GSX-R 750 eller R6???

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Slappa skrev:
Ett tips kan vara att kolla försäkringen först, både 929:an och R6:an blev dyrare för mig att försäkra än R1:an konstigt nog :)

Kanske för att R1 an e äldre än de båda andra du kollade på, för det är så det brukar vara när en mindre cc blir dyrare.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Slappa skrev:
Ett tips kan vara att kolla försäkringen först, både 929:an och R6:an blev dyrare för mig att försäkra än R1:an konstigt nog :)

Ja köp en 929:a Polaren körde Sukka 750 -00 men bytte till en 954:a och är supernöjd! Bättre sittställning, vrid osv.

Sen är det ju ingen av mina hojkompisar som kör Yammaha vilket säger en del :rolleyes:

Nej skämt å sido, provkör och se vad som känns bäst :tummenupp

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Pejo skrev:
Det låter ju simpelt. Du kanske ställer upp gratis då?

Glöm inte att tanken ska lyftas etc. Att lyfta på ventilkåpan är en sak som många aldrig har gjort och aldrig kommer att göra, och att då råda folk till att skaffa pryttlar som kräver det utan att säga vad det egentligen innebär är ju inte så bra.

If it aint broken don't fix it!

Du har rätt i att det kräver lite mekvana, gör man fel kan det bli dyrt, skrev inte att tank och sadel och luftburken också måste bort då jag såg det det som självklart. (vilket det kanske inte är för en som inte plockat bort ventilkåpan tidigare)

Jag brukar ta upp och mäta ventilspelet ganska ofta på min och kollar då även kedjeslacket och har hittills inte behövt ljustera något av dom och min hoj nästan uteslutande på bana, därav den täta kontrollen.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ullis skrev:
Som jag upplevt det så är tanken längre på gixxern, vilket innebär mer extrem körstil. Alltså, mer häng på armar, axlar, skuldror & nacke. Så, har du "klent" parti där sitter du nog bättre på R6:an.

Jag hoppade från gsxr750 (modell -96) till R1;an...rena drömsitsen för mej & då e jag 1,66 lång. Upplever det även som det e tajtare mellan handtagen på rettan än på suckan.

Sen naturligtvis får du ju räkna med högre varv på en 600. Mycke växlande, kan kännas jäkligt trögt & tungt om du ska skjutsa, drar mer soppa förmodligen & knappast billigare i försäkringen än en 750 då de går på vikt/hästkrafter.

Men, detta e ju mina erfarenheter....andra har ju säkert andra.

Stämmer inte någonstans! Tanken är lägre ja, men inte styrhalvorna, du kommer lätt in bakom gåpglaset :tummenupp Styret sitter högre i förhållande till sadeln än på r6:an men 750 har ganska skarp knävinkel, lite skumt...
Gixxern kräver lite mindre av dig som förare (lättkörd) kan vara bra om det är en förstahoj. Annars blir du nog inte missnöjd med någon av dom...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jag har kört både 929an och självklart 00ans gixxer.
En 00 gsxr kan du efter lite letande hitta för ca 60 +/- några tusen.
Ett tipps där är att kolla så att den inte är en privatimport...
Orsaken till det är att 00 togs in med en 72kw tändbox. Dvs den är inreggad som 72 kw. Dessa byttes på garantin till 104KW. Dvs försäkringen blir något billigare.
3000 mil är inga som helst problem.. Kompisens har gått 4000 och det finns inte tillstymelsen till oljud i den. Han bänkade och mappade upp den till 129.5 kusar på slangen med..
Chassit och motorn är bättre än r1ans... R6 har jag inte kört så den kan jag inte yttra mig om.
929 är tråkig. Måndag hela veckan! En fin hoj men den är för lite racing och för mycket gata för min smak.

Bästa du kan göra är att provköra och titta vilken du själv fastnar för.
Jag kan själv säga att gixxern är den mest lättkörda hoj jag kört..

mickelin

Guest
.

Tjena, kul att du ska köpa hoj! Du kommer inte ångra dig. Själv kör jag en GSXR 750 -00 och är supernöjd!!! Milen på de här årsmodellerna ligger, som du säger kring 2000 och så är det även på min. Upplever inga problem och tycker att det går att fixa service till rimliga kostnader. Däremot håller jag med många andra som svarat på den här tråden, provkör och kolla vad som funkar för dig. Det är det enda rätta och dessutom är det ju kul att provköra hojar.... :) Lycka till!

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Teo skrev:
Stämmer inte någonstans! Tanken är lägre ja, men inte styrhalvorna, du kommer lätt in bakom gåpglaset :tummenupp Styret sitter högre i förhållande till sadeln än på r6:an men 750 har ganska skarp knävinkel, lite skumt...
Gixxern kräver lite mindre av dig som förare (lättkörd) kan vara bra om det är en förstahoj. Annars blir du nog inte missnöjd med någon av dom...

