GSX 550ES -84 Makeover

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
är det samma bult på dem då? Som det är på Suzuki hojar ?

Om du menar svingaxeln så är det ju förmodligen inte samma. Då finns det ett antal möjligheter. Kika in här så har du en lösning.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4141258&postcount=48

Scrolla ner en bit så ser du hur farsan byggde om svingarmsröret som sitter utanpå axeln, och ledar mot lagren i vardera ände av svingarmsinfästningen. Du kommer förmodligen att få göra en liknande operation för att få dit en ny sving på din. Du kan säkert använda axeln från din Sukka, men behöver nog tillverka ett nytt rör.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Kör hårt :tummenupp
Men som en del sagt tidigare, bygg en "retro fighter" (typ caferacer)

Jag tycker den här (från wrenchmonkees) var toksnygg
monkee02_01.jpg

Sån vill jag också bygga! Synd bara att jag inte kan svetsa,
eller jag har ju iof aldrig provat :rolleyes:

Den senare av de två som Wiseguy postade var också riktigt snygg ;)


Den hojen spelar fan i en annan divison, tror inte det var något i den
stilen som de menade heller. Den är brutal :yoparty
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kör hårt :tummenupp
Men som en del sagt tidigare, bygg en "retro fighter" (typ caferacer)

Jag tycker den här (från wrenchmonkees) var toksnygg
monkee02_01.jpg

Sån vill jag också bygga! Synd bara att jag inte kan svetsa,
eller jag har ju iof aldrig provat :rolleyes:

Fläskig! :rock Den var fet. Svetsa är inte så svårt, det är bara att sikta och trycka och inte glömma gasen :hihi
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Har vart nere vid hojen och kollat lite, behöver inte byta framgaffel, kommer inte bli någon märkbar skillnad när jag sätter på högre däck.

Nja, backen måste i alla fall ändras på något sätt, den ser inte fin ut i dagsläget.
förslag på hur man ska ändra den skulle uppskattas.




Såhär ser den ut idag

Håller med om bakdelarna på 80-tals Suzuki...
Tänker du byta plasten så kolla runt lite här: http://www.poly26.com/carenage-suzuki_4.html Inget som passar rakt av till din men skulle nog gå med lite slip/kap/plastning/spackel. Jag satte bakdelen från denna http://www.poly26.com/carenage-suzuki-kit-replica-1996-pour-gsxr-750-1988-1991_4-91.html på min gsxr 750 1988.
 

maloki

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Märsta
Hoj
GSX 550 ES -84
Hur blir det med kedjan när man sätter på ett bredare däck, blir den sned då eller ? någon som har lösning på det problemet?

Tror nog det blir en sving från en r6 eller r1, får se.

Edit: Kan jag modifiera min egen sving så gör jag det, ska experimentera lite med den innan jag köper något.
 

Mogge.

fd.suzukimogge
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX9R
Vet inte huruvida det funkar på din hoj,men med lite tur så.Mät dina infästningar,åk på en skrot o mät på en nyare donatorhoj.Har en kompis som en gång i tiden hade en GSX750 från början av 80talet.På den monterade han framgaffel och sving från en gsxr1100 ,årsmodell vet jag inte.Men som jag förstod det så var det inte alltför mycket arbete att få dit det.Iomed detta så körde han ju då även med fälgarna från gixxern.Han stoppade även i en vässad 1100 motor.Detta var ungefär det enda han gjorde,inga kåpor eller annat tjafs,original puda etc,riktigt rå var den och gick som ett skållat ollon.Bara ett tips i mängden.

Ska höra med honom vid tillfälle,exakt vad det var han fick göra för att få ihop det
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ett råd för att undvika strul är att ta delar från samma familj (dvs Suzuki). Börjar du blanda saker från Kawazaki, Yamaha eller andra märken så är risken övervägande att det kommer bli problem någonstans.

Av produktionsskäl så är många mått, avstånd och distanser standardiserade. Mycket av sakerna passar alltså rakt av med relativt små modifikationer. Då vi monterade R1 sving på XJR:en så stämde alla mått (drev-distansering) perfekt.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top