Grymma tipps på att lufta bromsarna någon?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag verkar inte vara någon klippa på att lufta mina bromsar. så behöver hjälp.

Varje gång jag bytt till stålomspunna slangar på en suzuki har handtaget blivit svampigare. Både på min 02a och på min 05a har de blivit svampigare bromsar.
bytte dock på en honda 929 och efter 5 min var de stumt.

Så nu skulle jag uppskatta enormt om någon ville dela med sig om grymma tipps på hur man luftar riktigt. För känns surt med stålopspunnet om de blir svampigare.

Hojjen de gäller nu är en gsxr 1000- k5. De är orginal pump, galfer belägg å stålomspunna slangar (2 lika långa) och orginal skivor.

när jag byter slangar brukar jag hänga på nya slangarna. sen ha en stor spruta som rymmer 3 dl. Sätta den direkt på bromspumpen å trycka ner bromsvätskan till oken. Bara öppna nipplarna tills de inte kommer luft. Sen sätter jag på orginal behållarn. och luftar först ena oket sen andra oket och sist pumpen. De tar bra med en gång men handtaget är i regel svampiagare än med orginal slangarna. SOm de är nu så kan jag trycka in de i botten om jag vill. De är trögt men de går med en näve. Upplever de svampigare än på min gathoj som är helt orginal på bromsfronten.

Köpte en hoj av humlan en 01a som hade samma grejer på som min 02a. och han var tvärstum men min var svampig.

Verkar inte spela någon roll om jag luftar 1 timma heller. fortfarande svampig. Spänner jag in med bultband under natten så är den något stummare kanske första omtaget sen är den lite mjukare igen. Elle riaf inte så stum som jag vill ha den.

Så vad har ni för tipps? vad gör jag för fel? Verkar bara vara mina egna hojjar å främst suzuki som ajg itne lyckas me!!!


Även en fråga. hur är ngc eller grevens billiga eftermarknadspumpar dom som ligger runt 2200 jämfört med suzukis orginal?


kom med tipps så jag får ordning på detta. känns inte tryggt å klämma fingrarna i slutet på anderstorprakan...:huvet
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du beskriver inte hur du gör, så det e svårt o se vad som göres fel.

Jag e ju inte direkt en klippa på o lufta, när det måste göras e det "pumpapumpapumpa" "öppnastäng snabbt" "pumpapumpapumpa" "öppnastängsnabbt" som gäller, i repetition till förbannelse.

Hört att för de lata så har ibland bilfirmor någon form av pump som kan göra hela processen snabbt o smidigt. Kostar kanske inte så mkt o ta hjälp av dessa ?
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Prova att trycka ihop slangen som går till oljebehållaren med två fingrar så det är helt slutet, håll in frambromshandtaget och sedan "pumpar" du på slangen med två andra fingrar samtidigt som du håller ihop slangen med dina två andra fingrar. Lite svårt att förklara....

Detta gör att du skapar turbulens inne i bromspumpen och med lite tur när du sedan släpper slangen helt så ska det komma ut några bubblor.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Du beskriver inte hur du gör, så det e svårt o se vad som göres fel.

Jag e ju inte direkt en klippa på o lufta, när det måste göras e det "pumpapumpapumpa" "öppnastäng snabbt" "pumpapumpapumpa" "öppnastängsnabbt" som gäller, i repetition till förbannelse.

Hört att för de lata så har ibland bilfirmor någon form av pump som kan göra hela processen snabbt o smidigt. Kostar kanske inte så mkt o ta hjälp av dessa ?

jag skrev hur jag gjorde ovan men skall skriva mer utförligt.

1: jag byter slangarna
2: kopplar bort orginal bromsvätskebehållare och ersätter den med en 3 dl stor spruta som jag kan sätta tryck i. Öppnar bara nipplarna till oken och låter oljan flöda tills de itne kommer någon luft. Då tar bromsen nästan direkt så de bara är och börja lufta manuellet.
3: Luftar ena oket på traditionela viset. pumpa 2 gånger. öppnar nippeln å låter handtaget glida sakta innåt tills de nästan når botten då stänger jag. sen gör jag lika dant igen.
4. gör lika dant på andra oket
5. gör lika dant på bromspumpen.

har samma känsla efter 5 min som 50 min..den e svampigare än gathojjen som har orginal slangar... likadant var de med min 02a efter byte av slangar belägg bromsvätska.


