansiktslös "tjänsteman" som inte sköter sitt jobb - istället för att anpassa sin hastighet och körning.

Ärligt talat är det ytterst få gånger som jag upplevt problem med att hinna väja, bromsa eller bara fortsätta köra rakt igenom gruset så länge man håller lagstadgad hastighet, och då bor jag ändå mitt i östergötland som ju ska vara ett av de sämsta länen när det gäller att ha grusfria asfaltsvägar. Men vill man köra 120 på 70 väg så kan ju jobbiga situationer uppstå.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Svaret jag fick från en entreprenör som lagade en väg, hällde ut grus osv var,
-Detta är inte en MC-väg så vi behöver inte skylta. :dummer


Vanlig bortförklaring.
Man skiter helt enkelt i Trafikverkets regler - eftersom Trafikverket själva skiter i att följa upp hur dom efterlevs.

Dessutom är entreprenörer och Trafikverket fullständigt samljugna och håller varandra om ryggen no matter hur mycket bevis för brister som radas upp.
När inte längre går att neka sig ifrån ansvar så byter man fot och påstår att skyltarna man satt upp längs vägen har stulits - å då är man minsann inte ansvarig.
Alla skyltar stulna.
I bägge färdriktningar. Himla otur - och väldigt ofta förekommande också, enligt Trafikverket.
...som sitter i en fönsterlös bunker i Borlänge och litar 100% på sina entreprenörer.

Detta säger Trafikverket om snabellagningar - på pappret:

Snabellagning

Lagningar av sprickor och hål, så kallade snabellagningar, ska vara bortsopade inom 24-48 timmar. Under tiden ska skyltar vara uppsatta.

SMCs kommentar:
16 motorcyklister har ansökt om skadestånd, endast två har fått ersättning. Sexton motorcyklister har fått avslag efter skador där fläckvis försegling genomförts. En hårresande avslagsmotivering för just snabellagning där det saknades skyltar var att det fanns från andra hållet. Man ska titta på skyltarna i motsatt färdriktning, alltså i backspegeln! Juristen skrev: ”Att det finns skyltar utställda för trafikanter i motsatt färdriktning innebär inte i sig att faran är över”.
Med denna logik, skulle man kunna åberopa att hastighetsgränsen man ser på skyltar i backspegeln är det som gäller om man stoppas i fartkontroll!

Läs gärna här om Trafikverkets allvarliga brister i vägsäkerhet, och deras lögner & bortförklaringar.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Bara-10-av-162-fick-ratt/

Så agerar en genomkorrumperad myndighet i fritt fall.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan väl lika gärna vända på det, att det är curlade 80-talister som nu kommit ut i världen och börjat köra hoj. Problemen med att det är risk att vurpa pga att det finns rullgrus på vissa vägar i ett av världens nordligaste länder skjuter man över på någon annan ansiktslös "tjänsteman" som inte sköter sitt jobb - istället för att anpassa sin hastighet och körning.

Ärligt talat är det ytterst få gånger som jag upplevt problem med att hinna väja, bromsa eller bara fortsätta köra rakt igenom gruset så länge man håller lagstadgad hastighet, och då bor jag ändå mitt i östergötland som ju ska vara ett av de sämsta länen när det gäller att ha grusfria asfaltsvägar. Men vill man köra 120 på 70 väg så kan ju jobbiga situationer uppstå.


Absolut!
Men då skall inte Trafikverket säga en sak och göra en annan - och framför allt inte påstå att dom tar ansvar för vägarna och de arbeten som pågår på dem.

Säg som det är istället:
"Vi har ingen koll på vad vi håller på med, och ändå mindre vad våra entreprenörer gör.
Bara för att vi sätter upp regler för verksamheten, så betyder inte det att någon behöver följa dem, eller att vi bryr oss om att effektuera några sanktioner mot de entreprenörer som missköter sig"

Det är bättre och ärligare mot oss oskyddade trafikanter. Vi får alltid bära konsekvensen av egna misstag, och andras. Kommunicera det tydligt: "Vi är till för bilisterna, det är det vi klarar av".

