Grymma tipps på att lufta bromsarna någon?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ja de blir till att prova lite allt möjligt idag....

tackar så mycket för tippsen.....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kanske missat något men det är inte så att kolv eller cylinder/packning/repa som jäklas? Alltså att det smiter mellan vätska när du bromsar och handtaget ger med sig. Så var det på min k4:a
Köpte renoveingskit för en 500:- tog ut kolven. Polerade försiktigt med mässingsborst och dremel då man kunde se en antydan till repa. Monterade nya kitet. dvs oring och något annat smått och gott... var i höstas mins inte vad mer kitet inehöll och sedan vart bromsen super.

En annan sak... Märker du redan svampigheten stillastående? så det är inte så att du har lite ojäömnheter på någon av skivorna så de puttar ut kolvarna på oken onormalt mkt? detta har hänt mig oxo...

ja de blir till att prova lite allt möjligt idag....

tackar så mycket för tippsen.....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När man byter till stålomspunnet och kör med dubbla slangar till pumpen så samlas det gärna luft däreuppe. Går att få bort genom att försiktigt släppa efter lite på banjon samtidigt som man pumpar med handtaget, se bara till att skydda med en trasa så att den inte dräller bromsvätska på instrument eller något (förtör plasten). Sätta en nippel där som ovanstående föreslår vore säkert bra fast jag har klarat mig bra på ovanstående tips (som jag fick av kurvmakaren här på forumet)

Sen allmänt att lufta är det klart underskattat att använda slangar med backventil till oken. Köpte på biltema för bilbruk två stycken för 79 kr, fick anpassa fjädern lite (klippte) för att den skulle ge efter vid lämpligt tryck men efter det är det otroligt mycket lättare att lufta...
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Kanske missat något men det är inte så att kolv eller cylinder/packning/repa som jäklas? Alltså att det smiter mellan vätska när du bromsar och handtaget ger med sig. Så var det på min k4:a
Köpte renoveingskit för en 500:- tog ut kolven. Polerade försiktigt med mässingsborst och dremel då man kunde se en antydan till repa. Monterade nya kitet. dvs oring och något annat smått och gott... var i höstas mins inte vad mer kitet inehöll och sedan vart bromsen super.

En annan sak... Märker du redan svampigheten stillastående? så det är inte så att du har lite ojäömnheter på någon av skivorna så de puttar ut kolvarna på oken onormalt mkt? detta har hänt mig oxo...

jag är med på vad du menar. Höll på som fan med min 02a som var svampig. bytte skivor belägg stålomspunna lsangar men svampigheten var kvar. VIsade sig att ena fästet till oket fått sig en smäll av ett skivbromslås så de var lite lite skevt. 1 tiondel skev. De gjorde att belägget inte tog 100% plant mot ytan å handtaget blev svampigt.... Men på 05an är de ju radial monterade ok så misstänker att de blir svårare att skeva okhållarn.

skall dit nu så skall prova luft banjo bultarna och prova hänga oken rakt ner och lufta.... funkar inte de får ajg väl tömma sytemet och trycka in vätskan underifrån. Funkar inte de får man väl brja mäta upp grejerna så de e rakt...

Vilket öde:)
 

Major

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
KTM 525++ Motard
Jag hade samma problem med min ZX9 under en tid och testade det mesta utan att få bukt på problemet.
Tog kontakt med en Mc mek i närheten som hållit på så länge jag vet och han gav mig förslaget att.
Pumpa upp tryck i handtaget lika som vid luftning och ta en liten skidrem runt styre och spänn fast broms greppet.
Jag lät det stå så några dagar och hade fått en broms som var Grym.
Det som händer är att luften i slangarna stiger till höggsta punkt under tryck så om du inte har något stopp på vägen borde luften hamna i pumpen.
Ta bort locket när du ska släppa greppet så du ser om de kommer luft.:tummenupp

Det kan ju vara värt å testa nu när de ändå inte är riktig mc säsong...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Skruva bort oken och låt dem hänga. Sedan pumpar du ut kolvarna tills beläggen nästan gått ihop. Då "bänder" du tillbaka dem på plats. Gör likadant med andra oket. Gör gärna om detta en gång till så ska du se att det går vägen. Hade samma problem med min gixxer i somras. Försökte lufta på traditionellt vis i någon timme men fick aldrig ur luften. Testade sedan detta och allt var färdigt på en kvart. :tummenupp
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Nu har jag varit i garaget nån timma idag igen!!

gjorde så här
1: slöppte banjobulten lite till ena oket under tryck och sen stängde. SOm man luftar med luftfentilen fast jag gjorde likadant några gånger med banjobulten till slangen. tog sedan nästa ok å gjorde lika dant.

2. Luftade banjon vid bromspumpen.

3. Skurvade loss oken och även bromspumpen så slangarna hängde helt rakt ner mot backen. Samtidigt som jag satte begagnade bromsklossar i oken och luftade uppe vid bromshandtaget.

4. Jag tog ur beläggen ur oken och tryckte in kolvarna helt. tryyckte ut odm lite granna och sen tryckte in dom helt. gjorde detta på båda oken. kom möjligen nån pytte pytte liten bubbla uppe vid pumpen..

tycker bromsen är möjligen lite stummare men jag är itne nöjd än. De går å pressa den i botten å de går knappt på orginal hojjen. Så nu står bromsen halvt intryckt med bultband och får stå så nån dag så skall jag lufta vid pumpen igen....

Hur som helst var jag ute å provkörde lite och fan vad hojjen går så här i början av sesongen. Suget blev enormt på att åka nu...Blev bara en 10 min runda då de är oreggat, krashkåpor och slicks på hojjen, men fan va kul:)

skall kolla om jag har något tryck i morgon och lufta lite till....

kom gärna med mer ideer så kan vi sätta detta som en klistrad tråd sen. många tipps.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har bytt bromsslangar fram på min GSXR 1000 -06 i helgen. Luftade med en vacuumpump nere vid oken och sedan på det konventionella sättet, blev inget bra. Kollade i verkstadshandboken om det fanns några tips och där stod "NOTE! om luft har fastnat vid bromspumpen, lufta vid bromspumpen först" Gjorde detta och bromsarna blev bra mycket bättre. Återstår att se hur bra det blev ute på gatan/banan. :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top