Grejerna som sitter på är
galfer belägg
galfer slangar
motul rbf 600 olja.
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Har du inte "uppförsbacke" någonstans där en luftbubbla kan bli kvar?
Ett sådant ställe kan vara uppe vid handtaget där banjobulten sitter. Om det sitter en bubbla där så kan det hjälpa att lossa bromspumpen och luta den lite, och vifta lite på bromshandtaget så att luftbubblan kan komma ut i bromsvätskebehållaren.
Jag har luftat bromsar många gånger och alltid sett upp för "uppförsbackar", aldrig haft problem. Luften vill alltid åka uppåt i vätskan.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Prova att trycka ihop slangen som går till oljebehållaren med två fingrar så det är helt slutet, håll in frambromshandtaget och sedan "pumpar" du på slangen med två andra fingrar samtidigt som du håller ihop slangen med dina två andra fingrar. Lite svårt att förklara....

Detta gör att du skapar turbulens inne i bromspumpen och med lite tur när du sedan släpper slangen helt så ska det komma ut några bubblor.

jo skall prova detta. har iof vridit och böjt på slangen så de inte liger bubblor i de. och de går ju lufta uppe vid handtaget/pumpen me.


Har de nån betydelse hur snabbt man pumpar på handtaget eller hur nsabbt man öppnar luftnippeln?

bilar har aldrig varit något problem ju. hojjar verkar hopplösa. VIll ha stummt handtag:)

Har du inte "uppförsbacke" någonstans där en luftbubbla kan bli kvar?
Ett sådant ställe kan vara uppe vid handtaget där banjobulten sitter. Om det sitter en bubbla där så kan det hjälpa att lossa bromspumpen och luta den lite, och vifta lite på bromshandtaget så att luftbubblan kan komma ut i bromsvätskebehållaren.
Jag har luftat bromsar många gånger och alltid sett upp för "uppförsbackar", aldrig haft problem. Luften vill alltid åka uppåt i vätskan.

ska kika de..... men har både hängt oken över handtaget och även rört på bromspumpen men får prova igen.....
 
Last edited:

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
"Oken över handtaget". Det förstår jag nog inte syftet med. Det är luftfällor man måste se upp med. Om bromsslangarna är väldigt långa så kan det ligga i en S-form när du luftar, och just där i S:et kan det då ligga kvar någon envis bubbla också.
Då får man sträcka ut slangarna så det blir två raka partier som båda lutar lite. Då kan luften stiga uppåt hela vägen till behållaren.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
"Oken över handtaget". Det förstår jag nog inte syftet med. Det är luftfällor man måste se upp med. Om bromsslangarna är väldigt långa så kan det ligga i en S-form när du luftar, och just där i S:et kan det då ligga kvar någon envis bubbla också.
Då får man sträcka ut slangarna så det blir två raka partier som båda lutar lite. Då kan luften stiga uppåt hela vägen till behållaren.


hade nere framgaffeln ett tag och hängde då oken över styret. därför dom hängt så högt.

får la ut å klämma vinkla slangar då men har inte hittat nån bubbla när jag luftat. itne kommit nån luft alls knappt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag luftar alltid i banjo bultarna oxå, det gömmer sig en del luft där. Både i oken och öppe vid pumpen.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
får även provla lufta banjo bularna då. bara släppa lite samtidigt som man trycker?
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
får även provla lufta banjo bularna då. bara släppa lite samtidigt som man trycker?



Testa att pumpa in bromsoljan bakhållet, alltså från oket, lättare att få ut bubblorna då det stiger, 1m lång slang fästs på nippel, få in oljan i slangen å skapa tryck, när du tycker att du fått in mycket olja i systemet stäng nippel när behållaren är lagom fylld
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag brukar köra:
* Öppna nippeln.
* Tryck in handtaget.
* Stäng nippeln.
* Släppa upp handtaget.
* Upprepa ovanstående steg tills bromsvätskan ritar långa spår på garagegolvet.
Tror jag. Det var ett tag sedan jag gjorde det senast. :va

Tänk på att bromsvätskenivån aldrig får bli för låg i behållaren.

