Grymt bra bromsluftartips!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har precis luftat mitt handbakbromssystem vilket är lite bökigare en endast bak/frambroms och har testat div metoder med att pumpa och lufta vid alla olika kopplingar, att trycka från baknippeln med en spruta och en liten slangstump men inget funkade 100%.

Efter att ha tänkt lite så skruvade Jag ur nuppeln helt, satte på en mytter på gängan att låsa med sen skruvade jag i den en liten bit så den var öppen och drog då åt låsmuttern. Satte på slangen och drog ur oljan. först kom det bubblor som fan men ganska snart bara frisk olja och under tiden hälde jag i lite olja i behållaren. Sen drog jag åt nippeln och det är kannonstumt!

:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kanske inte förstår (fesståår)
Men varför låsmuttern? Och hur fick du bort låsmuttern utan att ta bort nippeln när du fått ut luften och skulle dra åt nippeln igen?

:nippletwist
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har själv lite problem med mina bromsar. Har original pump å allt förutom stålomspunnet. Har bytt till ny racevätska å luftat. Kommer inte ut nån luft ur vare sig oken eller nippeln vid pumpen. Känns stumt och bra när den är kall. Men när man kör (banhoj) så tappar åker handtager längre å längre in. Luft i systemet eller nått annat knas?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kanske inte förstår (fesståår)
Men varför låsmuttern? Och hur fick du bort låsmuttern utan att ta bort nippeln när du fått ut luften och skulle dra åt nippeln igen?

:nippletwist

För att det suger luft genom gängorna när man öppnar nibbletz. Med låsmuttern så drar man sådet är tätt och endast kan suga via systemet.

Jag hittade den perfekta nibbletslåsmuttern i mutterlådan i garaget så Jag lät den sitta kvar till nästa gång, drog upp den några varv bara så Jag fick ner nippeln helt och drog åt den sen igen men om man plockar bort nippeln för att bli av med muttern tror jag inte det gör så mycker. Kommer det in lite luft då så är den lätt att bli av med. Kruxet här var att det antagligen låg bubblor i fotpumpen nånstans som gjorde det svårt att lufta regular style.

:chipchopchinamangörsågotthannånsinkan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, då förstår jag lite bättre. Jag trodde inte att det fanns gänglängd nog på nippeln att ha kvar låsmuttern! :tummenupp

Då får man se dig ut och brassa snart då! Lunda imorgen kanske? ;)


För att det suger luft genom gängorna när man öppnar nibbletz. Med låsmuttern så drar man sådet är tätt och endast kan suga via systemet.

Jag hittade den perfekta nibbletslåsmuttern i mutterlådan i garaget så Jag lät den sitta kvar till nästa gång, drog upp den några varv bara så Jag fick ner nippeln helt och drog åt den sen igen men om man plockar bort nippeln för att bli av med muttern tror jag inte det gör så mycker. Kommer det in lite luft då så är den lätt att bli av med. Kruxet här var att det antagligen låg bubblor i fotpumpen nånstans som gjorde det svårt att lufta regular style.

:chipchopchinamangörsågotthannånsinkan
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Med vissa system så går det bara att pumpa bakvägen (har blandannat en KTM 125 som bara vill pumpas bakvägen), men annars brukar jag lyfta upp oket och se till att bromsledningen är rak uppåt från pumpen (dvs att den inte sluttar neråt i början). Det är enda sättet att få ISR's 6-kolvsok att vilja lira ordentligt iaf. Det är viktigt att man sätter något mellan bromsbeläggen när man har oket löst dock ;)

Annars brukar jag göra det i vanlig ordning med allting på plats. Jag öppnar inte så mycket att handtaget går i botten och jag använder alltid en bit genomskinlig slang på nippeln. Själva öppnandet av nippeln ska man ta det försiktigt med också. Så länge det är tryck i systemet (att nippeln inte öppnas för mycket eller att handtaget går i botten) så kan inte luften komma in varesig via gängen eller nippeln :)

Jag har dille på det där me att byta bromsvätska. Jag gör det oftare än jämt och det är klart att det kan ta ett tag att få känslan i fingrarna
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Ett enkelt sätt att få tätt i gängången är att skruva bort nippeln och dra ett par varv med gängtejp men lämna konan fri. Håller tätt 2-3 byten sedan är det bara att göra om :tummenupp
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Med vissa system så går det bara att pumpa bakvägen (har blandannat en KTM 125 som bara vill pumpas bakvägen), men annars brukar jag lyfta upp oket och se till att bromsledningen är rak uppåt från pumpen (dvs att den inte sluttar neråt i början). Det är enda sättet att få ISR's 6-kolvsok att vilja lira ordentligt iaf. Det är viktigt att man sätter något mellan bromsbeläggen när man har oket löst dock ;)

