GSX-R 750 K8 tråden

Även jag är nu lycklig ägare till en blåvit gixxer 750-08:tummenupp
Dock undrar jag (har inte orkat läsa hela tråden) om det är vanligt med väldigt mycket jobbiga vibrationer vid runt 4000 rpm? Jag har ju haft två st gixxer 1000 de senaste 4 åren och de upplevde jag som väldigt vibrationsfria.
Ligger jag på runt 4000 rpm ett tag så domnar fingrarna bort..
Har inte kört in den ett skvatt utan full spätta redan från början, kan detta ha gett mer vibrationer?
Är nu på gotland ring och det är skitkul att köra bana med den!

Hur upplever ni bromsarna original? jag har köpt stålomspunnet men de är inte påsatta än, jag tycker att bromsarna är lite svampiga och inte så disktinkta..

Kan inte säga att jag har varken vibrationer eller svampiga bromsar. Det låter lite konstigt i mina öron. Men då är jag iofs inte så erfaren, så det kanske kan vara ännu bättre. :)
Hur som helst, grattis till en kanonhoj! Jag älskar min! :tummenupp
 
Även jag är nu lycklig ägare till en blåvit gixxer 750-08:tummenupp
Dock undrar jag (har inte orkat läsa hela tråden) om det är vanligt med väldigt mycket jobbiga vibrationer vid runt 4000 rpm? Jag har ju haft två st gixxer 1000 de senaste 4 åren och de upplevde jag som väldigt vibrationsfria.
Ligger jag på runt 4000 rpm ett tag så domnar fingrarna bort..
Har inte kört in den ett skvatt utan full spätta redan från början, kan detta ha gett mer vibrationer?
Är nu på gotland ring och det är skitkul att köra bana med den!

Hur upplever ni bromsarna original? jag har köpt stålomspunnet men de är inte påsatta än, jag tycker att bromsarna är lite svampiga och inte så disktinkta..

Mja.. vibrationer runt 4000. Kanske kan stämma. Inte riktigt varit analytisk nog att uppfatta varvtalet, men det är iaf i ett lågt/händelselöst varvtal :) :banana

Hur som helst upplever jag det inte särskilt farligt. Angående bromsarna kan jag hålla med om att känslan är aningen svampig, men bettet finns där. Visst vore det najs med stålomspunnet. Möjligt att jag byter slangar i vinter.

Gotland vill jag också till. Hoppas komma dit i Augusti/September med lite tur. Blir det inte av i år så blir det garanterat nästa. Varit sugen att pröva den banan länge.
 
Hur upplever ni bromsarna original? jag har köpt stålomspunnet men de är inte påsatta än, jag tycker att bromsarna är lite svampiga och inte så disktinkta..

Emotser en rapport när du bytt, Jämfört med tidigare hojar med stålomspunnet känns de svampiga. Jag nämnde det för mecken på DinMc men han menade att känslan berodde på radialpumpen och radialoken och att de tar ändå.

Vibrationer? Inget annat vibrerar om man kör enstånka, tendens till domningar i fingrar finns efter någon timme då. