GSX 400 E laddningsproblem

hakan0176

hakan0176
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Abbekås
Hoj
GSX 750
HJÄLP.

Jag har en GSX 400E-82 som helt plötsligt tappade laddningen??

jag har mätt utgående från generatorn, men ingen spänning utöver batterispänning....

Vad kan ha gått sönder?

Generatorn?
Kablar?
Regulator?

Finns det några vanliga fel av dylik karraktär.

Cykeln har gått 11750 mil. och går i övrigt utmärkt.

Håkan Kinnestrand
0709-226726
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Hej!
ett vanligt fel på de modellerna är att generatorn eller laddningsregulatorn går sönder p.g.a. att man kört med dåligt batteri.
Fick själv byta generatorlindning på min gsx400e..
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mätt före eller efter likriktare/regulatorn?
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
De där är känsliga för dåliga batterier. Ett annat problem är att generatorlindningen går sönder pga överhettning....pga för låg oljenivå i motorn. Har du tur så räcker det med att byta regulator (enklast), eller så måste du även byta lindningen (kladdigare).

Vad jag har förstått så grundar sig problemet i att lindningen hela tiden behöver ha en last på sig. OCh med dåligt batteri eller avstängt lyse då man är ute och åker så går skiten sönder väldigt fort.
 

hakan0176

hakan0176
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Abbekås
Hoj
GSX 750
Tack för alla svar.
Det var väldigt snabbt.
Då har jag klart för mej att både gen å regulator är trasig, tyvärr.
Tack alla än en gång.
Håkan Kinnestrand
 

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Hej alla glada,

hittar ju en riktig gammal goding här :)
har införskaffat en GSX 400E till Sambon att övningsåka med.
laddningen fungerade inte så nu sitter det ett helt nytt YUSA batteri ny laddregulator och de funkar fortfarande inte.
har mätt statorn och den ger nästan 90VAC vid 5000 rpm, enligt haynes ska de vara minst 75 VAC så de borde vara ok.

Det som händer är att den laddar nästan 13 Volt vid 1100 rpm, och om man ökar till 5 000 rpm så sjunker spänningen till dryga 12 V ( ljuset är på vilket det måste vara för att alla tre lindningar ska vara inkopplade .. )

har kontrollerat jord och testat med extra jord, samma fel.

när man släpper gas och varvet sjunker så studsar den till på ca 13.6 V just innan tomgång för att sen sjunka till 13 på tomgång.

Det enda jag har kvar att gissa på nu är statorn men jag hittar ingen att köpa ny. Vet någon om de finns nån som säljer nya delar till dessa hojar i Stockholm ? (MCvaruhuset säljer vissa men deras UL har slutat med statorn just :mad:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om du ska ha NOS-grejer är http://www.mc-shopen.se/ oslagbara.
Fast inte alltid billiga...
Vet att flera mc-varuhus sålt just de där delarn lite billigare, t.ex. Touringbutiken i Borlänge (vet inte vad de heter numera) och www.louis.de.
Mc-skrotarna är ju alltid värda att kolla men det går många generatorlindningar per år.

Och: Du kan ha haft otur o fått en regulator som var DOA.
 

ahlis

Medlem
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Honda CBR600RR
Hej Alla,

sju svordomar och lika mkt ovett i garaget!
nu har jag äntligen fått det att funka! :banana

följande är bytt:
Batteri (Yusa)
Laddregulator ( universal från MC varuhuset )
Stator: ett eget kapitel då AVA vill ha 3995 för en stator till en GSX 400E från 84 :mad:
dock var de vänliga nog att ge mig orginal reservdels nummer som är 31401-47030.

Om man t ex pratar med MC-Poolen i Bålsta eller Roffes på Blekingegatan i Stockholm så får du exakt rätt om du frågar efter en stator som kallas "G1" på eftermarknadsspråk.. ( som kuriosa kan jag även berätta att samma stator sitter på kawa 1100 nån model som är gammal samt en hel hög med andra hojar).

trots att allt detta byttes fungerade ändå inte laddningen så de sista ( men förmodligen första jag borde gjort ) så kopplade jag statorn direkt till laddrelät (3x kablar från stator till 3 st gula) svart drogs direkt till minus på batteriet och röd direkt till plus .. voíla massa kräm direkt. :)

Tusen tack både till MC-poolen och Roffes för att ni står ut med mina tusentals frågor! :yoparty

om nån är intresserad av en beg stator som mäter rätt värden ( både Ohm och spänning vid 5000 rpm ) som saknar kablaget till salu. (PMa för bilder)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top