Någon som vet om en http://www.mc-online.se/shop/prod.a...=47369&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p fungerar bra?
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Finns ju nån pryl man kan koppla till kompressorn som suger ut luft/vätska.


En sån här.
Kommer från Danska JWL.
Mkt väl investerade pengar kostar ca 700 spänn.

Ger ett förvånansvärt bra vacum suger ut luft o skit tills den drar "ren" bromsvätska.
Lysande till bilar lika bra till hojar.
 

Bifogat

  • DSCN3405 (Large).JPG
    DSCN3405 (Large).JPG
    105.5 KB · Visningar: 551

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Testa att pumpa in bromsoljan bakhållet, alltså från oket, lättare att få ut bubblorna då det stiger, 1m lång slang fästs på nippel, få in oljan i slangen å skapa tryck, när du tycker att du fått in mycket olja i systemet stäng nippel när behållaren är lagom fylld

japp ska nog tömma systemet helt o morgon å börja om....Börja trycka in allt underifrån.

antar att ja måste trycka in bromshandtaget lite då me så oljan kan passera upp i behållarn. sen lufta vanligt och även släppa på banjo bultarna lite...

får se om de fungerar....

annars får ja väl beställa ny bromspump...

vill inte ha svampigt handtag på banhojjen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När ingen annat funkar så är enligt min erfarenhet det bästa tricket att trycka in bromsvätskan nerifrån. Räcker inte ens detta för att lösa problemet så kan ett ytterligare trick vara att skruva loss oken och vrida dessa plus slangar så att luftbubblor får stig utan nerförsbacka någonstans hela vägen upp till handtaget.

Mvh
J
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
som sagt får la börja i morn med att tömma. sen trycka in underifrån..... funkar inte de så lossa banjobultar...å lufta där, funkar itne de så bort med oken vri å slå på slangarna..... funkar inte de.. så köper ja en annan bromspump... eller förlänger handtaget på orginalen så de inte han ta i handtaget haha:)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag har bytt vätska och tömt mina bromsar på min gsxr1000 k5 tre eller fyra gånger under förra året och jag har aldrig varit med om en hoj som varit lättare att lufta...
Jag har bara fyllt på vätska i behållaren och låtit nipplarna på oken va öppna.. efter ca två minuter så börjar det droppa nere från niplarna. då har jag stängt dom och luftat uppe på huvudculindern ett par gånger sen ett par gånger på varje ok sen har den blivit stum i handtaget.
Med lufta menar jag att trycka in handtaget och öpnna en nippel o sen dra åt innan man släpper handtaget.

Titta så inte dina slangar går i någon lustig böj som gör att det fastnar luft någonstans, kanske har du en sån vinkel på pumpen att det blir luftficka i närheten av den?

lycka till!
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Prova lossa oken och låt dom hänga så du får en så rak väg så möjligt till pumpen!
Låt en plåtbit eller dyl agera skiva (så du inte trycker ur kolvarna)

Jag skulle göra som vanligt som OZTO säger! Fyll på med vätska i behållaren och ha nipplarna öppna vid oken. När det droppar börjar droppa efter ett tag skruva åt och kör gamla klassikern

(pumpa upp tryck,håll tryck,öppna luftnippel,olja sprutar ut,stäng nippel, släpp bromshandtag) pumpa pumpa pumpa samma igen. tryck ,öppna osv
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
som sagt får la börja i morn med att tömma. sen trycka in underifrån..... funkar inte de så lossa banjobultar...å lufta där, funkar itne de så bort med oken vri å slå på slangarna..... funkar inte de.. så köper ja en annan bromspump... eller förlänger handtaget på orginalen så de inte han ta i handtaget haha:)
Jag brukar sätta på genomskinliga plast slangar på nipplarna vid oken och så har man två flaskor som slangarna går ner i.Då ser man om det kommer luft i slangarna och så slipper man drällandet med oljan :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top