Gsx-r 1100 86 E85 Engine Analyzer Kul resultat

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Har lekt med en Gsx-r 1100 1986. Här kommer lite grafer

3 olika alternativ:

Helt std 96okt
Komp höjt från 9.7 till 12 96okt
Komp höjt från 9.7 till 12 E85

detta är de enda ändringarna gjorda inget annat!

Motorspecarna visar E85 konfigurationen

Dags att skaffa ett alcoholbygge nu! :tummenupp
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
TB04 Turbo
12 i komp (ok med alkohol)
E85

10psi boost limit

216hp
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Kul att det är fler som upptäckt spriten. :fyllisar

Hur mycket fick du bestycka om förgasarna för att det skulle funka? Vad sitter det förresten fär förgasare original på en gsxr1100? rs36?

Lycka till i fortsättningen :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
anders65 skrev:
Kul att det är fler som upptäckt spriten. :fyllisar

Hur mycket fick du bestycka om förgasarna för att det skulle funka? Vad sitter det förresten fär förgasare original på en gsxr1100? rs36?

Lycka till i fortsättningen :tummenupp

Tack men jag får nog tyvärr göra dig lite besviken, detta är helt mjukvarumässigt uträknat. Dvs ingen "riktig" bromsning men detta är väldigt nära sanningen då alla flödesmappar är involverade.

Denna turbo har också för litet avgashus om du kollar på exh pres. blir mer effekt vid samma tryck med en bättre turbo för ändamålet.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jo jag är intresserad, vid hög komp och/eller överladdning kan man vinna mycket effekt samt att motorn går kallare, finns ju en miljöaspekt också.

Men det roligaste är nog att knäppa "nähä sprit är för sura tanter i nya slöa småbilar" personer på näsan ;)

Finns ekonomin så har jag några planer på att bygga en budgetstreetfighter som går på sprit och bromsa den så man får ett "riktigt" papper på det.


Edit: tack för länkarna
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Så sant som det är sagt, det behöver inte vara tråkigt att vara miljövänlig.

Tvärtom :D
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
anders65 skrev:
Så sant som det är sagt, det behöver inte vara tråkigt att vara miljövänlig.

Tvärtom :D


Hej anders!

Låter kul det där med etanol. :tummenupp
Är det bara att gå upp lite i munstycken och sedan köra? Vet inte alls hur det fungerar...
Har du fått kallstartningsproblem?

Var tankar du någonstans i göteborg?

Många frågor som söker svar :tungan skulle vara kul att veta lite mer om hur det funkar i mc.

Är ju inte fel att köra miljövänligt!
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Det där ser kul ut! Antar att det är liknande AVL Boost som jag har använt!

Du säger att du "blandat in alla flödesmappar", har du mätt upp toppen i en flödesrigg då eller?

Hur skriver man in det i programmet? Tittar man på dina indata har du något som heter ”Total avg flow coef” är det flödeskoefficienterna för in och ut blås?!?!

Kort sagt: hur mycket har du mätt med skjutmått och hur mycket har du mätt i flödesrigg??

Jag försökte för något år sedan göra något liknande med min trajja trippel, men bara genom att mäta med skjutmått. Då missar jag just flödeskoefficienterna vid ventilerna och graden av tumble! Men det blev rätt bra ändå!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
triple skrev:
Det där ser kul ut! Antar att det är liknande AVL Boost som jag har använt!

Du säger att du "blandat in alla flödesmappar", har du mätt upp toppen i en flödesrigg då eller?

Hur skriver man in det i programmet? Tittar man på dina indata har du något som heter ”Total avg flow coef” är det flödeskoefficienterna för in och ut blås?!?!

Kort sagt: hur mycket har du mätt med skjutmått och hur mycket har du mätt i flödesrigg??

Jag försökte för något år sedan göra något liknande med min trajja trippel, men bara genom att mäta med skjutmått. Då missar jag just flödeskoefficienterna vid ventilerna och graden av tumble! Men det blev rätt bra ändå!

Spec på toppen har jag fått (145 CFM @ 28" of water)
datan du ser är utdatan, indatar är ganska mycket mer ingående.

Edit: skickar upp lite indata, tyvärr kan jag inte få med flödesdata här så det är lite utlämnat och förenklat. Programvaran är en ganska kostsam historia...
 
Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
aci skrev:
Spec på toppen har jag fått (145 CFM @ 28" of water)
datan du ser är utdatan, indatar är ganska mycket mer ingående.

:va :va :va
fattar inget!
145 CFM @ 28" of water
vad är det??