Och som jag så är det hur JAG har upplevt det, & att det är MINA erfarenheter.
Att folk aldrig kan läsa riktigt innan det ska slå ner???

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
norrlansguld skrev:
Du har rätt i att det kräver lite mekvana, gör man fel kan det bli dyrt, skrev inte att tank och sadel och luftburken också måste bort då jag såg det det som självklart. (vilket det kanske inte är för en som inte plockat bort ventilkåpan tidigare)

Där satte du hammaren på spiken. :tummenupp Det som är självklart för dig i mig kanske är ett oöverstigligt hinder för någon annan, eller kanske t.o.m dom flesta.

Jag har en kompis som aldrig behövt byta däck på nån hoj, han har bytt hoj innan däcken tagit slut (men han har haft många hojjar också). Så det finns alla sorter i hagen.

Ullis: Ekar det härinne ? :tungan

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
525 + pitpro 125cc
GiXXXer_Fan skrev:
Hade tänkt mig en -98 eller senare när det gäller 750:n (för insprutaren är väl lite roligare...?) och när det gäller R6:an vet jag inte riktigt men det är väl runt -98 -00 eller så hade jag tänkt. :D
Det bli nog svårt att hitta en R6a från -98... Började tillverkas -99
:mattias :fakta

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Alltså jag fattar inte en sak här! Väljer du mellan en R6 & en GSXR 750 -98 o framåt?? Den jämförelsen går inte ihop riktigt för mig. Hade förstått bättre om du hade valt mellan R1 & GSXR 750 dom årsmodellerna. R6 är en liten feshoj :D med töntigt lite effekt :näsblod , den kommer du tröttna på fort. Välj en gixxer från -00 om du har råd, annars en gixxer från -98. Skillnaden på körställningen är inte jättestor men till liten fördel för -00:an. Ta inte illa upp nu alla som gillar R6 men det ÄR en liten 600:a och det är ett fasligt varvande för att få den att gå nå't, det är kul i början men blir jobbig i längden och när man väl fått känna på dom tyngre grejorna så vill man inte tillbaka till 600-träsket. 750:n är faktiskt betydligt bättre i mellanregistret.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ullis skrev:
Och som jag så är det hur JAG har upplevt det, & att det är MINA erfarenheter.
Att folk aldrig kan läsa riktigt innan det ska slå ner???
Lugn! Jag slår ingenstans, bara det att det är så jäkla lite så... Det första som slår en när man sitter på R1000 (samma hoj som R750), när man tidigare suttit på r1, 929, 954, r6, mfl är just att styret sitter så jäkla högt! samt att fotpinnarna sitter högt och långt fram (och att sadeln är svampig...) :tummenupp

Kanske är det bara sadeln som sitter lågt... :va

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Sant Suzuki har löjligt dyra delar, en kompis har rustat en inlöst gsxr600 och man blir förvånad vad delarna kostar, mycket dyrare än till en Yamaha.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
[PlastRaket] skrev:
Alltså jag fattar inte en sak här! Väljer du mellan en R6 & en GSXR 750 -98 o framåt?? Den jämförelsen går inte ihop riktigt för mig. Hade förstått bättre om du hade valt mellan R1 & GSXR 750 dom årsmodellerna. R6 är en liten feshoj :D med töntigt lite effekt :näsblod , den kommer du tröttna på fort. Välj en gixxer från -00 om du har råd, annars en gixxer från -98. Skillnaden på körställningen är inte jättestor men till liten fördel för -00:an. Ta inte illa upp nu alla som gillar R6 men det ÄR en liten 600:a och det är ett fasligt varvande för att få den att gå nå't, det är kul i början men blir jobbig i längden och när man väl fått känna på dom tyngre grejorna så vill man inte tillbaka till 600-träsket. 750:n är faktiskt betydligt bättre i mellanregistret.
nej nej, gsxr750 har mer karraktären av en 600 än en litershoj.

GiXXXer_Fan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar för fullt.....GSX-R 750 eller 929??? Fortsättning följer...
Nja...R6:a verkar det inte bli... Var ute och körde en CBR 900 Streetfighter idag, och något mindre än 750 blir det nog inte... Allt varvande och växlande blir nog lite jobbigt... Så, någon med en 929 eller Gixxer till salu? :tungan

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Silwer skrev:
nej nej, gsxr750 har mer karraktären av en 600 än en litershoj.
Jag har haft både 600, 750 och 1000cc och steget är lika stort mellan alla dessa typer, gsxr 750 är en gyllene kompromiss som har bekräftas av tester i åratal och jag kan varmt rekommendera 750:n. Sedan är det förstås så att smaken är som baken och alla kanske inte är effektnarkomaner, som jag :yoparty Skulle man vilja ha en go hoj som går att köra fort med på kurviga småvägar skulle det bli en twin istället. Där finns vrid i massor utan att varva ihjäl sig och det är lite mer allround.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...