Annars brukar jag göra det i vanlig ordning med allting på plats. Jag öppnar inte så mycket att handtaget går i botten och jag använder alltid en bit genomskinlig slang på nippeln. Själva öppnandet av nippeln ska man ta det försiktigt med också. Så länge det är tryck i systemet (att nippeln inte öppnas för mycket eller att handtaget går i botten) så kan inte luften komma in varesig via gängen eller nippeln :)

Jag har dille på det där me att byta bromsvätska. Jag gör det oftare än jämt och det är klart att det kan ta ett tag att få känslan i fingrarna

Håller med om att ISR's 6 kolvare är riktigt sura att lufta. Förstod inte riktigt hur du kan luta huvudcylindern så att slangen pekar uppåt samtidigt som du luftar och dessutom ha oken ovanför pumpen...:confused:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Håller med om att ISR's 6 kolvare är riktigt sura att lufta. Förstod inte riktigt hur du kan luta huvudcylindern så att slangen pekar uppåt samtidigt som du luftar och dessutom ha oken ovanför pumpen...:confused:

Man måste vara två!
 

Dr.Bike

Guest
Ok... ni ska väl få mitt bästa oxå då...
Inget man egentligen vill bjuda bort gratis ;) Men ok då:

Precis som Teo mycket riktigt, och klokt, konstaterat, så består oftast bromsluftningsproblem i att luft fastnar på svåra ställen.

Detta i kombination med ett alltför lågt flöde som man får när man står och handfjösar med bromshandtaget, gör att luftfickorna ofta består.

Lösningen är att få rejäl skjuts i rören samt också en rejäl volym som rör sig åt ena, eller andra hållet.

Vaakumluftare i all ära, de är bra. Men oftast sitter luften så till att även dessa har för låg kapacitet.
Ok de funkar fint i huvuddelen av fallen, men vad gör man när det är som djävligast?

Bra fråga!

Hög volym, bra skjuts och sen en sak till som Olle säger: Hålla oket högre än pumpen.
Där har vi framgångsreceptet.

Nu kan inte alla hålla oket högre än pumpen, men man ska i alla fulla fall ha det loss.
Varför?
Jo alla ok har inte luftningsnippeln i högsta punkten när de är monterade! Sant.
Sen ska vi inte använda oss av den iaf, utan inloppet.

Så hur gör man? Jo man ska klämma in bromscylindern/arna in i oket, helst så snabbt som möjligt. Då trycks luften bakvägen upp i behållaren.
Hur går det till?
Jag använder två små limklämmor. Dvs små tvingar men med snabbfunktion (man bara klämmer upprepede gånger som en pistol) De har dessutom praktiskt nog plastskodda skänklar, så de skonar oken på utsidan.
Glöm inte att hålla oket så att inloppet från bromsslangen nu blir högsta punkt samtidigt som du klämmer ihop klämman eller vad du nu använder. Vissa ok går bra med polygrip.

Pumpa sen ut kolvarna så långt du vågar (kan vara lämpligt med ett belägg eller två emellan, rengör kolvarna (med wd40 motsv. och en tandborste, smörj dem, och upprepa sen denna procedur ett antal gånger. Det är bra att motionera kolvarna såhär också, då glider de lättare och även det bidrar till bättre bromsar.
När du sedan har kolvarna ute, med ett par belägg emellan, kan du prova att lufta lite i ordnarie nippel (lite luft KAN ju ha tryckts med ner av bromspumpen) Glöm inte hålla nippeln högst, och glöm inte efterfylla vätska i behållaren på styret!

Det här är egentligen inget hokus pokus, utan bara en enkel ”bonnametod” jag provat mig fram till, och som hittildags gett de bästa bromsar huset hava.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
...bara en enkel ”bonnametod” jag provat mig fram till...

Appropå bonnamek... När jag fortfarande sällade mig till blåkragarna så brukade vi använda en kompressor för att få ordentligt tryck i systemet. Mackapären (tm) fylldes med bromsvätska och en slang med adapter skruvades på istället för locket på bromsvätkebehållaren. Sedan sattes det helt enkelt ordentligt med tryck i burken för att lufta bromsarna ordentligt.

Har dock aldrig provat det på en hoj... :gnissla
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Appropå bonnamek... När jag fortfarande sällade mig till blåkragarna så brukade vi använda en kompressor för att få ordentligt tryck i systemet. Mackapären (tm) fylldes med bromsvätska och en slang med adapter skruvades på istället för locket på bromsvätkebehållaren. Sedan sattes det helt enkelt ordentligt med tryck i burken för att lufta bromsarna ordentligt.

Har dock aldrig provat det på en hoj... :gnissla

Det är därför ingen har orkat konstruera ett nytt lock till bromsluftarkitet så man ersätter orginal (de 4-kantiga locket på styret) istället för det runda som man har på bilar! så man kan sätta bromsystemet i tryck för att lufta mest effektivt.:huvet

Och sen har man ett runt lock på bakbromsen.

