GSX 1400-tråden

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Hmm ? Startmotorn står och tjuter ? Solenoiden slår inte till ? Låter det som att starten snurrar fritt ? Bara varvar liksom ?

1 rulla igång hojen.
2 slit bort starten, åk till en start/generator verkstad och hoppas dom kan fixa den.
3 kolla med bike trollhättan, eller deras skrot, dom har haft motorer där förut till 1400
4 om den inte är så svår att ta bort kanske det går att låna en start under semestern
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Hmm ? Startmotorn står och tjuter ? Solenoiden slår inte till ? Låter det som att starten snurrar fritt ? Bara varvar liksom ?

1 rulla igång hojen.
2 slit bort starten, åk till en start/generator verkstad och hoppas dom kan fixa den.
3 kolla med bike trollhättan, eller deras skrot, dom har haft motorer där förut till 1400
4 om den inte är så svår att ta bort kanske det går att låna en start under semestern
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Ja den står och snurrar fritt, slog till någon gång men då drog den så mycket ström att den började dra ur batterit och det läät som det gick jättetrögt att dra runt.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ja den står och snurrar fritt, slog till någon gång men då drog den så mycket ström att den började dra ur batterit och det läät som det gick jättetrögt att dra runt.

Har du testat med annat batteri/startkablar?
Min är väldigt kinkig på det för att starta... men den brukar iofs inte "snurra tomt".
Vet att någon råkat ut för att startkransen på kopplingskorgen gått sönder men det är kanske lite långsökt?:va
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Har du testat med annat batteri/startkablar?
Min är väldigt kinkig på det för att starta... men den brukar iofs inte "snurra tomt".
Vet att någon råkat ut för att startkransen på kopplingskorgen gått sönder men det är kanske lite långsökt?:va

ja jag har kollat att startmotorn fär tillräckligt med spänning/ström
är 100% säker på att den är försörjd på den delen, tyvär tror jag nog också att det är något med startkransen eftersom den gick så fruktansvärt trögt den enda gång Solenoiden gick ut, vad gag däremot inte förstår det är varför den står och frivarvarvar på startmotorn, funderar på om startkransen först gått sönder och därefter startmotorn när jag försökt starta, har rivit av all packning från cykel nu, får väl försöka plocka ner startmotor och kåpa i natt jobbar nämligen till 21.00
sanolikheten att få tag i en startkrans och packningar till kåpan och en eventuell startmotor innan lördag är väl lika med noll, Tysklandsfärjan lär väl ha en mcplats ledig.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
ja jag har kollat att startmotorn fär tillräckligt med spänning/ström
är 100% säker på att den är försörjd på den delen, tyvär tror jag nog också att det är något med startkransen eftersom den gick så fruktansvärt trögt den enda gång Solenoiden gick ut, vad gag däremot inte förstår det är varför den står och frivarvarvar på startmotorn, funderar på om startkransen först gått sönder och därefter startmotorn när jag försökt starta, har rivit av all packning från cykel nu, får väl försöka plocka ner startmotor och kåpa i natt jobbar nämligen till 21.00
sanolikheten att få tag i en startkrans och packningar till kåpan och en eventuell startmotor innan lördag är väl lika med noll, Tysklandsfärjan lär väl ha en mcplats ledig.

Tråkigt när sånt här händer :död.

Apropå startkransen så sitter det även ett mellandrev som startmotorn först driver vilket innerbär att det kan ha fått en smäll o inte själva startkransen. Men i vilket fall som helst så tror jag du ska börja med att ta av generatorkåpan, AKTA FINGRARNA när du gör det för linningen sitter i kåpan o magnetkraften vill hålla kvar kåpan så det kan göra ont om man får fingrarna emellan :näsblod.
Har du verkstadshandboken ? annars har jag den som pdf om du vill ha den bara pm'a mig din mail adress i såfall:tummenupp.

O lycka till, tyvärr har jag inga delar o låna annars hade jag gärna gjort det.


/Maveric
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Tråkigt när sånt här händer :död.

