GSX 1400-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Maggy skrev:
2270363 Ingen portning... blir så svårt att återställa till original då.

Ett resonemang jag inte blir riktigt klok på. En rätt utförd portning ger mer vridmoment över hela varvtalsområdet och en trevligare motorkaraktäristik än originalet - varför vill man kunna återställa sådant?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
andersbrink skrev:
2270490 Ett resonemang jag inte blir riktigt klok på. En rätt utförd portning ger mer vridmoment över hela varvtalsområdet och en trevligare motorkaraktäristik än originalet - varför vill man kunna återställa sådant?

Visst är det bra med olika syn på saker och ting! :)
Det hänger även ihop med hur mycket stålar man har att lägga ner på hojen. Min budget är fetspräckt sedan länge!
Alla kan ju inte porta själv... iofs så har jag en Dremel ... Hmmm... :rofl Nah...
Vid enbart Kambyte så slipper man lyfta toppen. Tror inte att jag behöver inspektera skicket på den heller då den inte ens rullat 350mil.

andreas b skrev:
2270411 prata me polarn nyss (han prova min i går) han sa att han "han blev hård som japanska stålet när jag smekte rövahålet..

så han ska köpa den billigaste på blocket på måndag. 69500kr me helsystem.950mil
en 03a silver import. dom ska ha 66000kr å 12000kr för yoscifimuyiasra..
men han släpper den för som sakt 69500kr

är detta ett bra köp grabbar :confused:

Köp -05:an för 45' i Sthlm! Om inte ram och gaffel är skadade så är det billigt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Maggy skrev:
Alla kan ju inte porta själv... iofs så har jag en Dremel ... Hmmm... :rofl Nah...

Porta topplock är tekniskt enklare än att synka förgasare, det tar dock lite längre tid iom att det innebär lite mer skruvning. Snikportningen, dvs ta bort vassa kanter/övergångar kan man ge sig på även om man är nästintill imbecill. Dock inget jag rekommenderar under sommarmånaderna, då ska man köra, utan under den kalla vintern. En Dremmel-kopia från COOP för 149 kronor räcker väldigt långt som portningsverktyg. Köpa helsystem för 20k går bra men att porta toppen själv och få dubbla antalet extrahästar, well... :D
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
Maggy skrev:
2270566 Visst är det bra med olika syn på saker och ting! :)
Det hänger även ihop med hur mycket stålar man har att lägga ner på hojen. Min budget är fetspräckt sedan länge!
Alla kan ju inte porta själv... iofs så har jag en Dremel ... Hmmm... :rofl Nah...
Vid enbart Kambyte så slipper man lyfta toppen. Tror inte att jag behöver inspektera skicket på den heller då den inte ens rullat 350mil.



Köp -05:an för 45' i Sthlm! Om inte ram och gaffel är skadade så är det billigt!

ska inte meka nåt.. bara vrida nycklen å gasa.. :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
andersbrink skrev:
2270687 Porta topplock är tekniskt enklare än att synka förgasare, det tar dock lite längre tid iom att det innebär lite mer skruvning. Snikportningen, dvs ta bort vassa kanter/övergångar kan man ge sig på även om man är nästintill imbecill. Dock inget jag rekommenderar under sommarmånaderna, då ska man köra, utan under den kalla vintern. En Dremmel-kopia från COOP för 149 kronor räcker väldigt långt som portningsverktyg. Köpa helsystem för 20k går bra men att porta toppen själv och få dubbla antalet extrahästar, well... :D

20k!!! De va dyrt!
Akrat listar 11550kr och så rabatt på det. Beg PC3 2200kr, Kammar 2800kr.
Om man portar nu så har man ju inget kvar att göra sen! Har ju inte ens haft den en säsong... :va
Portning kräver ju även att man låter PC3:an vara kvar vid ev försäljning.

Efter portning det är det överladd i så fall... och då vete tusan om det inte är smartare att byta till en Hayabusa tex.

