GSX-R 750 eller R6???

GiXXXer_Fan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Regnhålan Skövde
Hoj
Letar för fullt.....GSX-R 750 eller 929??? Fortsättning följer...
Hej hopp! Nu suger det rejält i mc-tarmen och jag är på väg att köpa min första båge...självklart ska det vara något kul! :) Frågan är bara vad jag ska satsa på? Har tittat runt en hel del och fastnat för Gsx-r 750:n och R6:an...och eftersom pengarna inte räcker till 2 hojar så är ju frågan vilken jag ska satsa på? :confused:

Något särskilt jag ska tänka på med dessa två bågar?

/Micke
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det beror helt på vilken årsmodell du tänkt dig, samt vad du ska använda den till.

Hej skövdebo!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
HanneZ skrev:
Det beror helt på vilken årsmodell du tänkt dig, samt vad du ska använda den till.

Hej skövdebo!

Säger som Hannez, beror på vad du ska använda den till, R6:an kräver mer aktiv körning för att det ska vara kul, men väl där så kommer du ha jävligt kul.

R6:an är lite mer kvickstyrd än Suzukin, men Suzukin är lite piggare på låga varv.

Hej Skövdebo! :)
 

GiXXXer_Fan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Regnhålan Skövde
Hoj
Letar för fullt.....GSX-R 750 eller 929??? Fortsättning följer...
Hej själv!

Hade tänkt mig en -98 eller senare när det gäller 750:n (för insprutaren är väl lite roligare...?) och när det gäller R6:an vet jag inte riktigt men det är väl runt -98 -00 eller så hade jag tänkt.

Vad jag ska ha den till....tjaaa...ut och busköra förstås! :D
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Som jag upplevt det så är tanken längre på gixxern, vilket innebär mer extrem körstil. Alltså, mer häng på armar, axlar, skuldror & nacke. Så, har du "klent" parti där sitter du nog bättre på R6:an.

Jag hoppade från gsxr750 (modell -96) till R1;an...rena drömsitsen för mej & då e jag 1,66 lång. Upplever det även som det e tajtare mellan handtagen på rettan än på suckan.

Sen naturligtvis får du ju räkna med högre varv på en 600. Mycke växlande, kan kännas jäkligt trögt & tungt om du ska skjutsa, drar mer soppa förmodligen & knappast billigare i försäkringen än en 750 då de går på vikt/hästkrafter.

Men, detta e ju mina erfarenheter....andra har ju säkert andra.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Helt klart R6:an. Den känns mkt modernare, kompaktare, bättre körställning för aktiv körning men funkar även för touring. Den har mindre effekt men det andra överväger helt klart.

Insprutet gör inte hojen roligare, och på dom första modellerna va sprutet inte direkt beprövat. Kompisens 750 -99 drar bra mkt mer soppa än min 1000 cc med fuggar.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ullis skrev:
Som jag upplevt det så är tanken längre på gixxern, vilket innebär mer extrem körstil. Alltså, mer häng på armar, axlar, skuldror & nacke. Så, har du "klent" parti där sitter du nog bättre på R6:an.

Jag hoppade från gsxr750 (modell -96) till R1;an...rena drömsitsen för mej & då e jag 1,66 lång. Upplever det även som det e tajtare mellan handtagen på rettan än på suckan.

Sen naturligtvis får du ju räkna med högre varv på en 600. Mycke växlande, kan kännas jäkligt trögt & tungt om du ska skjutsa, drar mer soppa förmodligen & knappast billigare i försäkringen än en 750 då de går på vikt/hästkrafter.

Men, detta e ju mina erfarenheter....andra har ju säkert andra.


Håller med om körställningen, tanken på Sukkan är längre & bredare, R6:an har sin tank djupare & får därmed en lägre tyngdpunkt & kompaktare tank!

Men lyssna inte på mig, jag är ju partisk! :)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tja R6:an är som sagt modernare, man sitter högre och har kortare till styret än på suckan där man känner sig mer nedsjunken och har armarna mer rakt framåt. Både har dock betydligt bättre(bekvämare) körställning än t.ex. tidigare gsxr och zxr
 

GiXXXer_Fan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Regnhålan Skövde
Hoj
Letar för fullt.....GSX-R 750 eller 929??? Fortsättning följer...
Ja, antar att det bästa förmodligen är att provköra de olika en liten stund och se vilken jag trivs med bäst?!

Inga särskilda konstigheter man kan tänka på att kolla efter på någon av modellerna?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Absolut, provköra och bestämma sen. Vanligtvis hinner man köpa en o annan hoj innan man fastnar för någon.

Suckan har problem med kamkedjespännaren, sök så finner du massor om det hela. R6:an ha väl inga direkta barnsjukdomar. Pilla i 2:an och ge fullt till varvstoppet för o kolla om 2:ans växel är ok. Det gäller för både, gixxerns växellåda är väl dock känd för o va lite bättre än yamaha's
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
HanneZ skrev:
.
Suckan har problem med kamkedjespännaren, sök så finner du massor om det hela.

Fråga helt enkelt om det är manuell eller automatisk kamkedjesträckare. Är det automatisk, så är det bara att byta till en manuell....kostar ca 1000:-.
(om det behövs förstås)

Lyssna efter rassel. Normalt rassel från sträckaren/ kedjan låter i princip lika över hela varvtalsregistret, hör du däremot ljud som accelererar när du drar på gas snabbt så är det nåt probs & då måste sträckaren bytas eller spännas beroende på vilken typ som sitter på då.

