Grusvägar i norr!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi är tre pers på två hojar som ska norrut i sommar för att utforska både Norrland/Lappland, norra Finland och minst halva Norge. Vi är intresserade av att hitta fina natur- och vildmarksområden där vi även kan slå läger för en natt eller två men även grymma småvägar och då framför allt grusvägar som gärna leder en bort från civilisation och trafik. Förstår att det finns mycket sånt i norr men om ni känner till speciellt bra/fina områden eller vägar/sträckor, tipsa gärna!

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Skall du ha grus är hela Finland att rekommendera, vi körde uppi Finland parallellt med Ryska gränsen, det hur mycket grusvägar som hellst. I nordnorge finns nästan inget grus, postvägen undantaget. Jag kan rekommendera Grense Jakobselv det ligger öster om Kirkenes tälta gärna där, det simmar vitvalar i havet utanför, det var mest på kvällen och på morgonen vi såg massor.
Kolla bilden, Ryssland i bakgrunden.

2011-07-08 21.06.52.jpg

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Tack för alla tipsen, ska helt klart kollas upp! Och ja det är helt klart grusvägarna som lockar mest så tipsa på bara!

Skall du ha grus är hela Finland att rekommendera, vi körde uppi Finland parallellt med Ryska gränsen, det hur mycket grusvägar som hellst. I nordnorge finns nästan inget grus, postvägen undantaget. Jag kan rekommendera Grense Jakobselv det ligger öster om Kirkenes tälta gärna där, det simmar vitvalar i havet utanför, det var mest på kvällen och på morgonen vi såg massor.

Har du lite mer specifik info på väl värda områden/sträckor för gruskörning i norra Finland? Och tack för tipsen om nordnorge, ska kollas upp!

EDIT: Tror dock vi kommer att åka upp till Norge via Utsjoki eller Karigasniemi då vi mer eller mindre bestämt oss för att skippa Ryssland och Murmansk denna omgång.

Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Norr om Inari träsk var det bara asfalt upp till Kirkenes, kolla bilden det är ett utklipp från resan, även postvägen är med inkl flagga där bron saknas på postvägen.Finland  norgetur.JPG

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
EDIT: Tror dock vi kommer att åka upp till Norge via Utsjoki eller Karigasniemi då vi mer eller mindre bestämt oss för att skippa Ryssland och Murmansk denna omgång.

Varför ska ni skippa Ryssland? Nåja ni får garanterat en grym resa ändå och Ryssland finns ju kvar till en annan gång.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Norr om Inari träsk var det bara asfalt upp till Kirkenes, kolla bilden det är ett utklipp från resan, även postvägen är med inkl flagga där bron saknas på postvägen.

Ok, ja alltså jag ser inte var Inari träsk ligger på kartan men jag får kolla upp det. Tänkte om du kände till fler än en väg där i krokarna som var grus och värd ett besök. Och den där bron som saknas på gamla postvägen, vad gör man där? Tar ett litet dopp eller?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Varför ska ni skippa Ryssland? Nåja ni får garanterat en grym resa ändå och Ryssland finns ju kvar till en annan gång.

Både jag och polarn vill skitgärna dit men som vanligt försöker jag klämma in så mycket som möjligt under en begränsad tid. Tjejen är mer peppad på Norge samt mindre peppad på Ryssland. Jag är väl peppad på allt som vanligt och vill dessutom gärna mest köra mindre grusvägar och äventyra rejält genom att bo mycket ute i vildmarken/fjällen samt vandra en del och sånt gör att man inte gör snabba framsteg på sin rutt. Så då började vi inse att det skulle bli jävligt tajt med att hinna med allt om vi dessutom ska försöka hinna med norra Finland samt att se en massa i Norge, vilket vi förmodligen inte helt kommer hinna göra ändå. 4 veckor låter mycket men när man väl är ute och reser så känns det som att tiden aldrig räcker till. Bara Norge kommer vi nog ämna 2 veckor åt vilket ändå säkert inte räcker till att se mer än 1/3 av landet. Så då blir det väl mer eller mindre 1 vecka i Norrland och 1 vecka i norra Finland. Skulle Ryssland och Murmansk besökas med så skulle det gå åt säkert 4 dagar till, minst.

Men som du säger, Ryssland finns ju kvar! Jag åker hellre dit och har mer tid att spendera där än att bara göra en snabbvisit.

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Ok, ja alltså jag ser inte var Inari träsk ligger pInaå kartan men jag får kolla upp det. Tänkte om du kände till fler än en väg där i krokarna som var grus och värd ett besök. Och den där bron som saknas på gamla postvägen, vad gör man där? Tar ett litet dopp eller?

Inari eller Enare träsk är den stora sjön som ligger längst ner till höger på kartan bredvid det gröna spåret (spår från gpsen) även det gula är spår där vi körde.
Där bron har rasat är det en enkel vadövergång, den är med på filmen Dustbuster la in i tråden. Anledningen till att jag varnar är att jag har sett bild på en som inte såg att bron saknades..
Om du har gps kanske du vill ha spåren?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Inari eller Enare träsk är den stora sjön som ligger längst ner till höger på kartan bredvid det gröna spåret (spår från gpsen) även det gula är spår där vi körde.
Där bron har rasat är det en enkel vadövergång, den är med på filmen Dustbuster la in i tråden. Anledningen till att jag varnar är att jag har sett bild på en som inte såg att bron saknades..
Om du har gps kanske du vill ha spåren?

Ok tack! Ska kolla in! Och jo jag såg bron på bild sedan, ja det är klart värt att veta att den saknas haha. Såg inte alls farligt ut att köra genom bäcken. Jag har för övrigt ingen aning om hur jag för över gps-filer till gps'en. Vilka spår syftar du på, Norge eller Finland? Tror jag har hittat gamla postvägen på google maps redan.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0