GSX 750ES 1984 turbo resurection

Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Det ser ut som ett gammalt projekt påbörjat av en kille i Strängnäs, som hade en firma ett tag som hette DeathMachine
Nä denna köpte jag i Skellefteå och den var ett påbörjat cafebygge som saknade tank osv. Jag kapade ramen i höstas och reste upp häcken lite. Tanken var att göra en kul blandning mellan streetfighter och scrambler. Förhoppningsvis blir det en unik och rolig maskin när den blir klar. Passar på att tacka Tomas på spinning wheel för att du lyckades få fram de delar som saknades:yoparty
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant tanke.... Inte funderat på det men du har ju helt klart en poäng. Men blir det inte svårt att inte överstiga org. grundeffekt?
Det är ju det som är vitsen med SFRO, du kan regga hojen med turbo och rätt effekt som ombyggt fordon. Ska du regga med turbo som ändrat fordon gäller +20% i effekt och jag tror även att vridet inte heller får öka mer än 20% men är osäker.

Då jag byggde min hoj så besiktade jag den och fulkörde i sommar då jag var osäker på om jag alls skulle få den att gå. Sen regbesikade jag I november som ändrat fordon då jag hade turen att precis klara 20% gränsen tackvare dålig bestyckningen. Känns dock skönt att man har papper på hojen med kompressorn det ända som man nu skulle kunna klaga på är möjligen ljudvolymen som är något eller rättare sagt överdjävligt högre än vid regbesiktningen.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Det är ju det som är vitsen med SFRO, du kan regga hojen med turbo och rätt effekt som ombyggt fordon. Ska du regga med turbo som ändrat fordon gäller +20% i effekt och jag tror även att vridet inte heller får öka mer än 20% men är osäker.

Då jag byggde min hoj så besiktade jag den och fulkörde i sommar då jag var osäker på om jag alls skulle få den att gå. Sen regbesikade jag I november som ändrat fordon då jag hade turen att precis klara 20% gränsen tackvare dålig bestyckningen. Känns dock skönt att man har papper på hojen med kompressorn det ända som man nu skulle kunna klaga på är möjligen ljudvolymen som är något eller rättare sagt överdjävligt högre än vid regbesiktningen.
Ska helt klart överväga det då det i så fall besparar tid. Då kan jag bygga den färdig på en gång istället för att först bygga ihop den till besiktning och sedan börja med turbon.... Bra tanke!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska helt klart överväga det då det i så fall besparar tid. Då kan jag bygga den färdig på en gång istället för att först bygga ihop den till besiktning och sedan börja med turbon.... Bra tanke!

Du har ju som bra läge för att göra detta rätt från start, dels slipper du bygga ihop hojen för att besikta och sen riva för att bygga men största vinsten blir ju att den är helt laglig med full effekt, ingen kan då säga nåt om att det sitter turbo på hojen.

Tre större ändringar behöver man göra för att SFRO besikta, vanligaste enligt SFRO killen jag talade med är förlängning av sving för ändrat axelavstång, uppgradering av bromsar eller byte av gaffel och sen turbon, då har man tre större ändringar och kan SFRO besikta.

Kommer inte ihåg vad det kostar men tror SFRO ville ha runt 4000 kr för besiktningarna och sen ska den efter det regbesiktas och besiktas. Sök reda på vilken besiktningsman som är närmast dig och kontakta honom så får du reda på mer om vad man behöver göra för att få hojen laglig med turbo.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Du har ju som bra läge för att göra detta rätt från start, dels slipper du bygga ihop hojen för att besikta och sen riva för att bygga men största vinsten blir ju att den är helt laglig med full effekt, ingen kan då säga nåt om att det sitter turbo på hojen.

Tre större ändringar behöver man göra för att SFRO besikta, vanligaste enligt SFRO killen jag talade med är förlängning av sving för ändrat axelavstång, uppgradering av bromsar eller byte av gaffel och sen turbon, då har man tre större ändringar och kan SFRO besikta.