Allså måste man konstruera 2st lock för att lufta bromsarna mest effektivt.:gnissla

Eftersom bomssystemet på motorcyklar har en liten väska mängd så kanska det inte är lönt att tillverka? kanske får bonnmecka lite i garaget:D
 

Dr.Bike

Guest
Eftersom bomssystemet på motorcyklar har en liten väska mängd så kanska det inte är lönt att tillverka? kanske får bonnmecka lite i garaget:D

Helt riktigt.
Jag hade ett sånt lock till bilen där jag bara hade dragit i en vanlig bilventil.
Men på en hoj hinner du knappt ens öppna luftningsnippeln förrän vätskan är slut och du blåser i ny luft i systemet...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så hur gör man? Jo man ska klämma in bromscylindern/arna in i oket, helst så snabbt som möjligt. Då trycks luften bakvägen upp i behållaren.
Hur går det till?
Jag använder två små limklämmor. Dvs små tvingar men med snabbfunktion (man bara klämmer upprepede gånger som en pistol) De har dessutom praktiskt nog plastskodda skänklar, så de skonar oken på utsidan.
Glöm inte att hålla oket så att inloppet från bromsslangen nu blir högsta punkt samtidigt som du klämmer ihop klämman eller vad du nu använder. Vissa ok går bra med polygrip.

Pumpa sen ut kolvarna så långt du vågar (kan vara lämpligt med ett belägg eller två emellan, rengör kolvarna (med wd40 motsv. och en tandborste, smörj dem, och upprepa sen denna procedur ett antal gånger. Det är bra att motionera kolvarna såhär också, då glider de lättare och även det bidrar till bättre bromsar.
När du sedan har kolvarna ute, med ett par belägg emellan, kan du prova att lufta lite i ordnarie nippel (lite luft KAN ju ha tryckts med ner av bromspumpen) Glöm inte hålla nippeln högst, och glöm inte efterfylla vätska i behållaren på styret!

Bra metod, så luftade Jag stuntbromsen på förra hojen. Kladdfritt och enkelt men Jag lyckades inte få det helt luftfritt i alla fall då (julgransbelysningskonstruktion på bromssystemet). Man får även passa sig för att bumpa ut beläggen för långt men det skrev du iof med att ha belägg i mellan.

Kontentan är som Dr.Bike säger att få bra flöde på oljan så allt luft åker med och Jag har i alla fall i och med detta pumpat handtag för sista gången.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Helt riktigt.
Jag hade ett sånt lock till bilen där jag bara hade dragit i en vanlig bilventil.
Men på en hoj hinner du knappt ens öppna luftningsnippeln förrän vätskan är slut och du blåser i ny luft i systemet...

Jag tolkar det som att mackapären (tm) Lugn snackar om även automagiskt fyller på bromsvätska i samma takt det sprutar ut ur nippeln. Gör man således ett likadant lock till DEN mackapären som passar på behållaren på styret borde saken vara biff :tummenupp
Du menade väl att "bara" trycksätta behållaren utan extra tillförsel av vätska!?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Pumpa sen ut kolvarna så långt du vågar (kan vara lämpligt med ett belägg eller två emellan, rengör kolvarna (med wd40 motsv. och en tandborste, smörj dem, och upprepa sen denna procedur ett antal gånger. Det är bra att motionera kolvarna såhär också, då glider de lättare och även det bidrar till bättre bromsar.

WD40, 5-56, Multispray och dylika pertoleumbaserade produkter har inget i eller omkring bromsar att göra. Det finns dedikerade produkter för bromsrengöring.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3607056&postcount=7
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mitt bästa tips är att lämna den på en verkstad, ta en glass i solen och låta meckjäveln fixa och sen åka vidare....

Funkar fin fint har jag hört.
 

Dr.Bike

Guest
Mitt bästa tips är att lämna den på en verkstad, ta en glass i solen och låta meckjäveln fixa och sen åka vidare....

Funkar fin fint har jag hört.

Men... du är ju meckjäveln!? :D
När ska du få glass då??

WD40, 5-56, Multispray och dylika pertoleumbaserade produkter har inget i eller omkring bromsar att göra. Det finns dedikerade produkter för bromsrengöring.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3607056&postcount=7

Bra påpekande. Men tätningarna är numera uteslutande av nitrilgummi, som i princip tål allt mellan syror och baser.
Ditt påstående är jätterätt för de bromssystem som tidigare innehöll gummiringar med vis del naturgummi i sig.

Sen glömde jag tyvärr att berätta att man givetvis måste fetta av allt efteråt dvs asap, och då med bromsrengöring. Inga rester av något medel kommer därför att ligga kvar.
MEn det inbillade jag mig att alla förstod.
Insmörjning görs som sagts med antingen speciellt bromsfett. Eller enklare: Vit vaselin. Vilka bägge är beständiga, oxiderar inte och är åldringshämmande för tätningarna.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top