...eller skärp er, gör det jobbet ni har betalt för och ge fan i att försöka detaljpilla i larviga 30-punktslistor utan verklighetsförankring!
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag får hålla med Nissepelle lite där.
Vi mc-åkare är rätt duktiga på att kasta sten i glashus. Jag hatar oxå snabellagningar och annat dåligt underhåll.
Men håller man hastigheten så är det inga större problem. Hur många % av grusolyckorna höll hastigheten? . Givetvis alla om man frågar...
Vi kan inte gärna kräva att de ska hålla vägar så man kan köra med knäskrap på okända sträckor riskfritt. Hur gärna jag än vill kunna. :hihi
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag får hålla med Nissepelle lite där.
Vi mc-åkare är rätt duktiga på att kasta sten i glashus. Jag hatar oxå snabellagningar och annat dåligt underhåll.
Men håller man hastigheten så är det inga större problem. Hur många % av grusolyckorna höll hastigheten? . Givetvis alla om man frågar...
Vi kan inte gärna kräva att de ska hålla vägar så man kan köra med knäskrap på okända sträckor riskfritt. Hur gärna jag än vill kunna. :hihi

Det är fullt möjligt att gå omkull på en snabellagning under skyltad hastighet med endast moderat nedlägg.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Med tanke på dagens vägstandard finns det bara ett sätt, man får köra otroligt försiktigt.
Om man ska dra på får man inspektera vägen innan.
Trist men sant...
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag får hålla med Nissepelle lite där.
Vi mc-åkare är rätt duktiga på att kasta sten i glashus. Jag hatar oxå snabellagningar och annat dåligt underhåll.
Men håller man hastigheten så är det inga större problem. Hur många % av grusolyckorna höll hastigheten? . Givetvis alla om man frågar...
Vi kan inte gärna kräva att de ska hålla vägar så man kan köra med knäskrap på okända sträckor riskfritt. Hur gärna jag än vill kunna. :hihi

"Håller hastigheten" eller anpassar hastigheten?
Big difference.
Och, vad skall man anpassa den till? Vad är rimligt att förvänta sig?

Ta dig 1 minut att titta på detta klipp som visar körning i laglig hastighet, tillsammans med oskyltat lösgrus från beläggningsarbete i kurva.


Symptomatiskt kan sägas vara att föraren som gick omkull är från Holland, och troligen helt ovan vid Trafikverkets små överraskningsupplevelser på våra vägar.

När man tittar på filmen så ser man att det kunde gått mycket, mycket värre än vad det gjorde.

Här kan du läsa mer:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hollandare-omkull-pa-losgrus-efter-lagning---Se-olyckan-pa-film/

I 2,5 år kämpade Trafikverket för att undslippa ansvar för denna kraschen, och framförde bland annat samma argument som GubbLasse här ovan; Kört för fort.

Film och framförallt GPS-loggar från dagen visar dock att det gått väl under gällande hastighetsbegränsning både vid själva olyckstillfället och även dessförinnan.

Andra argument från Trafikverket:

- Vi har ingen kunskap om det här gruset, men vi litar på entreprenören som säger att de sopat bort gruset efter vägarbetet, två gånger natten till den 23:e, förklarade han.

Ser det sopat ut på filmen?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag får hålla med Nissepelle lite där.
Vi mc-åkare är rätt duktiga på att kasta sten i glashus. Jag hatar oxå snabellagningar och annat dåligt underhåll.
Men håller man hastigheten så är det inga större problem. Hur många % av grusolyckorna höll hastigheten? . Givetvis alla om man frågar...
Vi kan inte gärna kräva att de ska hålla vägar så man kan köra med knäskrap på okända sträckor riskfritt. Hur gärna jag än vill kunna. :hihi


Jah håller inte med. Problemet med grus är inte när de gjort en lagning på en rak 80 väg.
Problemet är att de även lagar med grus mitt i kurvorna. I dessa fall har det ingen betydelse om det är en 50 väg.
Ligger du i 50 i en kurva och där är 1cm grus då trillar du.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Självklart kan man köra omkull i anpassad hastighet. Men jag tror ändå att majoriteten av olyckorna sker när vi kör i normal rolig mc-fart, alltså lite för fort. Plus att vi kanske borde träna mer på grusvägskörning och överraskningsmoment. Det vill gärna bli att man stirrar på faran och spänner sig, vilket inte är bra.

Jag försvarar inte taskigt vägunderhåll. Jag reagerar bara på att människan är jäkligt bra på att hitta andra syndabockar för sitt eget taffliga beteende rent generellt. Inte specifikt mc-åkning.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top