Apropå startkransen så sitter det även ett mellandrev som startmotorn först driver vilket innerbär att det kan ha fått en smäll o inte själva startkransen. Men i vilket fall som helst så tror jag du ska börja med att ta av generatorkåpan, AKTA FINGRARNA när du gör det för linningen sitter i kåpan o magnetkraften vill hålla kvar kåpan så det kan göra ont om man får fingrarna emellan :näsblod.
Har du verkstadshandboken ? annars har jag den som pdf om du vill ha den bara pm'a mig din mail adress i såfall:tummenupp.

O lycka till, tyvärr har jag inga delar o låna annars hade jag gärna gjort det.


/Maveric



Ok tack för svaren, gjorde det enkelt för mig pga tidsbristen ringde den lokala mc firman som omg kom och hämtade cykeln (ypperlig service), 1 timma efteråt hördes vi av, då hade han konstaterat att startkransen satt helt löst, verkar inte som något annat är skadat mer än packningen till kåpan och som vanligt inte går att återanvända, och den har han beställt, reparatören säger att cykeln kommer att vara klar på måndag fm, men det vågar jag inte lita på förän jag tryckt på startknappen och att allt rullar lätt och fint utan missljud.
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Hur har det gått Gigator? Startar "Ladyn"?

Allting är helt ok, startkransen på plats, och några ytterligare skador blev det inte, det enda som behövde bytas var packningen till kåpan,
är förövrigt på väg på en kortare semestertripp.


Jodix det var väl du som bodde i Göteborgstrakten eller minns jag fel?
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Mipet Du har PM :).


/Maveric
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Stötdämpare!

Någon som kan bistå med en sprängskiss på bakre dämapare, ska sära på mina och försöka byta förspänningen?
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jahapp, då har min Lady börjat krångla lite också. :( Skulle iväg på en tur i solskenet häromdagen när problemet dök upp.
Skulle starta som vanligt, men när den tände till och jag i samma veva släppte startknappen så poffade den bara till och inget mer. Provade igen och då lät det som om det gick jättetungt helt plötsligt och batteriet orkade inte med.
Bör tillägga att jag nyligen laddat det fullt med C-tekladdaren.
Jag rullstartade då ner för en backe och den hoppade igång. Senare när jag kört en stund och stannar för att sedan starta är allt som vanligt och den startar på en gång när den är ordentligt varm.

Så idag tar jag hojen till jobbet och den startar utan problem, men när jag ska hem så slår det stopp. Nöter på startmotorn och den vägrar tända till, så batteriet drar ur igen. Det hade regnat när jag skulle hem, men det var inte blött vid någon elektronik eller så. Såg då torrt ut, men det var hög luftfuktighet. Men det var ju fint väder första gången detta fel visade sig.

Hittade en vänlig själ som hjälpte till att knuffa på och inte förrän på tredje försöket hoppade den igång.

Funderar på att dra isär varenda kontakt som har med motorstyrning att göra och blåsa i elektronikrengöring.
Någon som har en bra känsla för vad det kan vara.
Jag har nyligen fått ventilerna kontrollerade och ställda samt att jag har gjort oljebyte. Jag har dock inte kollat stiften, men det känns inte som att det är stiften när det helt plötsligt är tvärdött i alla burkar.

Jag gick ut nu på kvällen och provade att starta den och då startade den på en gång utan problem, batteriet lät inte trött heller. Det var en jävla fart på startmotorn.

Tack på förhand. Mvh / Björn
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Jahapp, då har min Lady börjat krångla lite också. :( Skulle iväg på en tur i solskenet häromdagen när problemet dök upp.
Skulle starta som vanligt, men när den tände till och jag i samma veva släppte startknappen så poffade den bara till och inget mer. Provade igen och då lät det som om det gick jättetungt helt plötsligt och batteriet orkade inte med.
Bör tillägga att jag nyligen laddat det fullt med C-tekladdaren.
Jag rullstartade då ner för en backe och den hoppade igång. Senare när jag kört en stund och stannar för att sedan starta är allt som vanligt och den startar på en gång när den är ordentligt varm.

