GSX-R 1000 VS BMW Turbo - Racelogic

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Kan ju vara sant.. men en 10sek raggarbil är ganska kvick i starten 0-100 2.6sek uppmätt.... Slicks och kanon fäste gör ju sitt åxå... 1200kg bil 780hp.. Men en toppfart på strax under 250km/h så hade jag inte haft så mycket att säga till om om vi fortsatt en bit till...

En raktframbil med dom siffrorna är inte riktigt jämförbar med en E36 turbo, att få till en bra start med en sån är mycket svårt.

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
En raktframbil med dom siffrorna är inte riktigt jämförbar med en E36 turbo, att få till en bra start med en sån är mycket svårt.

Nej men nu skulle dom ju köra rakt fram och jämföra resultat... Testa att köra hoj mot en vass bil på bana så blir nog hojen smiskad.... Senast jag såg ett test på bana va det en Porsche GT3 mot en KTM RC8 R Med Thosland (stava) bakom styret och han fick smisk med KTM en....

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Slut kommentar ......bilen körde på 5,8 och cykeln 5,6 och detta var från rullande jämsides mätarfart i 90-95km/h till 210km/h (Racelogicen mäter sedan ut 100-200km/h)

Ja där ser ni ;)

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Nej men nu skulle dom ju köra rakt fram och jämföra resultat... Testa att köra hoj mot en vass bil på bana så blir nog hojen smiskad.... Senast jag såg ett test på bana va det en Porsche GT3 mot en KTM RC8 R Med Thosland (stava) bakom styret och han fick smisk med KTM en....

Ser du en Radical som snabb ?
Tidningen EVI körde lite halvsnabba bilar som en GSXR1000 på silverstone banan. Resultatet blev enligt nedan:

Cresent Suzuki GSX-R 1000 1min 5.4sek
Radical SR3 Tracksport 1min 5.6sek
Porsche GT3 1min 10.9sek
Lamo Murcielago 1min 11.5sek
BWM M3 CSL 1min 12.0

Kul att att en hoj för en bråkdel av priset för bilarna ändå piskar ovan bilar. Mest bang for the bucks eller vad det nu heter...

Slut kommentar ......bilen körde på 5,8 och cykeln 5,6 och detta var från rullande jämsides mätarfart i 90-95km/h till 210km/h (Racelogicen mäter sedan ut 100-200km/h)

Ja där ser ni ;)

Heheh, ja så kan det gå.
En orginal (?) hoj är inte alltid så lätt att köra ifrån.

Last edited:

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Ser du en Radical som snabb ?
Tidningen EVI körde lite halvsnabba bilar som en GSXR1000 på silverstone banan. Resultatet blev enligt nedan:

Cresent Suzuki GSX-R 1000 1min 5.4sek
Radical SR3 Tracksport 1min 5.6sek
Porsche GT3 1min 10.9sek
Lamo Murcielago 1min 11.5sek
BWM M3 CSL 1min 12.0

Kul att att en hoj för en bråkdel av priset för bilarna ändå piskar ovan bilar. Mest bang for the bucks eller vad det nu heter...

Det där lät intressant! Har du någon länk till testet?

Men det finns tester som visar både på det ena och det andra. Ibland vinner hojen och ibland vinner bilen.

Sen tror jag att 90% av oss här inne kör snabbare på bana med en GT3 än med hojen.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Det där lät intressant! Har du någon länk till testet?

Men det finns tester som visar både på det ena och det andra. Ibland vinner hojen och ibland vinner bilen.

Jag har den hemma i pdf format. Sök runt lite så hittar du den.

Sen tror jag att 90% av oss här inne kör snabbare på bana med en GT3 än med hojen.
Ja, så är det för mig också. Det är mycket lättare att köra nära gränsen med en sportbil, det kräver inte alls lika mycket teknik av förararen som det gör att köra nära gränsen för vad en modern sporthoj klarar av.
I alla fall när det svänger kraftigt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ja där ser ni ;)

Roligt test :tummenupp
Ser fram emot filmen.

Sen kommer nog folk tyvärr ändå börja diskutera turbohojar mot F1-bilar :gnissla

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Roligt test :tummenupp
Ser fram emot filmen.

