Fast å andra sidan, det är ju inte helt ovanligt att framförallt bilar brinner på egen hand redan idag, och med tanke på hur många lithium-batterier det finns i omlopp och hur många av dom som brinner upp så vet jag inte om det är ett så gigantiskt problem? I många fall är det ju dessutom laddaren som gör så att batteriet brinner upp. Skicka in 230V likström i ett blybatteri monterat i valfritt fordon så får du se hur bra det mår sen
Nja, Samsung fick dra in årets produktion av Note, ett år pga felkonstruerat Litiumbatteri.
Boeing fick bygga om sina Dreamliners (batteri i brandsäker låda) för ett Yuasa Litiumbatteri fattade eld. Och det fanns inget skydd mot spridning av brand.
Och det var inget fel på Lithiumladdaren. Den gången.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner_battery_problems
Tre flygplan lastade med Lithiumbatterier störtade.
De två första Boeing 747 fraktplan har du aldrig hört talas om. Två döda fraktpiloter är ingen nyhet i media.
Det tredje har vi alla hört desto mera om
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_370
Litiumbatterilasten från batteritillverkaren på väg till kunden i Kina låg direkt bakom det rum på flygplanet under piloterna där planets datorer finns.
Det är så vitt jag fattat Flight 370 kraschen som gjort att det blev förbjudet ha bärbara datorer i bagaget på flyg.
Dom ska vara i handbagaget.
Och det är numera förbjudet för passagerarplan att frakta Litiumbatterier.
Du har rätt i att bilar brinner. Tror jag att i genomsnitt 1 bil av 400 brinner.
Av vissa fabrikat 1 bil av 100.
Under 1 år.
Såg jag för mycket länge sedan.
Men om jag fattat det rätt är de allra flesta bilar som fattar eld under körning.
Inte när de står i under laddning.
Jag har aldrig varit med om en bilbrand.
Men jag har varit med om när en kollegas bärbar dator började ryka på kontoret.
Och fick tas ur dockningsstationen och fick bäras ut på gården.
Och vi läser ju varje år om lithiumbatteribränder. Senast såg jag i en i Howerboard. Men inget nytt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wPypQ/datorbrand-tog-fem-liv
För egen del med två garagekompisar så avstår jag lätt från Lithiumbatteri.
Besparingen är ju inte större än några liter mindre bensin i tanken.
Och så har jag också kört hoj när det snöat.
Och kallstart är ju inte Lithiumbatteriernas starka sida.