Bj.O.rn skrev:
Det var bättre förr... med snyltläsning alltså... suck..
/B
Hörrö... Nu ska du vara snäll, annars så ska jag skvallra om vad Peter "BromsSköld" tyckte om din eminenta, själuppskruvade fjådring!!
Visst droppade jag två ventiler i min egen motor på förmiddagen och sen rasade något i toppen på Patriks ex. Folkesson GSX-R600 på eftermiddagen. Bra jobbat tycker jag och påvisar hur mycket bättre japanska hojar är än t ex Ducati!!
Sen kan jag ju flika in i orginalfjädringens vare eller icke vara. Körde förra året GSX-R 750 -00 med orginalgrejjor. Höjde bara oljenivån med ca 2cl i varje ben, sen "gungande" jag på i en ormande orginalfjärdings uppsättning. Generellt kan man säga att fjädringen är på tok för mjuk (hårdare fjädrar behövs både bak och fram) och bakstudsen (tror det är samma som på 600'an) beter sig riktigt dåligt under belastning när den blir varm. Satte på Öhlinare från -96-99 modellen (lite för lång och kanske inte riktigt rätt grundinställd) till de sista racen, och bara rent subjectivt, så gjorde det 1-2 sekunder på de banaorna. Möjligheten att gasa tidigare i kurvorna var det största skillnaden.
Kör i år en GSX-R 1000 med orginalfjädring. Samma sak här, Alldeles för mjuka fjädrar. Max förspänning fram, höjd oljenivå men ändå bottnar den i varje inbromsning. Bak kör jag med nollsag och lite för mycket komp. Trots detta bottnar fjädringen när man slår på gas ut ur kurvorna.
Om jag hade pengar, så skulle både hårdare fjädrar fram och en ny bakstuds inköpas, men tyvärr så är plånboken för tunn så jag får väl leva med skiten....
Som slutkläm så kan jag väl säga att det går att åka undan bra med orginalfjädringen om man vill (jag ligger oftast 3-4 sekunder över poletidena i NSB) men vill du vara med i toppen, så köp bättre grejor direkt! För min egen del tror jag att en ombyggnad skulle ge mig 1 sek direkt på de flesta banor.
Micke
NSBK #21