Kommer inte ihåg vad det kostar men tror SFRO ville ha runt 4000 kr för besiktningarna och sen ska den efter det regbesiktas och besiktas. Sök reda på vilken besiktningsman som är närmast dig och kontakta honom så får du reda på mer om vad man behöver göra för att få hojen laglig med turbo.
Jag tror att det kan vara en bra plan, vill helst ha den godkänd med turbo. Ingen lust att chansa ifall det händer något och försäkringen inte gäller?

Undra hur mlt jag behöver förlänga svingen för att det ska räknas.
 
Last edited:
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
20220109_182806.jpg
Håller på att se vart turbon ska hamna, samt börja skissa på ett plenum. Blev tvungen att sätta dit motor och fuggar preliminärt för att bättre kunna se. Den r turbon har ju suttit på en skoter innan så det blir lite pysslande för att få till grenröret. Hur är det med oljereturen om turbon hamnnar lågt?
 

Bifogat

  • 20220109_182732.jpg
    20220109_182732.jpg
    1.3 MB · Visningar: 18
  • 20220109_182911.jpg
    20220109_182911.jpg
    1.1 MB · Visningar: 17
  • 20220109_182847.jpg
    20220109_182847.jpg
    1,022.9 KB · Visningar: 16

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte hur mycket man måste ändra hjulbasen men det snackades om 100 mm kanske kortare då jag raka de med SFRO.

Är du duktig på att svetsa? I sånt fall kan du ju vidga på ramen så turbon får plats högre upp och närmare toppen och dra ihop avgasrören två och två till turbons inlopp, du ska väl in med oljekylaren också i överkant av ramen.

Börjar du ändra i huvudramen kanske det kan räcka istället för att ändra axelavstånd för SFRO besiktning.

Jag har ju inte ännu kommit igång med mitt turbobygge och det lär inte ske nästa vinter heller om jag inte får bättre tempo på mitt GSX bygge men då jag köpte turbon av boost 3 8 sommras så talade han om att man kan ha returpump till oljan om turbon hamnar under oljenivån om jag nu fattade det hela rätt. Borde ju finnas dom som har bättre koll på detta.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Under veckan som gått har jag fortsatt att planera själva plenumet och börjat bygga det i kartong för att sedan omsätta detta i mallar. Gjorde också mallar för flänsarna som jag lämnade till brorsan så han kan skära ut dem på jobbet. Tyvärr åkte jag på ett jävla bakslag tidigare i veckan som kommer få mitt projekt att gå på sparlåga ett tag.... Kupe fläkten rasade på bilen och den är inte gratis att reparera. Dessutom ramlade jag i denna veva över en vätskekyld komplett gsx750 motor, kompsänkt med plenum förgasare och grenrör för en billig penning. Snacka om ödets ironi när man hittar gosaker men måste plöja ner dom surt fördärvade slantarna på annat håll.

Jag funderar ändå på att köpa loss dom där grejerna vad det lider då det förmodligen sparar både tid och pengar i slutändan. Dessa grejer är ju redan anpassade och klara men egentligen behöver jag bara plenumet så vi får se. Han hade också en td04 för en rimlig peng som var bolt on på grenröret. Antar att man måste fundera på hur pass mkt jobb det innebär att konvertera om cykeln till vätskekyld. Jag har bestämt mig för att gå via SFRO och har under veckan försökt få kontakt med en lokal besiktningsman för att se vad som gäller. Det är lika bra att göra det ordentligt på en gång tänker jag.

Så ser alltså läget ut hittills och dagens projekt består av att fortsätta hitta turbons placering så att jag kommer med den över oljenivån. Vill helst undvika en pump och killen som hade grejerna att sälja sa också att oljetrycket inte var världsbäst i 750es man vill ju ha å bra förutsättningar som möjligt.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Under veckan som gått har jag fortsatt att planera själva plenumet och börjat bygga det i kartong för att sedan omsätta detta i mallar. Gjorde också mallar för flänsarna som jag lämnade till brorsan så han kan skära ut dem på jobbet. Tyvärr åkte jag på ett jävla bakslag tidigare i veckan som kommer få mitt projekt att gå på sparlåga ett tag.... Kupe fläkten rasade på bilen och den är inte gratis att reparera. Dessutom ramlade jag i denna veva över en vätskekyld komplett gsx750 motor, kompsänkt med plenum förgasare och grenrör för en billig penning. Snacka om ödets ironi när man hittar gosaker men måste plöja ner dom surt fördärvade slantarna på annat håll.