Lycka till med köpet// U
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Eller om du har möjlighet/ekonomi så går du på en gixxer 750 -00.
Då får du en hoj som enligt många är bättre än både r6an och R1an iaf fram till 00. Den har ju varit total vinnare av masterbike 2gånger i kamp mot R1000 och R1 bla...
 

GiXXXer_Fan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Regnhålan Skövde
Hoj
Letar för fullt.....GSX-R 750 eller 929??? Fortsättning följer...
Ja...är nog mest sugen på -00 och framåt när det gäller Gsxr:en....har ju en j*vla fin kaross eller vad man nu kallar det på en båge! :) Ser lite mindre och smidigare ut än den tidigare...och mer racig! :tungan

Finns det någon riktlinje för miltal när man kollar annonser och så? Många bågar från de åren ligger runt 2500-3000 mil. Är det på tok för mycket eller är det OK om service är skött enl boken?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ullis skrev:
Fråga helt enkelt om det är manuell eller automatisk kamkedjesträckare. Är det automatisk, så är det bara att byta till en manuell....kostar ca 1000:-.
(om det behövs förstås)

Lyssna efter rassel. Normalt rassel från sträckaren/ kedjan låter i princip lika över hela varvtalsregistret, hör du däremot ljud som accelererar när du drar på gas snabbt så är det nåt probs & då måste sträckaren bytas eller spännas beroende på vilken typ som sitter på då.

Lycka till med köpet// U

Rassel hörs lätt - det är ingen tvekan om att nåt är knas.
Man byter inte till manuell sträckare om man inte har problem (rassel). Gör man det får man nämligen justera fanskapet var 400:ade mil (alltså tätare än serviceintervallerna) och den sitter riktigt taskigt till på hojjen.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Om du tänkt rejsa och tror att det kommer behövas reservdelar emellanåt så kan det vara tänkvärt att Yamaha har ungefär halva priset gentemot Suzuki på väldigt mycket delar.
En ny orginal bromsskiva till R6 kostar t.ex ca 1.300:-, vilket troligen är ca 2.000:- billigare än Suzukin.
Denna prisbild följer också när det gäller begagnat, mycket av prylarna är ordentligt billigare till R1/R6 än till GSXR.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Pejo skrev:
Rassel hörs lätt - det är ingen tvekan om att nåt är knas.
Man byter inte till manuell sträckare om man inte har problem (rassel). Gör man det får man nämligen justera fanskapet var 400:ade mil (alltså tätare än serviceintervallerna) och den sitter riktigt taskigt till på hojjen.

Inte tycker jag att ljusteringen är särskilt bökig, räcker med att plocka av ventilkåpan och mäta slacket mellan kamdreven, sedan ljustera på högersida undrer insprutningsbryggan.

Är fixat på drygt en timme.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Ullis skrev:
Är det automatisk, så är det bara att byta till en manuell....kostar ca 1000:-.
(om det behövs förstås)
Pejo skrev:
Rassel hörs lätt - det är ingen tvekan om att nåt är knas.
Man byter inte till manuell sträckare om man inte har problem (rassel). Gör man det får man nämligen justera fanskapet var 400:ade mil (alltså tätare än serviceintervallerna) och den sitter riktigt taskigt till på hojjen.

Som jag sa: OM det behövs alltså...

Riktlinje för milen: 500-700 mil per/år, å då känner jag personligen för max 500. Ska inte vara några problem, bara hojen e servad som den ska.

P.S Kan hålla med Sören vad det gäller reservdelar, Suzukin ÄR dyr!
 

GiXXXer_Fan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Regnhålan Skövde
Hoj
Letar för fullt.....GSX-R 750 eller 929??? Fortsättning följer...
Ja, den verkar vara reltivt dyr både att köpa och underhålla om jag förstår det rätt. För inköpspengen, runt 50-60 000 så för man ju en trevlig CBR 929, och det kanske är en trevligare motorcykel??? AAAAH, vad svårt det här är!!! :huvet

Nu går jag å köper MC-Börsen....
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
norrlansguld skrev:
Inte tycker jag att ljusteringen är särskilt bökig, räcker med att plocka av ventilkåpan och mäta slacket mellan kamdreven, sedan ljustera på högersida undrer insprutningsbryggan.

Är fixat på drygt en timme.

Det låter ju simpelt. Du kanske ställer upp gratis då?

Glöm inte att tanken ska lyftas etc. Att lyfta på ventilkåpan är en sak som många aldrig har gjort och aldrig kommer att göra, och att då råda folk till att skaffa pryttlar som kräver det utan att säga vad det egentligen innebär är ju inte så bra.

If it aint broken don't fix it!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
GiXXXer_Fan skrev:
Ja, den verkar vara reltivt dyr både att köpa och underhålla om jag förstår det rätt. För inköpspengen, runt 50-60 000 så för man ju en trevlig CBR 929, och det kanske är en trevligare motorcykel??? AAAAH, vad svårt det här är!!! :huvet

Nu går jag å köper MC-Börsen....

Ett tips kan vara att kolla försäkringen först, både 929:an och R6:an blev dyrare för mig att försäkra än R1:an konstigt nog :)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top