GSX 1100 -83, koppling

Bigge

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Ducati Monster -01
Hejsan Alla

Behöver er hjälp.......
Jag skulle ta första vår- turen efter vintern. Allt fungerade som det skulle (trodde jag). Startade som den skulle, det ombyggda avgassystemet likaså. Allt gick bra ända tills jag la i ettan?? Kopplingen frikopplar inte???
Jag har skruvat sönder och ihop kopplingen 17ggr utan att hitta något fel??
Det ända jag kom på, jag hade bytt olja. Bytte tillbaka men utan något resultat. Lamellerna är inte pur- färska men inte slut.
Jag har kollat så allt är som det ska och rengjort rubbet. Ändå fyngerar inte den j***a kopplingen??

Är det någon som har råkat ut för samma sak?? Att kopplingen inte vill fri- koppla.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Hejsan Alla

Behöver er hjälp.......
Jag skulle ta första vår- turen efter vintern. Allt fungerade som det skulle (trodde jag). Startade som den skulle, det ombyggda avgassystemet likaså. Allt gick bra ända tills jag la i ettan?? Kopplingen frikopplar inte???
Jag har skruvat sönder och ihop kopplingen 17ggr utan att hitta något fel??
Det ända jag kom på, jag hade bytt olja. Bytte tillbaka men utan något resultat. Lamellerna är inte pur- färska men inte slut.
Jag har kollat så allt är som det ska och rengjort rubbet. Ändå fyngerar inte den j***a kopplingen??

Är det någon som har råkat ut för samma sak?? Att kopplingen inte vill fri- koppla.

Exakt samma sak hände mig denna säsong, kopplingen funkade överhuvud taget inte alls vid 1:a uppstarten.
Men mitt fel var väldigt banalt så det har du säkert redan kollat.

Jag har hudraulisk koppling & det fanns inte kvar ngn hydraulolja (DOT 4) i systemet pga dålig slavcylinder som läckt under vintern & säkert i slutet på förra säsongen.

Nu vet jag ju inte om du har hydraulkoppling eller inte men jag hade exakt samma symptom som din hoj har.

Bigge

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Ducati Monster -01
Exakt samma sak hände mig denna säsong, kopplingen funkade överhuvud taget inte alls vid 1:a uppstarten.
Men mitt fel var väldigt banalt så det har du säkert redan kollat.

Jag har hudraulisk koppling & det fanns inte kvar ngn hydraulolja (DOT 4) i systemet pga dålig slavcylinder som läckt under vintern & säkert i slutet på förra säsongen.

Nu vet jag ju inte om du har hydraulkoppling eller inte men jag hade exakt samma symptom som din hoj har.

Tackar för svar, dock har jag en vanlig vajer.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kopplingsvajern: Kolla så den inte börjat fransa sig någonstans, den kan då fjädra så pass mycket att du inte lyckas frikoppla, kolla så den är dragen i stora mjuka böjar, att den är välsmord utgår jag ifrån :)

Stålskivorna: metallfärgade/friska, inte blåanlöpta och skeva ?
Skeva stålskivor fyller lätt utrymmet som skulle blivit vid frikoppling.

Kopplingskorgarna: Lamellernas anliggningsytor 'ribborna' släta och fina, inte hackiga/nötta ? I så fall kan lamellerna haka upp sig på ojämnheterna trots att du släpper fjädertrycket med kopplingshandtaget.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...