Sen kommer nog folk tyvärr ändå börja diskutera turbohojar mot F1-bilar :gnissla

En turbocykel vs en F1 bil kanske inte är ett scenario vi ngnsin kommer få uppleva på en motorväg under normala förhållanden tyvärr ;)

Men en hyffsat modern 1000cc hoj mot en trimmad bil sker ganska ofta och hoj förarna tror tyvärr dom är snabbast i världen, en liiten fel växling eller att bilen hinner kliva på gasen en halv sekund före så är hojen rökt direkt (iaf i vårat test)

Vart inget filmat från hojen då vi kom iväg "sent" och risken för regn var överhängande...det var blåsigt och kallt igår oxå :(

Spricker det upp idag ska jag försöka få hit kompisen med sin Suzuki 1000 K8 och rigga Racelogicen på den, han väger 25kilo mindre än mig och hans hoj har ett bättre vikt/hk förhållande än min...återkommer!

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Spricker det upp idag ska jag försöka få hit kompisen med sin Suzuki 1000 K8 och rigga Racelogicen på den, han väger 25kilo mindre än mig och hans hoj har ett bättre vikt/hk förhållande än min...återkommer!

Kul, vad är det för år på din hoj, 00 eller 01 ser det ut som. En K8 är klart vassare.

En F1 bil är inget att ta med i bilden så de ändå inte rullar på våra Svenska vägar.

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag körde supermoto vs en 125 gokart (vi hade båda 125 cc) på en tight bana härom helgen. Det skiljde ca 1 sekund per varv till fördel för gokarten...

Det går bara inte hänga med i kurvorna! Jag hade släpp på båda hjulen hela tiden när jag verkligen provade pressa mer

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag körde supermoto vs en 125 gokart (vi hade båda 125 cc) på en tight bana härom helgen. Det skiljde ca 1 sekund per varv till fördel för gokarten...

Det går bara inte hänga med i kurvorna! Jag hade släpp på båda hjulen hela tiden när jag verkligen provade pressa mer
Se till att filma det hela och slänga upp här. :banana

Är du smart slänger du in lite sponsor loggor i filmen och du gör dem extra glada.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det tråkiga är att det var första gången på tre år som det var en gokart där samtidigt som oss, och det lät som att han bara skulle köra nån gång mer i sommar

Den där sekunden tar jag in med Aprilian men frågan är om det fortfarande är rättvist då :p

Gick med
3 Dec 2003
Hoj
snart så
varför jämförs det bara trimmade bilar mot hojar som är standard? och som grädde på moset så skryts det sedan om hur snabb bilen är. Har bara lite svårt att se hur det kan vara nått att slå sig på bröstet för. jämför istället mot en likvärdigt trimmad hoj men det kanskke inte blir lika roligt. Jag har inget emot trimmade bilar, tvärtom allt som modiferats eller trimmats har min respekt. Det är bara det att de bilar som rejsar mot hojjar har trimmats för mer än hojen kostar.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
varför jämförs det bara trimmade bilar mot hojar som är standard? och som grädde på moset så skryts det sedan om hur snabb bilen är. Har bara lite svårt att se hur det kan vara nått att slå sig på bröstet för. jämför istället mot en likvärdigt trimmad hoj men det kanskke inte blir lika roligt. Jag har inget emot trimmade bilar, tvärtom allt som modiferats eller trimmats har min respekt. Det är bara det att de bilar som rejsar mot hojjar har trimmats för mer än hojen kostar.

För att standardhojar kör skjortan av dom flesta standardbilar, så därför blir det ju lite roligare att jämföra med trimmade bilar. Helt logiskt tycker jag iaf.

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Det ser ut som att polarn kommer förbi..tråkiga är idag som igår..knappa 10grader och blåsigt :( men dock sol!..ajja får se vad det blir av.

Hittade just ett 45kuggs bakdrev bland gömmorna...sitter 42 idag ;)..kanske för mkt av topspeeden som ryker även fast jag skulle kunna nöja mig med 260 typ...

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Kungen av Armsjön drog just en 4.0 repa på 100-200km/h ;)...K8:an

100-240km/h gick på 7,5

--------------- Best results ---------------
Time 18:28 Date 07/06/2009

Speed(kmh) Time(s)
0-60 02.8
0-100 04.1
100-200 04.0
100-160 02.0

Last edited:

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
En rolig jämförelse, GP hojjarna 2005 klippte 100-200 på 3,7-3,9 så polarens 4,0 med en std cykel säger väll hur utvecklingen gått framåt ;)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning