gsx-r 750 98 Throttle position sensor

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
jag får felkod c14 (throttle position sensor) och innan det ett högt streck.

Behöver jag någon typ av handdator (mode select switch) om jag ska ställa in detta eller duger det med gemet som jag använde för att läsa av felkoden?

Var sitter skruvarna och "throttle position sensor" som man ska ändra på?

Tack på förhand
 

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Sensorn sitter längst till höger på trottelhuset.
Du kan ställa in den med en ohmmätare, mellan blå och brun/svart skall
du ha 1,2 kohm vid stängd trottel och 4,4k ohm med öppen trottel.
 
Last edited:

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
gsxr 750 skrev:
Sensorn sitter längst till höger på trottelhuset.
Du kan ställa in den med en ohmmätare, mellan blå och brun/svart skall
du ha 1,2 kohm vid stängd trottel och 4,4k ohm med öppen trottel.

Ursäkta en idiot...
var sitter trottelhuset och hur ser det ut?
var sätter jag ohmmätaren?
Hur ställer jag sedan in rätt ohmtal, med ngn skruv eller?
Tack igen!
 

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Lossa tanken i framkant, ta stången under passagerarsätet och använd för att hålla upp tanken. Trottelhuset är dom fyra "rören" som går mellan luftburken och motorn. På höger sida finns en rund liten svart plastburk med kabel till. den sitter fast med två skruv och lossar du dom kan du snurra lite på burken. Det är så du ställer in rätt ohmvärde, vrid givaren tills det stämmer på ett ungefär och testa. Lyckas du inte få rätt ohmvärde är givaren trasig.

Ohmen mäter du i kontakten till givaren, mellan stiften som går till blå respektive svart/brun kabel.

Det kan vara så enkelt att kabelkontakten oxiderat, skrapa lite på kontaktytorna, det kanske räcker.
 
Last edited:

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
dim skrev:
Ursäkta en idiot...
var sitter trottelhuset och hur ser det ut?
var sätter jag ohmmätaren?
Hur ställer jag sedan in rätt ohmtal, med ngn skruv eller?
Tack igen!

Låt mig säga så här...
Spjällaxel? Blir du klokare på det?
Inte, skaffa en handbok du lär behöva den.
Iaf... sensorn sitter på höger sida av insuget på änden av spjällaxeln.
Den kan vridas efter att man har släppt på en torxskruv, om du använder
gemet så ska sträcket vara i mitten av 3 möjliga lägen :)
Alltså! Släpp på skruven som håller sensorn på plats, (glöm inte gemet i mode select bla bla) vrid in sensorn så sträcket hamnar i mitten, dra åt sensorn.
Nu är du farligt nära verkligheten.

MVH
Gm
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Btw
När du får felkoden c14 så innebär det att du har kabelbrott, lös kontakt till censorn eller att den är paj. Alltså... ...är den feljusterad så kommer det inte upp någon felkod. Mao, är allt normalt så ska det stå -c00 när motorn är igång. Sträcket innan felkoden säger hur throttle position sensorn är inställd.
motorn ska vara igång när du justerar.

Lycka till
Gm
 

R6 Johan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
uppsala
Hoj
SUZUKI GSX1000R K8
ar det samma pa gsx1000r-01

gsxr 750 skrev:
Sensorn sitter längst till höger på trottelhuset.
Du kan ställa in den med en ohmmätare, mellan blå och brun/svart skall
du ha 1,2 kohm vid stängd trottel och 4,4k ohm med öppen trottel.


Tjenare ar det samma pa 01 1000R ?
jag tror namligen att trottel sensorn ar trasig pa min bage.

for nar man gasar pa oc hsedan slapper av sa dor motorn. :va
 

preapus

Medlem
Gick med
28 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha yzf250 -09 KTM 200 exc -07
R6 Johan skrev:
Tjenare ar det samma pa 01 1000R ?
jag tror namligen att trottel sensorn ar trasig pa min bage.

for nar man gasar pa oc hsedan slapper av sa dor motorn. :va

Förmodligen samma fel. Hade det på min 1000r. Tog bort den och sprutade in lite 5-56 tills den gick tillbaxs lätt. Efter tips jag fick här. Söker du så finns det ett par trådar om ämnet. Jag hade pc3 gjorde det mycket enklare att få sensor på rätt lägge. Mode select (byglings läget) var inte lika exakt diffade mellan 1-4%. Vet inte om det gör något?
Tror en ny kostar ca 1800:-

Ps stavar som en 12åring
 

R6 Johan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
uppsala
Hoj
SUZUKI GSX1000R K8
preapus skrev:
Förmodligen samma fel. Hade det på min 1000r. Tog bort den och sprutade in lite 5-56 tills den gick tillbaxs lätt. Efter tips jag fick här. Söker du så finns det ett par trådar om ämnet. Jag hade pc3 gjorde det mycket enklare att få sensor på rätt lägge. Mode select (byglings läget) var inte lika exakt diffade mellan 1-4%. Vet inte om det gör något?
Tror en ny kostar ca 1800:-

Ps stavar som en 12åring

ja jag vet att jag stavar as daligt! men jag sitter just nu i amsterdam sa darfor stavar jag sa konstigt..
for 1800 ar det nastan lika bra att kopa en ny. sa slipper man problem om ett par veckor igen.
Men tack for svaret jag far kolla pa det nar jag kommer hem.
 

Viru

Which one of you faggots is gay?
Gick med
15 May 2003
Ort
i dimman
Hoj
DB11
jag har en sån givare övers om din skulle vara paj!
bara att höra av dig om det blir aktuellt.
 

preapus

Medlem
Gick med
28 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha yzf250 -09 KTM 200 exc -07
R6 Johan skrev:
ja jag vet att jag stavar as daligt! men jag sitter just nu i amsterdam sa darfor stavar jag sa konstigt..
for 1800 ar det nastan lika bra att kopa en ny. sa slipper man problem om ett par veckor igen.
Men tack for svaret jag far kolla pa det nar jag kommer hem.

Det är jag som stavar illa! :) Du med kanske :D

Funkade i 300mil sen var det dax igen. Limade den till sist.. (snåll) :gnissla
Är nog som sakt bäst att köpa en ny. När jag hade problem föra sommaren så fanns det ingen att få tag på i sverige.

Lycka till
 

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
GSXR-1000 K6
Var och justerade på min givare igår kväll! Oj vilken skillnad det blev, nu går hojjen som den skall.. Dock hade jag inte felkod C14 utan ednast _C00.. Det som jag ganska snart upptäckte var dock att den översta skruven gick runt och att det förmodligen var därför som det var så svårt att ställa in givaren till -C00. Detta löste jag dock genom att montera en något längre skruv, för som tur var så fanns det mer gänger att tillgå längre in.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top