Jag funderar ändå på att köpa loss dom där grejerna vad det lider då det förmodligen sparar både tid och pengar i slutändan. Dessa grejer är ju redan anpassade och klara men egentligen behöver jag bara plenumet så vi får se. Han hade också en td04 för en rimlig peng som var bolt on på grenröret. Antar att man måste fundera på hur pass mkt jobb det innebär att konvertera om cykeln till vätskekyld. Jag har bestämt mig för att gå via SFRO och har under veckan försökt få kontakt med en lokal besiktningsman för att se vad som gäller. Det är lika bra att göra det ordentligt på en gång tänker jag.

Så ser alltså läget ut hittills och dagens projekt består av att fortsätta hitta turbons placering så att jag kommer med den över oljenivån. Vill helst undvika en pump och killen som hade grejerna att sälja sa också att oljetrycket inte var världsbäst i 750es man vill ju ha å bra förutsättningar som möjligt.


Jag vet hur jag hade gjort:


 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Jag vet hur jag hade gjort:


Ja nog hade det ju varit skönt att slippa utgiften nu men det måste ju göras, bara bita i suräpplet och punga ut.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Pratade med en besiktningsman från SFRO idag och glädjande nog så räcker det med en svingförlängning fetare bromsar och en bänkning för att den ska bli godkänd. Jag slipper alltså byta gaffel vilket jag trodde var obligatoriskt. Fick även bekräftat att det inte fanns någon effektgräns att ta hänsyn till så det är bara att ladda på.

Jag har alltså klara direktiv att gå mot. Testade att leka med att skapa plenum igår. Var inte helt enkelt då jag inte har allt monterat. Ville dessutom att det skulle gömmas så mkt som möjligt bakom kåporna. Fick i alla fall ihop en prototyp som jag kan använda som mall om jag nu inte slår till på grejerna jag hittat.

Fan det blir kul det här! ?
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Okej...... det hände en grej.... var och kollade på lite grejer ikväll och var bara tvungen att slå till. Blir till att köra vätskekylt då jag fick tag på en kompsänkt och turboförberedd GSX R 750 motor från 1992. Motorn år på runt 120 hk och är komplett med gasare, grenrör, td04 turbo, intercooler, plenum soppapump el osv! Har provat den nya motorn i ramen och det blir till att bygga nya fästen och hitta en lösning för att få plats med allt. Ska ju dit med en kylare och lite annat som inte var planerat från början. Nu finns det en luftkyld GSX 750 es motor till salu komplett med el och gasare till salu. Kom med bud om du är intresserad.
 

Bifogat

  • 20220120_221758.jpg
    20220120_221758.jpg
    1 MB · Visningar: 35
  • 20220120_221619.jpg
    20220120_221619.jpg
    1.1 MB · Visningar: 37
  • 20220120_221608.jpg
    20220120_221608.jpg
    1.2 MB · Visningar: 35
Last edited:
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Flitens lampa lyser men det var inte mycket som stämde efter motorbytet. Provat placera motorn långt fram, långt bak och i original fästen fram för dom funkade. Verkar som att det mesta kommer bli rätt med den placeringen men jag behöver göra om bakre och de mittersta fästena. Sen visade det sig att tanken hänger upp sig på förgasarna i och med att gsx r motorn är högre än originalet. Har alltså valet att kapa i ramen eller modda tanken. Pratade med besiktningsmannen och han sa att det iofs inte var något problem att kapa i ramen men han tyckte jag skulle undvika det om möjligt.

Blir nog till att modda tank så att det funkar med sadel och sidor. Blev ett jäkla merjobb i och med motorbytet men jag tror slutresultatet blir klart bättre med den här motorn då jag fick till mig att 750 es motorn inte var lika ämnad för turbo. Dessutom har jag börjat försöka få ihop sving osv. För att kunna linjera bakhjul och drev med motorn. Vet ni hur lätt det är att bygga ihop något utiftån lådor som ej är uppmärkta och som man inte har plockat isär själv? Tur man är tjurig som synden..... är det något speciellt jag bör tänka på innan motorn sitter där permanent?
 