Så idag tar jag hojen till jobbet och den startar utan problem, men när jag ska hem så slår det stopp. Nöter på startmotorn och den vägrar tända till, så batteriet drar ur igen. Det hade regnat när jag skulle hem, men det var inte blött vid någon elektronik eller så. Såg då torrt ut, men det var hög luftfuktighet. Men det var ju fint väder första gången detta fel visade sig.

Hittade en vänlig själ som hjälpte till att knuffa på och inte förrän på tredje försöket hoppade den igång.

Funderar på att dra isär varenda kontakt som har med motorstyrning att göra och blåsa i elektronikrengöring.
Någon som har en bra känsla för vad det kan vara.
Jag har nyligen fått ventilerna kontrollerade och ställda samt att jag har gjort oljebyte. Jag har dock inte kollat stiften, men det känns inte som att det är stiften när det helt plötsligt är tvärdött i alla burkar.

Jag gick ut nu på kvällen och provade att starta den och då startade den på en gång utan problem, batteriet lät inte trött heller. Det var en jävla fart på startmotorn.

Tack på förhand. Mvh / Björn

Hej Björn.

"kul" fel du har råkat ut för, tänkte bara en sak F1 lampan var inte tänd när det hände?
Om jag fattat det rätt så går damen på startmotorn hur bra som helst men vill inte tända.
I vart fall det är inte fel att kolla kontakterna framförallt dom som går till styrboxen.

Ps. om F1 lampan är tänd så går det att få fram en felkod genom att bygla en kontakt vid batteriet har info om det kan maila dej hur isåfall Ds


/Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jahapp, då har min Lady börjat krångla lite också. :( Skulle iväg på en tur i solskenet häromdagen när problemet dök upp.
Skulle starta som vanligt, men när den tände till och jag i samma veva släppte startknappen så poffade den bara till och inget mer. Provade igen och då lät det som om det gick jättetungt helt plötsligt och batteriet orkade inte med.
Bör tillägga att jag nyligen laddat det fullt med C-tekladdaren.
Jag rullstartade då ner för en backe och den hoppade igång. Senare när jag kört en stund och stannar för att sedan starta är allt som vanligt och den startar på en gång när den är ordentligt varm.

Så idag tar jag hojen till jobbet och den startar utan problem, men när jag ska hem så slår det stopp. Nöter på startmotorn och den vägrar tända till, så batteriet drar ur igen. Det hade regnat när jag skulle hem, men det var inte blött vid någon elektronik eller så. Såg då torrt ut, men det var hög luftfuktighet. Men det var ju fint väder första gången detta fel visade sig.

Hittade en vänlig själ som hjälpte till att knuffa på och inte förrän på tredje försöket hoppade den igång.

Funderar på att dra isär varenda kontakt som har med motorstyrning att göra och blåsa i elektronikrengöring.
Någon som har en bra känsla för vad det kan vara.
Jag har nyligen fått ventilerna kontrollerade och ställda samt att jag har gjort oljebyte. Jag har dock inte kollat stiften, men det känns inte som att det är stiften när det helt plötsligt är tvärdött i alla burkar.

Jag gick ut nu på kvällen och provade att starta den och då startade den på en gång utan problem, batteriet lät inte trött heller. Det var en jävla fart på startmotorn.

Tack på förhand. Mvh / Björn

Min gör likadant med jämna mellanrum... jag har lokaliserat felet till brytaren på kopplingshandtaget. Om jag då detta fel inträffar drar i kopplingen en sisådär 5-6 gånger blir det kontakt igen. Trots att jag känner till problemet har jag inte fått fingrarna ur och beställt en ny brytare.
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Jahapp, då har min Lady börjat krångla lite också. :( Skulle iväg på en tur i solskenet häromdagen när problemet dök upp.
Skulle starta som vanligt, men när den tände till och jag i samma veva släppte startknappen så poffade den bara till och inget mer. Provade igen och då lät det som om det gick jättetungt helt plötsligt och batteriet orkade inte med.
Bör tillägga att jag nyligen laddat det fullt med C-tekladdaren.
Jag rullstartade då ner för en backe och den hoppade igång. Senare när jag kört en stund och stannar för att sedan starta är allt som vanligt och den startar på en gång när den är ordentligt varm.

