GSX 1400-tråden

TN72

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
GSX 1400-02
Powercommander!

Hallå alla glada GSX ägare:)
Har precis blivit ägare till en 02:a..
Cykeln är orginal (än så länge) förutom
helsystem och Kn filter, men tidigare ägare
tyckte tydligen inte att Powercommander va
något att satsa på med tanke på att det inte
sitter monterad någon..
Eller också har han haft vänligheten att sälja
den separat tidigare:confused:
Hur som helst så går den bra i maskin ändå.
Inga smällar/knallar vid motorbromsar och dylikt.
Jag trodde att det va en förutsättning när man monterade
helsystem och annat filter att det va en Powercommander
som gällde..

// Tomas
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Grattis TN72 till ett bra köp! Jag har bara hört gott om PC3. De blir nästa grej.
Kör själv helt original och kommer man från en trött honda 600 så känns en GSx1400 som en galen rymdraket, så jag klarar mig ett tag till.

Nu har jag fått nog av kylan, köpte mig handtagsvärmare idag. Har ni tips på var jag lättast hittar en tändningsspänning som jag kan koppla in reläet på? Tänkte sätta reläet nere runt batteriet.
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Vad köpte du för sort ?
För dom jag har är automatiska, känner av när generatorn laddar typ och när den slutar så stänger den av automatiskt.
Oxford har jag.

Varför inte koppla dom på ljuset ? fast du borde nog ha ett relä som styrs av typ ljusen då, för handtagsvärmarna drar ju lit eström så du ska nog koppla om direkt på batteriet med en egen säkring så du inte blåser säkringen till ljusen eller liknande.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Jag köpte dem som duell säljer. Självklart har jag relä så de går direkt på batteriet med säkring.
De jag kan tänka mig koppla reläet mot är backlyktan, den lyser ju alltid om lamporna är på. Dock under lättar de ju lite om jag kan hitta relä spänning lite närmare batteriet.
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Jo men bakljuset måste ju gå förbi batteriet. :)
Men var vettifan, och orkar inte gå ner å leta heller, men som sagt borde ju finnas kabel vid batteriet, annars så får du dra en kabel från bakljuset i lådan under sadeln fram till batteriet.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Jo helt klart finns den där någonstans, men jag e ju oxå lat... så hoppades på att någon visste ;)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag tog styrström från bakljuset till reläet för mina handtagsvärmare.
 

TN72

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Älvsjö
Hoj
GSX 1400-02
Powercommander!

Ja de är vekligen en klockren hoj!
Ingen som har erfarenhet av det här??
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ja de är vekligen en klockren hoj!
Ingen som har erfarenhet av det här??

Om det är ett K&N ersättningsfilter i kombination med ett helsystem skulle jag inte köpa en PC3. Rent generellt går GSX 1400 relativt fett från fabrik. Detta är mätt många gånger i bänk så risken att det går för snålt är oerhört liten. Däremot kan du nog vinna lite i effekt... men knappt så det är mätbart. 2-3hk? Jämnare motorgång blir det garanterat.
Men kostnden för yttepytte jämnare gång och 2-3hk för PC3 för 3 loppor och en dag i bänk för lika mycket... nah...
Om man däremot fortsätter med något som tex kammar/podfilter/ignition advancer/bigbore kit/portad topp osv så är power commander ett måste.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ja de är vekligen en klockren hoj!
Ingen som har erfarenhet av det här??

Håller med vad Maggy precis sa, om man vill fortsätta modda så är det ett bra instrument att tillgå för optimering av bränsle blandningen:tummenupp.

Sen kan man nästan utgå från att det har en tendens att bli fler saker gjorda :tungan.

Om du har planer på att inhandla ha lite is o kolla på blocket alt. ebay kan finnas beg. till salu där (köpte min på blocket beg.:tummenupp) men det måste vara till gsx1400 dom är modell specifika:).

/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!

Vädret är kasst här nere i söder iofs. uppehåll men så hög luftfuktighet att visiret blir lika blött som om det hade regnat +9 grader "varmt":näsblod.

Men tog en rund ändå idag ville prova mina nya broms o kopplings handtag, gjorde en fuling o köpte hongkong tillverkade Pazzo kopior :skrämd för 37£ ink. frakt.
Men jag kan säga att kvaliten är det inget fel på ,nyfken som man är så rev jag isär dom o dom ser helt klart gedigert utfrästa o bearbetade ut.

Skruvar muttrar o fjädrar var i rostfritt resten eloxerat svart respektive guld,vilket va det enda jag inte gillade så jag polerade av det mesta guldet:dummer. satt som f*n :näsblod så det lär hålla om man inte vill ändra på det:tummenupp.

Nu är jag bara på jakt efter ett gps fäste till min garmin nuvi 310 sen kan säsongen börja på allvar:yoparty.


/Maveric
 

Bifogat

  • 20100515055a.JPG
    20100515055a.JPG
    234.7 KB · Visningar: 95
  • 20100515057a.JPG
    20100515057a.JPG
    226.4 KB · Visningar: 95
  • 20100516058a.JPG
    20100516058a.JPG
    208.1 KB · Visningar: 100
  • 20100516059aa.JPG
    20100516059aa.JPG
    169.1 KB · Visningar: 99
  • 20100516061a.JPG
    20100516061a.JPG
    231.6 KB · Visningar: 86

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Oj va gott de var att köra till jobbet idag, riktigt skönt om fingrarna. För er som bor norr ut i sverige så kan jag berätta att de endast var 7grader här nere i skåne. (Funderar på att flytta norr över)

Problem dock: När jag monterade handtagen igår så använde jag samma handtagsklister som jag har till crossen. På crossen sitter de vanliga gummi handtagen som berget, men mina värmehandtag på sukkan ville inte fastna ordentligt. De jag köpte var dessa http://www.duells.se/katalog/Image.ashx?id=5-183

De har en hård plast kärna och de är säkert därför som de inte vill vulka med handtagslimmet. De jag funderade är, kan de tänkas gå bra med ett par varv eltejp på styret och sen lite bensin i handtagen när jag trär på dom. De borde lösa upp tejpen och sen torka samman med handtagen.

