Ok... ni ska väl få mitt bästa oxå då...
Inget man egentligen vill bjuda bort gratis
Men ok då:
Precis som Teo mycket riktigt, och klokt, konstaterat, så består oftast bromsluftningsproblem i att luft fastnar på svåra ställen.
Detta i kombination med ett alltför lågt flöde som man får när man står och handfjösar med bromshandtaget, gör att luftfickorna ofta består.
Lösningen är att få rejäl skjuts i rören samt också en rejäl volym som rör sig åt ena, eller andra hållet.
Vaakumluftare i all ära, de är bra. Men oftast sitter luften så till att även dessa har för låg kapacitet.
Ok de funkar fint i huvuddelen av fallen, men vad gör man när det är som djävligast?
Bra fråga!
Hög volym, bra skjuts och sen en sak till som Olle säger: Hålla oket högre än pumpen.
Där har vi framgångsreceptet.
Nu kan inte alla hålla oket högre än pumpen, men man ska i alla fulla fall ha det loss.
Varför?
Jo alla ok har inte luftningsnippeln i högsta punkten när de är monterade! Sant.
Sen ska vi inte använda oss av den iaf, utan inloppet.
Så hur gör man? Jo man ska klämma in bromscylindern/arna in i oket, helst så snabbt som möjligt. Då trycks luften bakvägen upp i behållaren.
Hur går det till?
Jag använder två små limklämmor. Dvs små tvingar men med snabbfunktion (man bara klämmer upprepede gånger som en pistol) De har dessutom praktiskt nog plastskodda skänklar, så de skonar oken på utsidan.
Glöm inte att hålla oket så att inloppet från bromsslangen nu blir högsta punkt samtidigt som du klämmer ihop klämman eller vad du nu använder. Vissa ok går bra med polygrip.
Pumpa sen ut kolvarna så långt du vågar (kan vara lämpligt med ett belägg eller två emellan, rengör kolvarna (med wd40 motsv. och en tandborste, smörj dem, och upprepa sen denna procedur ett antal gånger. Det är bra att motionera kolvarna såhär också, då glider de lättare och även det bidrar till bättre bromsar.
När du sedan har kolvarna ute, med ett par belägg emellan, kan du prova att lufta lite i ordnarie nippel (lite luft KAN ju ha tryckts med ner av bromspumpen) Glöm inte hålla nippeln högst, och glöm inte efterfylla vätska i behållaren på styret!
Det här är egentligen inget hokus pokus, utan bara en enkel ”bonnametod” jag provat mig fram till, och som hittildags gett de bästa bromsar huset hava.