I-lands problem. :D
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
andersbrink skrev:
2270687 Porta topplock är tekniskt enklare än att synka förgasare, det tar dock lite längre tid iom att det innebär lite mer skruvning. Snikportningen, dvs ta bort vassa kanter/övergångar kan man ge sig på även om man är nästintill imbecill. Dock inget jag rekommenderar under sommarmånaderna, då ska man köra, utan under den kalla vintern. En Dremmel-kopia från COOP för 149 kronor räcker väldigt långt som portningsverktyg. Köpa helsystem för 20k går bra men att porta toppen själv och få dubbla antalet extrahästar, well... :D


du är kung på detta har jag förstått. :) det får åtminstånde bli en snikportning i vinter som du skrev. har du nån å rekomendera jag kan skicka toppen till så det blir bra! utan att det kostar en 10kilogram..
eller hur gör man det själv så den blir bra som saaatan? jag är inte feg å försöka själv men man måste ju veta hur bara.. mvh.

Maggy skrev:
2270730 20k!!! De va dyrt!
Akrat listar 11550kr och så rabatt på det. Beg PC3 2200kr, Kammar 2800kr.
Om man portar nu så har man ju inget kvar att göra sen! Har ju inte ens haft den en säsong... :va
Portning kräver ju även att man låter PC3:an vara kvar vid ev försäljning.

Efter portning det är det överladd i så fall... och då vete tusan om det inte är smartare att byta till en Hayabusa tex.

I-lands problem. :D


mp racing varnade för dom allra billigaste kammarna, man får lite vad man betalar för.. ps jag vet inget det va han som sa :tungan
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
Kapten Blåskägg skrev:
2270819 Mitt bakdäck är slut, 600 mil :(
Vad har ni klämt ur på era bakdäck?


he he vänta du min har rullat ca 90 mil men jag tror jag tar ditt rekord..
ps man får inte börna en enda gång! :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
andreas b skrev:
2270764 du är kung på detta har jag förstått. :) det får åtminstånde bli en snikportning i vinter som du skrev. har du nån å rekomendera jag kan skicka toppen till så det blir bra! utan att det kostar en 10kilogram..
eller hur gör man det själv så den blir bra som saaatan? jag är inte feg å försöka själv men man måste ju veta hur bara.. mvh.




mp racing varnade för dom allra billigaste kammarna, man får lite vad man betalar för.. ps jag vet inget det va han som sa :tungan

Begagnade kammar ÄR billiga.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Kapten Blåskägg skrev:
2270819 Mitt bakdäck är slut, 600 mil :(
Vad har ni klämt ur på era bakdäck?


Kolla vad jag skrev på sidan 7.
"Däck... fan vad bakdäcket nöts snabbt!
Köpte domohoj som gått 160mil så någon måste ju ha burnat med den... för jag har bara aningens mer kvar än slitagevarnarna efter att cykeln gått 340mil!"

Åker upp på Gällivareträffen imorrn. Är på slitagevarnarna nu.
Sätter på en uppsättning Michelin Pilot Road till veckan.

Kommer att få över ett hyfsat Bridgestone BT020 framdäck...

berserken skrev:
2270934 Hur är ventiljusteringen är det shims? eller

Jepps.
Man sätter tydligen "knappar" under ventiltryckarna på omslipade kammar... hoppas att de följer med mina beg kammar. Sen måste man ju ha shims att justera med... undrar var man beställer såna? :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andreas b skrev:
har du nån å rekomendera jag kan skicka toppen till så det blir bra! utan att det kostar en 10kilogram..

De stora etablerade, Bohlin McXpress Motospeed Reem EMP etc är säkra kort, priset är ju inte världens billigaste men jobben blir bra utförda. Vågar du chansa lite finns det gott om småskuttar ute i landet - som t.ex. jag. Iofs har jag gjort jobb åt bl.a. Freddy Papunen samt NCRacing.com men håller lite låg profil med mina jobb - har även annat å pyssla med.
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
andersbrink skrev:
2271038 De stora etablerade, Bohlin McXpress Motospeed Reem EMP etc är säkra kort, priset är ju inte världens billigaste men jobben blir bra utförda. Vågar du chansa lite finns det gott om småskuttar ute i landet - som t.ex. jag. Iofs har jag gjort jobb åt bl.a. Freddy Papunen samt NCRacing.com men håller lite låg profil med mina jobb - har även annat å pyssla med.


ja men va bra då sliter jag av toppen efter första snö flingan landat så har du nåt å göra!! he he låter det som en bra ide? va ska du ha för kalaset? en kram? skoja bara.. alvarligt? behöver man mappa om den sen?
snackar vi byte till andra ventiler eller bara slip/polerings jobb?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andreas b skrev:
2271075 ja men va bra då sliter jag av toppen efter första snö flingan landat så har du nåt å göra!! he he låter det som en bra ide? va ska du ha för kalaset? en kram? skoja bara.. alvarligt? behöver man mappa om den sen?
snackar vi byte till andra ventiler eller bara slip/polerings jobb?

