GSX 1400-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Sist jag kollade hade framdrevet direktkoppling till bakdrevet via kedjan...
Givaren på framdrevet mäter just framdrevets varvtal och då behövs ingen indikering om vilken växel man har. All utväxling mellan motorvarvtal och framdrevets hastighet sker i växellådan.
Hade det däremot mätt motorns varvtal så hade det spelat en roll vilken växel man har i för att mäta hastigheten.

Tänker kanske baklänges här och gör det mer komplicerat än det är. Men försöker förstå sambandet mellan tillryggalagd sträcka per tidsenhet i den här lösningen. för beroende på drevning så uppdateras ju informationen i givaren olika fort med lika körd sträcka. Eller helt enkelt ett varv på bakhjulet är ju inte konstant beroende på drevningsförhållandet. Men det är kanske inte svårare än skillnaden mellan original utväxling och den valda = skillnad i avvikelse på uppmätt hastighet.
/U
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Nu är jag inte så speciellt begåvad så ja förstår inte riktigt va du vill veta.

Nu är det så här att hastighetsmätaren får signal enbart från en givare som mäter varvet på
utgående axeln där främre kedjedrevet sitter alltså spelar det ingen roll vilken växel du kör på

iomed att givaren bara mäter varvet på utgående axeln och det finns ingen annan givare som har med hastighetsmätning o göra

Sen om du kör tex 100kmt o 3000 varv med orginaldrevning o sedan sätter på ett mindre drev bak
så att den går 20 kmt snabbare så kommer hastighetsmätaren fortfarande visa 100 kmt vid 3000 varv

Hänger du med. :tummenupp
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Istället för GSX....Blir det högst troligt en TRX....på lördag.
 

Bifogat

  • trx.001.jpg
    trx.001.jpg
    258 KB · Visningar: 106
  • trx.002.jpg
    trx.002.jpg
    257 KB · Visningar: 83

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu är jag inte så speciellt begåvad så ja förstår inte riktigt va du vill veta.

Nu är det så här att hastighetsmätaren får signal enbart från en givare som mäter varvet på
utgående axeln där främre kedjedrevet sitter alltså spelar det ingen roll vilken växel du kör på

iomed att givaren bara mäter varvet på utgående axeln och det finns ingen annan givare som har med hastighetsmätning o göra

Sen om du kör tex 100kmt o 3000 varv med orginaldrevning o sedan sätter på ett mindre drev bak
så att den går 20 kmt snabbare så kommer hastighetsmätaren fortfarande visa 100 kmt vid 3000 varv

Hänger du med. :tummenupp

Ja precis, är ju också representant av begåvningsreserven, men det förhållandet som beskriver är jag helt med på. Och det jag ville ha reda på var ett sätt att räkna om hastigheten på ett ungefär vid avvikande utväxling mot original. Jag trodde ju att systemidén var mer avancerad än den är bara och det var här som jag blandade in motorvarvet helt i onödan. Men det hänger ju ihop med hur man tänker på en hoj med traditionell eller snarare gammaldags givare till hastigheten. Nu är jag ju inte den typen som stirrar blint på mätaren men i vissa sammanhang kan det vara bra att ha ett hum om "rätt fart". Man kan ju alltid kalibrera mot en GPS eller en cykeldator, lite mer hårdfaktavarianten. Har ett Koso RX1N på Katanan och den mätaren är riktigt vass på alla sätt och vis. Är ju blå i bakgrundsljuset också, passar ju bra på 1400:an med.

/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Någon som flyttat fotpinnarna upp/bakåt och med vad I s f? Kit eller hemsnickrat.

/U
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
2st DKW 250rt-52 suzuki tr 125-83 Suzuki gsx 1400-03
Lelleträffen

