GSX 600 bra banhoj?

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Lite OT men samma tema.

Undrar vad ni "RR-vetare" kan rekomendera för nybörjar-racer till oss med något stramare budget.
Måste ju ha råd att äga en gathoj också. ;)

Har sneglat på prisklassen 25-30kkr, det jag hittat är några CBR600 -97 och -98 med div. extraprylar.

Är en så gammal Hynda något att ha!
Tillförlitlighet, kända fel osv.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mattias skrev:
Oj... .

Bromsarna är inte mycket att hurra för heller.

....

VA?!?!

Jag skulle vilja påstå att Sukkans bromsar är suveräna och i jämförelsen med R6'an så känns R6 som ren dynga. Vad jämför du emot?!? Vad hade du för belägg egentligen?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Senast jag körde en GSX R600-03 var för tre veckor sen. Jag förmodar att den hade originalbromsbelägg. Bromsarna tog långt in och saknade känsla. Inte alls förtroendeingivande.
Jag körde en R6-03 ungefär samtidigt och den hade finfina bromsar, lättdoserade och grimmt effektiva.

Detta var ju på gatan iofs,så det är inte omöjligt att R6-ans bromsar hade blivit sämre och GSXR-ens varit konstanta (kassa ;)) vid bankörning.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag kan bara inte låta bli att påpeka att inte någon frågat om det gäller en GSX-R 600 eller en GSX 600 F.......

Sorry! :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Köra RR med en F hade ju varit kungligt!

Hehe, borde lätt kunna bli sveriges fulaste RR-hoj, F'ns kåpor i raceversion borde kunna bli århundradets kräkmedel :skrämd :D

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Detta är visserligen den gamla modellen, men plocka bort speglar och blinkare så......

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mattias skrev:
Senast jag körde en GSX R600-03 var för tre veckor sen. Jag förmodar att den hade originalbromsbelägg. Bromsarna tog långt in och saknade känsla. Inte alls förtroendeingivande.
Jag körde en R6-03 ungefär samtidigt och den hade finfina bromsar, lättdoserade och grimmt effektiva.

Detta var ju på gatan iofs,så det är inte omöjligt att R6-ans bromsar hade blivit sämre och GSXR-ens varit konstanta (kassa ;)) vid bankörning.
Byt ut slangarna till stålomspunnet så har du mycket bra bromsar. :fakta Bromsbeläggen original är bra nog för bana. Performance bikes hade för ett år sedan ett reportage om ett brittiskt racingteam som körde med originalbelägg - de ansåg det poänglöst att byta dem. Stämmer fö också bra med min egen erfarenhet.

McB är bara avundsjuk för att han inte har en snabb och häftig båge. Fast jag måste säga att Rsexorna är söta - på ett lite flickaktigt sätt. :squid

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Bj.O.rn skrev:
Det var bättre förr... med snyltläsning alltså... suck..

/B

Hörrö... Nu ska du vara snäll, annars så ska jag skvallra om vad Peter "BromsSköld" tyckte om din eminenta, själuppskruvade fjådring!! :D

Visst droppade jag två ventiler i min egen motor på förmiddagen och sen rasade något i toppen på Patriks ex. Folkesson GSX-R600 på eftermiddagen. Bra jobbat tycker jag och påvisar hur mycket bättre japanska hojar är än t ex Ducati!! :rolleyes:

Sen kan jag ju flika in i orginalfjädringens vare eller icke vara. Körde förra året GSX-R 750 -00 med orginalgrejjor. Höjde bara oljenivån med ca 2cl i varje ben, sen "gungande" jag på i en ormande orginalfjärdings uppsättning. Generellt kan man säga att fjädringen är på tok för mjuk (hårdare fjädrar behövs både bak och fram) och bakstudsen (tror det är samma som på 600'an) beter sig riktigt dåligt under belastning när den blir varm. Satte på Öhlinare från -96-99 modellen (lite för lång och kanske inte riktigt rätt grundinställd) till de sista racen, och bara rent subjectivt, så gjorde det 1-2 sekunder på de banaorna. Möjligheten att gasa tidigare i kurvorna var det största skillnaden.

Kör i år en GSX-R 1000 med orginalfjädring. Samma sak här, Alldeles för mjuka fjädrar. Max förspänning fram, höjd oljenivå men ändå bottnar den i varje inbromsning. Bak kör jag med nollsag och lite för mycket komp. Trots detta bottnar fjädringen när man slår på gas ut ur kurvorna.
Om jag hade pengar, så skulle både hårdare fjädrar fram och en ny bakstuds inköpas, men tyvärr så är plånboken för tunn så jag får väl leva med skiten.... :(

Som slutkläm så kan jag väl säga att det går att åka undan bra med orginalfjädringen om man vill (jag ligger oftast 3-4 sekunder över poletidena i NSB) men vill du vara med i toppen, så köp bättre grejor direkt! För min egen del tror jag att en ombyggnad skulle ge mig 1 sek direkt på de flesta banor.

Micke
NSBK #21

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
EazyLiving skrev:
Hörrö... Nu ska du vara snäll, annars så ska jag skvallra om vad Peter "BromsSköld" tyckte om din eminenta, själuppskruvade fjådring!! :D

Har ägnat veckan åt at fundera på saken över ett flertal gindrinkar i bersån på Öland.. Ska ner å skruva lite ikväll, sen jävlar blir det 1,13-tider på Lördag..

/B

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Är man Schitzofren får man svara sig själv..

Har satt gaffeln i flacka läget nu, får se om jag får tillbaka förtroendet för framänden efter det.. Bakänden har jag inte upplevt dom problem som Sköld menade att jag har..

Ska prova andra vägen åsså (brant vinkel å lägre bakhöjd) om tid finns i morrn..

Huvudsaken är att jag får till framänden, hade ett par framhjulsläpp i Söndags, trögstyrdheten får jag väl brotta mig igenom..

Det skumma är att jag hade samma setup på åsen förra året å då satt framänden som ett järnspett..

/B

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bj.O.rn skrev:
...
Det skumma är att jag hade samma setup på åsen förra året å då satt framänden som ett järnspett..

/B

Ute i lecan. Som ett spett i backen ....så skiten yrde. :crash

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Bingo skrev:
Byt ut slangarna till stålomspunnet så har du mycket bra bromsar. :fakta Bromsbeläggen original är bra nog för bana. Performance bikes hade för ett år sedan ett reportage om ett brittiskt racingteam som körde med originalbelägg - de ansåg det poänglöst att byta dem. Stämmer fö också bra med min egen erfarenhet.

Nja, måste nog säga emot lite. Bromsarna på lillgixxern är lite tragiska. Efter fem varv på midlanda i fjol hade jag handtaget i styret. (OK, jag är bevisligen ingen raket och bromsar kanske mer än genomsnittet). Lite bättre var dom i år efter att jag bytt till stålomspunna men fortafarande inte bra och särkilt dåliga är dom när dom är kalla. Jämfört med Duccens (<--) pungkulekrossare är dom faktiskt tragiska.

(I övrigt ska jag inte jämföra Duccen med suzukin, dom är bara alltför olika skapelser...)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...