GSX 1400-tråden

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Någon som längtar efter torra varma vägbanor......? Passar på att önska alla en trevlig första advent :hej

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Jo nog längtar vi på torra o varma vägbanor Jodix :).

Tyvärr ser det mörkt ut förstunden :(.

Så det blir nog till o övervintra i garaget istället (har ju dubbelt upp nu) ;).

Tänkte visa en sak jag gjort senaste månaden, tröttnade på att ha hojen på vingliga depå stöd så jag gjorde detta istället.

Stöd ver. 1.0
stöd 1.0a.JPG

Lite färg med

stöd 1.0b.JPG

O så blev det dock använde jag fortfarande bakre depåstödet.

stöd 1.0c.JPG

Eftersom jag inte har centralstödet monterat så spånade jag på denna lösningen

Stöd ver. 2.0
stöd 2.0b.JPG

stöd 2.0c.JPG

Satte dit första delen o ställde upp hojen

stöd 2.0a.JPG

Sen monterade jag dit mellan järnen o lyfte upp hojen fram med depåstödet o satte ihop min lilla konstruktion.

stöd 2.0d.JPG

Fördelen är att hela hojen är avlastad (däck o fjädring) +att den står rejält stadigt om man vill meka med den :).

Det ser ut som bakdäcket tar i men det är 5mm tillgodo :tummenupp.

(Har måtten om någon är intresserad).

Med dessa orden önskar även jag alla här en trevlig första advent :yoparty.

/Maveric

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Kul att det händer något här.

Ser ut o bli bra det där lättmekat va man än ska göra. :tummenupp

Har du kvar schemat för att koppla in en lysdiod för 6ans växel i varvräknaren ?

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Kul att det händer något här.

Ser ut o bli bra det där lättmekat va man än ska göra. :tummenupp

Har du kvar schemat för att koppla in en lysdiod för 6ans växel i varvräknaren ?

Jo nånstans ligger det nog en lite lapp o även kretsar till en till :tummenupp.
Hör av dig om intresse finns :).

Appropå torra vägbanor snödjupet här nere i södra änden är ikväll 40cm :( så hoja är inte aktuellt :gnissla

/Maveric

Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Jo nånstans ligger det nog en lite lapp o även kretsar till en till :tummenupp.
Hör av dig om intresse finns :).

Appropå torra vägbanor snödjupet här nere i södra änden är ikväll 40cm :( så hoja är inte aktuellt :gnissla

/Maveric

Hmm Har sumpat ditt nr kan du pma det:tummenupp

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Kanske lite upprepning då jag postade detta i en annan tråd i höstas, men här är min lösning på dioder bakom varvräknaren.

/Johan

http://www.youtube.com/watch?v=X0jonqQtJ6c

Hej :hej.

Ser bra ut :tummenupp :tummenupp kan det möjligtvis vara Paul Thomson som är delaktig till detta :) ,köpte mina blåa dioder + motstånd av honom när jag bytte bakgrundsbel. på mina instrument.
Var ett riktigt litet pilljobb o göra, framförallt o löda loss displayerna från kretskortet :crash.
Om det var Paul så kan jag säga att han är en riktigt trevlig person, träffade honom i somras när vi var över i England på mcträff :).
Själv gjorde jag en snikvariant på temat endast indikerande 6:ans växel (inte lika haj på PIC programering:näsblod).

Förresten GOD JUL på er alla

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Stämmer bra. Köpte grejerna från honom. Kan inte annat än hålla med. Han var otroligt trevlig. Jag har iochförsig inte träffat honom i verkligheten. Jag är i alla fall väldigt nöjd. Nu vill vi bara ha sommar igen så man kan ut och åka igen.

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Samma här Gott nytt år på er alla :öl:öl:öl :).

Vad har ni för några planer för nästa år (trimmning lack bling osv....) ?
Själv vet jag fortfarande inte fullt ut vad jag ska hitta på ,tanken i sommras var o lacka om ramen på min k7 men sen köpte jag ju en hoj till.........:rofl.

/Maveric

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Samma här Gott nytt år på er alla :öl:öl:öl :).

Vad har ni för några planer för nästa år (trimmning lack bling osv....) ?
Själv vet jag fortfarande inte fullt ut vad jag ska hitta på ,tanken i sommras var o lacka om ramen på min k7 men sen köpte jag ju en hoj till.........:rofl.

/Maveric

Meka så lite som möjligt och åka så mycket det bara går!
/Johan

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Meka så lite som möjligt och åka så mycket det bara går!
/Johan

Hoppas jag gjort mitt mekande för i år :D.
Efter lite funderingar i julhelgen så blev det en totalrockad i mina planer för hojarna.
Började med att återställa Maggys hoj till ursprungsfärgen från detta.
1550_010.jpg
till detta.
20121010.jpg
Sen flög f*n i mig så jag plockade väck lite mer :crash.
20121110.jpg
Alltså avgassystem kammar topp cyl kolvar o pc3.
därefter återmonterade jag orginalkolvarna o sen cyl. med nya packningar från Robinson foundry i UK (kolla där om ni behöver delar till GSX1400:an finns allt o dom skickar till Sverige på 4 dar i mitt fall :tummenupp).
20121111.jpg
Därefter på med orginaltoppen o orginalkammar (Maggy hade skickat sina kammar till motospeed i inbyte man jag hade en uppsättning jag handlat av Mipet här :).
20121112.jpg
20121113.jpg
Därefter på med orginal bazzokan.
20121114.jpg
sen var det bara o provstarta hojen o den sprang i gång utan större problem (då hade jag ändå skruvat ihop insprutet som låg i smådelar :3freak , kan bara säga att det är inte jätte enkelt o sätta ihop dock ingen skugga över Maggy för detta då han köpt insprutet i detta skick :pannkyss ).