Men du menar att någon annan har mättupp toppen i flödesrigg och du fick datan helt enkelt ?
...eller "Spec på toppen" är en mekanisk ritning på toppen??
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Se tidigare inlägg, lagt till lite bilder på indata.

Ja jag har fått värde på toppen, ligger med lite data i programet på den motorn som man kan använda också.

Som du ser så går det ställa in n hel del. Programet används i huvudsak av team som bygger tävlingsmotorer i USA så man får konvertera lite värde ibland. Endel är skriva i mm men det står inch dock, lite små bugg med utskrift i mm.....

cfm är ett värde på flöde som jänkarna använder. 28" är vilket tryck som används. I Sverige tror jag vi använder 1meters vattenpelare som referens.

Hoppas det klarnade lite :)
 
Last edited:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
aci skrev:
tumble... hmmm samma sak sm swirl dvs rotationen på gasen?

Samma sak fast tvärtom :tummenupp

Alltså swirl är ju när gasen snurrar som en skiva runt tändstiftet, typ. Men tumble är är det snurrar ligganses, med centrum parallellt med vevaxeln! Det är vanligt med tumble på moderna fyrventilare, ibland ser man till att det sitter ett spjäl i insuget för ena ventilen det är för att kunna alternera mellan swirl och tumble
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
triple skrev:
Samma sak fast tvärtom :tummenupp

Alltså swirl är ju när gasen snurrar som en skiva runt tändstiftet, typ. Men tumble är är det snurrar ligganses, med centrum parallellt med vevaxeln! Det är vanligt med tumble på moderna fyrventilare, ibland ser man till att det sitter ett spjäl i insuget för ena ventilen det är för att kunna alternera mellan swirl och tumble

OK tackar för infon
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Hur funkar det med längd på insug och avgas, diametrar och sådant, jag antar att du måste mäta upp allt sådan också, eller?

Tyvärr är Boosts interface inte det bästa, men man skriver in ungefär samma data som jag hittar i dina inparameterar fast man ju också har hela insug och avgas grejer också!

Hur väl stämmer momentkurvan mot en riktig bänkning? Jag lyckades ganska okej, men inte riktigt 100! (jag lyckades aldrig komma upp i lika mycket effekt som man faktisk plockar ur!)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2375&highlight=avl+boost
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
matte_mannen skrev:
Hej anders!

Låter kul det där med etanol. :tummenupp
Är det bara att gå upp lite i munstycken och sedan köra? Vet inte alls hur det fungerar...
Har du fått kallstartningsproblem?

Var tankar du någonstans i göteborg?

Många frågor som söker svar :tungan skulle vara kul att veta lite mer om hur det funkar i mc.

Är ju inte fel att köra miljövänligt!

Hej matte_mannen!

Ja i princip så är det bara att gå upp i munstyckestorlek. Jag har gjort följande:

Huvudmunstycke: stl 150 (orig. stl107,5)
Lågfart: borrat till 0,7mm (orig. stl 47,5)
Nålen i fetaste läget med bricka under
Sen är det en fördel om man tidigarelägger tändpunkten lite också. Kan man höja kompressionen på något sätt med så blir den både starkare och snålare.

Jag tankar på OKQ8 brunnsbo, det är närmast för mig. Dessutom finns det e85 på statoil Gårda, statoil Angered och OKQ8 mölndal. Statoil är billigare än OKQ8, om man inte är medlem i OK.

Ja, jag har lite kallstartproblem vid dagens första start om det är kallt ute. Då är det startgas som gäller. Har dock en ide om att det kan hjälpa att öka chock-munstycket oxå, har bara inte blivit av att jag testat det ännu. (Har tänkt göra det i ett år nu, så det är väl på tiden att jag testar.)
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Om man vill kan man montera lambda-sond också, bli lättare att bestycka förgasaren då.
 

Bifogat

  • DSC00059.JPG
    DSC00059.JPG
    122.2 KB · Visningar: 153

Freddan XRV

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
YZF R1, HVA TE 310
Väldigt intressant måste jag säga.
Jag har haft planer liggande en tag på detta.

Mitt gamla bolag www.nira.se har precis tagit fram ett komplett motorstyrsystem. Hårdvara och mjukvara för att kunna mappa motorn själv.
Funderar på att sätta detta på en mc med insprutare och på så sätt kunna
ha full koll på läget. Det blir full E85 eller inget anser jag.

Hur har det varit med körbarheten på din hoj ?
Gasrespons etc etc


/Freddan
 

Freddan XRV

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
YZF R1, HVA TE 310
Skulle det bli inte passa med en modern sporthoj där kompressionen redan är hög?? Ska man öka den ännu mer då eller ??? Vart går gränsen för E85?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top