Mappa bör man kanske göra om hojen saknar MAF-sensor och bara har en MAP-sensor och/eller TPS.

Trimningsgraden är som alltid avhängigt storleken på plånboken. Det står mer om vad som kan göras på min hemsida (som jag avsiktligt inte postar någon länk till). Från 1500 upp till 20000 beroende på vad man gör åt den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2270936 Kolla vad jag skrev på sidan 7.
"Däck... fan vad bakdäcket nöts snabbt!
Köpte domohoj som gått 160mil så någon måste ju ha burnat med den... för jag har bara aningens mer kvar än slitagevarnarna efter att cykeln gått 340mil!"

Åker upp på Gällivareträffen imorrn. Är på slitagevarnarna nu.
Sätter på en uppsättning Michelin Pilot Road till veckan.

Kommer att få över ett hyfsat Bridgestone BT020 framdäck...



Jepps.
Man sätter tydligen "knappar" under ventiltryckarna på omslipade kammar... hoppas att de följer med mina beg kammar. Sen måste man ju ha shims att justera med... undrar var man beställer såna? :confused:

Kommer upp v29 och erbjuder mina erfarenheter av vetenskapliga undersökningar. Vi kan väl börja med att testa om den går upp på bakhjulet!?

PS. Har även ett lass importvaror tyskland. :fyllisar
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gaddämit. Nu har jag beställt styre, slip-on, nya handtag och styrändspluggar. Snälla skjut mig. :död
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
Esquire skrev:
2272325 Gaddämit. Nu har jag beställt styre, slip-on, nya handtag och styrändspluggar. Snälla skjut mig. :död


nu slipper vi skjuta dej! du börjar bli karl nu ju! :yoparty :hihi

jag toppa bettan i går med en svag uppförs lutning å det gick bra för nålen på mätarn gled 1cm förbi 260 markeringen!!! :banana :yoparty

men tillbaka så blev det bara 260kmh. han går ju bättre me lite UPPFÖR! hmmm någon som kan haja varför? får la dreva upp han ett tagg fram :tuttar

tog en R1 me flera meter i stilla och rullande start men efter 150 så sega han om.. men jag har en TOURING! :yoparty
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
andreas b skrev:
2272795 nu slipper vi skjuta dej! du börjar bli karl nu ju! :yoparty :hihi
Nej, gå och impulsbeställa ett gäng med grejjer bara för att man för en gångs skull har pengar. :huvet
Tur iaf att jag fortfarande har pengar till att åka på semester och köpa kameran som jag har gått och drägglat över. Annars... :huvet

Nu är det bara en fråga om att hitta någon som jag kan muta med en låda öl så den kan svetsa ett mellanrör åt mig.

andreas b skrev:
men tillbaka så blev det bara 260kmh. han går ju bättre me lite UPPFÖR! hmmm någon som kan haja varför? får la dreva upp han ett tagg fram :tuttar

tog en R1 me flera meter i stilla och rullande start men efter 150 så sega han om.. men jag har en TOURING! :yoparty
Humm... Du kanske hade medvind? :va

Alltid lika skoj att krossa en sporthojsförares ego. :cdevil
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Prylar ÄR kul!
Mellanrör kan du kanske köpa av killen som köte mitt slipon?
PM:ar dig hans uppgifter.
Röret är fortfarande kvar hos mig.

Har inte fått mitt nya avgassystem ännu... kamaxlar kommer nästa vecka.

Har förresten just kört 65mil på 2 dagar... :D

+33 grader i skuggan här nu... men cykeln får stå idag. Bara tvätta upp den och ta av väskorna osv.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top