Så idag tar jag hojen till jobbet och den startar utan problem, men när jag ska hem så slår det stopp. Nöter på startmotorn och den vägrar tända till, så batteriet drar ur igen. Det hade regnat när jag skulle hem, men det var inte blött vid någon elektronik eller så. Såg då torrt ut, men det var hög luftfuktighet. Men det var ju fint väder första gången detta fel visade sig.

Hittade en vänlig själ som hjälpte till att knuffa på och inte förrän på tredje försöket hoppade den igång.

Funderar på att dra isär varenda kontakt som har med motorstyrning att göra och blåsa i elektronikrengöring.
Någon som har en bra känsla för vad det kan vara.
Jag har nyligen fått ventilerna kontrollerade och ställda samt att jag har gjort oljebyte. Jag har dock inte kollat stiften, men det känns inte som att det är stiften när det helt plötsligt är tvärdött i alla burkar.

Jag gick ut nu på kvällen och provade att starta den och då startade den på en gång utan problem, batteriet lät inte trött heller. Det var en jävla fart på startmotorn.

Tack på förhand. Mvh / Björn

Hallå Björn
Tror du ska kolla så att det är riktig kontakt från batteriet på både + och - sidan = båda ändarna på kablarna.
Att det skulle vara kontakten vid kopplingen är inte troligt för då skulle startmotorn inte snurra.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Hej Björn.

"kul" fel du har råkat ut för, tänkte bara en sak F1 lampan var inte tänd när det hände?
Om jag fattat det rätt så går damen på startmotorn hur bra som helst men vill inte tända.
I vart fall det är inte fel att kolla kontakterna framförallt dom som går till styrboxen.

Ps. om F1 lampan är tänd så går det att få fram en felkod genom att bygla en kontakt vid batteriet har info om det kan maila dej hur isåfall Ds
/Maveric

Tänkte inte på om den lyste, men jag tror inte det. Ska hålla koll nästa gång fenomenet uppenbarar sig.


Hallå Björn
Tror du ska kolla så att det är riktig kontakt från batteriet på både + och - sidan = båda ändarna på kablarna.
Att det skulle vara kontakten vid kopplingen är inte troligt för då skulle startmotorn inte snurra.

Hm, om jag har dålig kontakt borde ju inte startmotorn heller snurra på så pass bra som den gör. Det är ju det att eftersom den inte tänder till så drar den ur batteriet till slut.
Frågan är bara varför den inte tänder till, det tog ju ett bra tag att rullstarta den också innan den tände till.

Men jag ska kolla vid batteriet en gång till. Jag har nämligen nyligen monterat snabbkontakt till C-teken så jag har ju nyss skruvat där. Jag brukar vara noga att det sitter ordentligt.
Men felet inträffade även innan jag skruvat dit den.

Tack för snabba svar iaf. Ska gå igenom lite kontakter imorgon och ta ur stiften och kolla hur de ser ut.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Köra till Lund idag o kolla på en gsx1400:va.............inte till mig men en vän vill ev köpa en riktig hoj :D.
Han har ju bara 3 sen innan dock ingen gsx1400 så vi får se om det blir affär ,blött lär det bli iallafall :mad: så det blir till o tvätta hojen ikväll igen.
var på öland i går o köpte kroppkakor ,var torrt tills jag lämnade ön sen regnade de konstant :mad::mad: men det blev 48mil iallafall :).
var ute för en konstig sak i går mitt ute i ingenstans dog hon :näsblod för att starta när jag väntat några sekunder :va gjorde så några gånger tills jag kom till en mack (inte för a reserven var aktiverad men tankade för säkerhets skull ).
Efter tankningen gick hon kanon tills jag skulle köra iväg från ett stopp på öland så fort jag la i en växel dog hon ,visade sig att stödet trögade o kom inte hela vägen upp därav på verkades kontakten så nu har vi smort leden :tummenupp.

/Maveric
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top