Slutresultatet ser ut så här o kommer troligtvis att säljas till våren om jag inte vinner pengar :D.
20130110.jpg
Enda som inte är orginal nu är: hantagsvärmare,kylarskydd,undertail,stålspunna broms o kopplingsslangar,biffigare signalhorn o speglar annars helt orginal.
Har hunnit provköra en runda o den går helt ok för att vara orginal :tummenupp.
Därefter bytte hojarna plats på lyftbordet o sen började samma vansinne igen:rofl.
fortsättning följer.......

/Maveric

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Hmm du är inte rädd för o skruva du, det känns som det är en rokad på gång :tummenupp

Fillingen om man inte kan köra.....så nåt måste man göra annars får man väl "kabin fever":lol.

Så för att fortsätta o berätta vad som hänt i garaget, min K7:a hamnade som sagt på lyftbordet o blev utsatt för en bantning som slutade så här:
gsxmek10.jpg:3freak:3freak:dummer.

Tanken var o sätta dit prylarna från Maggys hoj o efter lite slitagekontroll av bla. cylinder raden (som visade på noll slitage sen den monterades på hans hoj) började monteringen.

gsxmek14.jpg
Skillnaden mellan orginal kolv o 1550 big bore cylinderrad :D
20121116.jpg
Monterat kolvarna
gsxmek11.jpg
Därefter cylinderrad, ett riktigt pilljobb o få dit alla kolvringar utan o ta sönder dom :gnissla
gsxmek12.jpgMen skam den som ger sig :tummenupp.
gsxmek13.jpg
Därefter vändes intresset mot toppen ,för o vara säker ville jag byta ventiltätningarna men hade ingen passande ventilbåge vad göra.
Då jag hade en gammal båge som jag använt till gamla fordar med stötstångs motorer passade dom inte mot ventiltallriken vad göra ,jo låna svarven på jobbet o svarva en hylsa som passar på ventiltallriken o slitsa upp den på sidorna för att sen svetsa fast den på hemmagjorda fästen till min gamla ventilbåge, voila funkade kanon.
20121210.jpg
Passade även på o sota ur avgaskanalerna o kollade in portjobbet som var gjort tog inga bilder på portarna men Maggy hade ett par bilder så jag lånade dom .
exhaus10.jpg
utblås
Fortsättning följer...
/Magnus

Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
inlet_10.jpg
Insug
Efter lite finputsning av förbränningsrum var det dax o montera toppen dock fick jag först fila upp den nya topppackningen så den matchade den större cyl. diametern(tungan rätt i mun)
Men det gick bra :tummenupp ,när toppen satt där så var det i med kammarna o för säkerhets skull gradade jag in dom igen dock behövde jag inte flytta dom något:tummenupp.
20130111.jpg
Sen var det dax o montera spjällhuset som är uppborrat från 34mm till 37mm.
ser ni någon skillnad :tungan.
20121115.jpg

Den nedre har större "hål" :kär.
Nu börjar man skönja en motor igen :D.
20130112.jpg
20130118.jpg
Det mesta monterat så provstarten kommer närmare:yoparty.
Passade även på o skifta kopplingsfjädrar till kraftigare
Ser ni någon skillnad mellan fjädrarna.
20130114.jpg:rofl

Fortsättning följer om bla provkörningen :)

/Maveric

Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Så nu tänkte jag avsluta byggtråden för i vinter :).

Satte ihop hojen o märkte att mitt mekstöd behövde en liten mod. iom. acra systemet.

20130125.jpg

(det runda hacket på vänster sida i bilden).
Efter den modden funkar det perfekt :tummenupp.

Sen dax för uppstart o den sprang igång direkt :banana. hade tryckt in Maggys Pc3 map i min usb ver. gick o konventera enkelt.
eftersom det då var snöfritt o saltfritt dock fuktigt så drog jag ut på en test runda (+4).
Kände en klar skillnad mot i höstas ,så på en raka gick jag ner på tomgångsvarv på 4:an o drog fullt vid 2300varv spann den loss på asfalten (dock fuktig o lite kall sådan men i alla fall) :eek:.
Med andra ord klart bätter vrid, som referens körde jag hem o bytte hoj till Maggys orginal konventerade.
Jösses vilken skillnad o då är inte gsx1400 direkt slö orginal :hihi.
Så nu väntar man på våren ,vill ha den här nuuuuuuuuuu :D.
20130121.jpg
efter tvätt så blev han så här :kär.
20130122.jpg
Enda kvar o montera var nu Bredbands lambdan på acra systemet, men har man kontakter med tig så löser det sig :D.

20130116.jpg

/Maveric

Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Kan inte annat än o hålla med det är nästan samma fart som på den där berömda kaninen :tummenupp

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Inte lika snygg som din Mas95jed:).....men är intresserad av att köpa den här till min Lady. Vet ni någon som har en likadan? Lättmonterad (plug&play) vad jag förstår:va? Maveric....helt grymt arbete du har lagt på din hoj. Skulle nästan ge min högra arm bara för att provköra din 1400:a :Bugar. Min får vara kvar ett år till. Kan inte skilja mig från den ännu.

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSX1...Parts_Accessories&hash=item41615353cb&vxp=mtr

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
B King GSX 1400
Har haft en sån o den funkade bra o det är bara o plugga i. Sålde dock av den då den störde "växsel" signalen till Motty Afr,en som ja har som autotuning. Så varför tveka prova:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...