Bifogat

  • 20220124_185704.jpg
    20220124_185704.jpg
    978.8 KB · Visningar: 15
  • 20220124_185749.jpg
    20220124_185749.jpg
    1.1 MB · Visningar: 15
  • 20220124_185730.jpg
    20220124_185730.jpg
    1 MB · Visningar: 15
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
är det något speciellt jag bör tänka på innan motorn sitter där permanent?
Ställ ventilerna. Se till att skruvhålen i toppen för avgasflänsarna är okej. Se till att dräneringskanalen från tändstiftsbrunnen ner till undersidan på utblåset mellan cylle och topp är fritt från skräp.

Var försiktigt med gängorna i överfallen för M7-skruvarna som håller ventilkåpan och som tätas av gummiförsedda brickor under skruvarna. Drag till lätt bottnat. En 5 cm lång insex dragen med tumme och pekfinger. De vibrerar INTE loss. Använd inte silikon på den den jättestora "o-ringen" som tätar mellan ventilkåpa och topp. Använd NYA alu-crush -brickor under de fyra banjoskruvarna. Använd TVÅ fingrar och tummen när du drar dessa. Ska du absolut ha moment, jag säger max 7 Nm dvs ca 0,7 kg för allt där uppe. Det är bättre att du märker att det är läckage än att det är trasigt.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Nu börjar motorfästena vara på plats och planeringen för hur turbon ska sitta är näst på tur. Min fråga är följande;

Kan man ändra dvs. Vrida på turbon hur som helst om jag kopplar lös dumpen? Som det är nu så behöver jag vrida den 90 grader för att få den dit jag vill. Turbon är en Mitsubishi td04 16 T (volvo)
 

Bifogat

  • 20220126_214942.jpg
    20220126_214942.jpg
    1,003.8 KB · Visningar: 22
  • 20220126_214935.jpg
    20220126_214935.jpg
    1.1 MB · Visningar: 22
  • 20220126_214927.jpg
    20220126_214927.jpg
    1.1 MB · Visningar: 23
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Idag har jag pratat med killen jag köpte motorn och de andra grejerna av då ja hade lite frågor. Han sa att jag skulle googla på Mjölner, är detta något ni känner till? Verkar som en viss Lennarth Zander kan kopplas till detta. Om så är fallet är jag glad att jag lyckades ramla över dessa grejer! Har provat få tag i Lennarth för att få det bekräftat men inte lyckats ännu.

Verkar som att det går att vrida turbon iaf så jag hamnar rätt. Det var en klämma och en styrpinne som styrde placeringen och med pinnen borta kan den vridas så att det funkar. Nu behöver jag få tag i en kylare med expansionskärl osv.Har inte heller lyckats hitta någon cdi box så det behöver jag också inhandla.
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Då har jag fått bekräftat att det är Lennarth Zanders gamla rova som jag fått tag på. (Åtminstone stommen, det andra saknades tyvärr. Han hade andra insug osv som tyvärr inte fanns med). Jag vet nu att det är första årsmodellen som var vätskekyld, årsmodell 1992. Nu blir det enklare att hitta den cdi som saknas. Han bekräftade även att den var kompsänkt och att det var möjligt att ladda upp till 1,5 bar. Det skulle definitivt räcka för att nå målet 200+ hur som helst var det ett trevligt samtal. Kul att snacka med dom som delar ens intresse!
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Börjat bygga ihop sving och lite annat idag för att se vad jag saknar. Nu är det lättare att se vad som behöver moddas och vad jag inte behöver. Har hittat en kylare med fläkt och expansionskärl. Den skickas på mändag så nu är det dags att få dit turbon så man vet vart den kommer att hamna.
 

Bifogat

  • 20220129_225456.jpg
    20220129_225456.jpg
    1.2 MB · Visningar: 24
  • 20220129_225439.jpg
    20220129_225439.jpg
    1.3 MB · Visningar: 24
  • 20220129_225145.jpg
    20220129_225145.jpg
    2.4 MB · Visningar: 25
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top