Är de nån härifrån som funderat på o åka eller komma till öjn i sommar skulle va roligt o träffas o köra en sväng.:)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tänkte skriva lite här så att det händer lite :rolleyes: .
O det kan man väl säga att det gjort :gnissla ,igår fick pärlan åka skamkärra hem efter ett plötsligt dödsfall :död.
var ute o körde en runda när plötsligt hojen började gå som en påse nötter enligt lambdamätaren snålt som bara den för att heldö i en rondell :huvet.
så in i skuggan av ett träd o börja riva ner lite detaljer som powercommandern o annat extra i tron att det kunde vara något sådant som strulade men inte fick tillslut kasta in handuken o ringa till en vän som hade lånat mitt släp.
under tiden jag väntade på han så la jag ut en trevare på gsx1400 facebook sidan o fick svar av en kille som hade varit ute för exakt samma sak ,i hans fall var det bränsletrycksregulatorn på soppapumpen som lossnat.
Vilket fick mig att tänka samma sak dock inget o dona med vid vägkanten o en nästan full tank.
Väl hemma så kom vi överens att jag skulle låna min polares 1400 o testa o sätta hans tank på min hoj, vilket jag gjorde när jag kom hem med hans hoj o gissa den lever igen :banana.
som en test satte jag min tank på hans hoj vilket inte ville starta aha tänkte jag o började tömma tanke på soppa för att sen demontera pumpen.
när jag skulla dra ut pumpen satt regulatorn på trekvart o av fäst clipset syntes inget :gnissla.
Det låg löst i tanken efter lite fiskande så dit med regulatorn o clipset men som en extra säkerhet monterade jag en rostfri svetstråd som jag najade runt filtret o regulatorn för att hindra detta att hända igen.
pump.jpg
Så om ni någongång tänker plocka väck pumpen av någon anledning varför inte göra likadant kommer garanterat att hända på någon långkörning annars.

/Maveric
 
Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Så om ni någongång tänker plocka väck pumpen av någon anledning varför inte göra likadant kommer garanterat att hända på någon långkörning annars.

/Maveric[/QUOTE]

Bra tips det där :tummenupp Har precis "säkrat" min med.
Passerade I helgen 5000 mil så nu är den inkörd :yoparty
 

Janne.S

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Ort
Frövi
Hoj
2002 Suzuki GSX 1400
Håller med, det där var ett bra tips från maveric. Blir att fixa till på min hoj innan sommarens längre turer. Själv har jag inga andra planer för min 1400, har fått till det stuk jag vill ha och njuter mest av att ha hittat rätt i mängden av fräna motorcykel modeller. Detta är "min" hoj utan tvekan.
Photoshoppade fram ett förslag till dekorering av garaget jag byggde förra sommaren, skitsnyggt tycker jag, frugan håller inte riktigt med... :D

DSC_0025.jpg
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Håller med, det där var ett bra tips från maveric. Blir att fixa till på min hoj innan sommarens längre turer. Själv har jag inga andra planer för min 1400, har fått till det stuk jag vill ha och njuter mest av att ha hittat rätt i mängden av fräna motorcykel modeller. Detta är "min" hoj utan tvekan.
Photoshoppade fram ett förslag till dekorering av garaget jag byggde förra sommaren, skitsnyggt tycker jag, frugan håller inte riktigt med... :D

View attachment 387184

Vill ha, mitt är väl hälften, trad med porten på gaveln. Och vad det gäller porten så är det bara Suzuki parking då det inte är att tänka på att försöka få in någon av bilarna :)

/U
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Jodix du skulle inte bytt..

Har åkt en hel del nu I sommar o idag var ja o körde den I bänken
resultatet får man säga är helt OK:yoparty

1400 Turbo.jpg
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
2st DKW 250rt-52 suzuki tr 125-83 Suzuki gsx 1400-03
Jaha nu har de börjats! Beställde en pc3 igår ska nog bygga avgas i vinter sen får man se om de blir ett par kammar me.:rock
Ingen här som ska till öjn i sommar?
 

GSXRichard

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2013
Ort
Karlshamn
Hoj
GSX 1400
Hej. Inhandlade en GSX 1400 i vintras och han inte köra långt innan det var dags för att meka.
Har visat sig nu att det är ECU/ECM/CDI - boxen som är felet.
Felbilden är kraftiga misständningar eller kanske avsaknad av bränsle vid fulgaspåslag mellan 3 och 4000 varv.
Beställt en begagnad box efter att ha testat med en kompis box vilket fungerade felfritt.
Frågan är då om det är någon mening att öppna boxen för att kolla om det är kall-lödningar eller liknande som orsakar detta?
 

MartK

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
övik
Hoj
Suzuki GSX 1400 K5
Jaha nu har de börjats! Beställde en pc3 igår ska nog bygga avgas i vinter sen får man se om de blir ett par kammar me.:rock
Ingen här som ska till öjn i sommar?
Vart köpte du din PC3?
Jag är ute efter en med och den enda butiken jag hittar är motospeed.

Vart köpte ni andra era PC3?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top