Har ni något annat förslag?
 

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Oj va gott de var att köra till jobbet idag, riktigt skönt om fingrarna. För er som bor norr ut i sverige så kan jag berätta att de endast var 7grader här nere i skåne. (Funderar på att flytta norr över)

Problem dock: När jag monterade handtagen igår så använde jag samma handtagsklister som jag har till crossen. På crossen sitter de vanliga gummi handtagen som berget, men mina värmehandtag på sukkan ville inte fastna ordentligt. De jag köpte var dessa http://www.duells.se/katalog/Image.ashx?id=5-183

De har en hård plast kärna och de är säkert därför som de inte vill vulka med handtagslimmet. De jag funderade är, kan de tänkas gå bra med ett par varv eltejp på styret och sen lite bensin i handtagen när jag trär på dom. De borde lösa upp tejpen och sen torka samman med handtagen.

Har ni något annat förslag?

Hej jag har monterat många sådana, jag brukar sätta superlim innerst på handtaget/styret när man trycker på sista 5 mm fastnar den i limmet funkar på min....
 

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Nu känns det som de e dags att byta styre,,,, några förslag på snyggt lite rakare som inte slår i tanken var man kan köpa eller om nån här som har???
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Hej jag har monterat många sådana, jag brukar sätta superlim innerst på handtaget/styret när man trycker på sista 5 mm fastnar den i limmet funkar på min....

Tack för tipset. Satte dock på dom igår med hjälp av eltejp och T-röd. Nu sitter de så galet hårt att jag antagligen inte kommer få av dom hela.

Får oxå skaffa nytt styre så man har ett sommar och ett vår/höst styre.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Ursäkta dröjsmålet men jag såg inte ditt svar. Lägger upp nåra bilder nu då.


Tackar!! Den tittar jag på varje dag på blocket:)
Tyvärr så är det lite långt för mig. Lycka till med försäljningen. Vad skall du ersätta den med? Mer kubik? :gnissla:va
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hej igen...

Var och provkörde hojen jag pratat om tidigare i dag. Den gick mycket sött, skön körställning och morret från Yoshi helsystemet var grymt.

Min fundering: När man gav full gas så blev det en "dipp" vid ca 5500 varv. Som att motorn dog och sen kom tillbaka med en kick. Testade på tvåan från nollgas och till fullgas. Då kom fenomenet vid 3500 varv. Min teori är att något händer när trottelhusen står i en viss öppning och den får för mycket/lite soppa?!? Kan det ha att göra med helsystemet och ingen powercommander eller?

Någon som upplevt samma sak, säljaren säger att självklart kommer firman att fixa felet. Han hade upplevt samma sak fast vid 7500 varv.

Sen tyckte han att ventilerna lät illa på den oxå, när man startar den kall. Är det vanligt? På minTL så SKA det ticka och leva fan annars så står ventilerna för tätt..

Hojen har gått 4200 mil, när är nästa service?!?

Ska klura till veckan och det lutar åt ett inbyte. :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Var och provkörde hojen jag pratat om tidigare i dag. Den gick mycket sött, skön körställning och morret från Yoshi helsystemet var grymt.

Min fundering: När man gav full gas så blev det en "dipp" vid ca 5500 varv. Som att motorn dog och sen kom tillbaka med en kick. Testade på tvåan från nollgas och till fullgas. Då kom fenomenet vid 3500 varv. Min teori är att något händer när trottelhusen står i en viss öppning och den får för mycket/lite soppa?!? Kan det ha att göra med helsystemet och ingen powercommander eller?

Någon som upplevt samma sak, säljaren säger att självklart kommer firman att fixa felet. Han hade upplevt samma sak fast vid 7500 varv.

Sen tyckte han att ventilerna lät illa på den oxå, när man startar den kall. Är det vanligt? På minTL så SKA det ticka och leva fan annars så står ventilerna för tätt..

Hojen har gått 4200 mil, när är nästa service?!?

Ska klura till veckan och det lutar åt ett inbyte. :)

Hej o välkommen hit först o främst:)!

Tror nog att om man sätter på en pc3 o bänkar den så kommer den mer till sin rätt.
Det låter nästan som att den går magert o när du ger på blir den ännu magrare en kort stund innan den hinner hämta upp.
-05 o senare har en tendens att vara snålare stälda än dom tidigare,vilket jag oxå märkte.
Dock har jag inte bänkat min än med det blir gjort i sommar:tummenupp,
Hittills har jag labbat ihop en egen mapp genom egen körning mot en lamdasensor o det blir sådär:rolleyes:dock bättre än orginal:tummenupp.

Det finns 3 saker som kan påverka gången på gsx'n o det är pc3'a ,P.A.I.R ventilerna (kolla sidan 41 i denna tråden:tummenupp) och den inbyggda tändförskjutningen på 1-4'ans växel kureras med en ignition timing retarder som ändrar tändningen 4grader(står här någonstans i tråden):).

Vad det gäller oljud så låter dessa motorer en del för dom är luftkylda ,min har gått 1400mil o har varit lite slamrig hela tiden dock likadan nivå på oljudet:tungan

Servicarna brukar ligga på 600 mils mellanrum:tummenupp.
/Maveric
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top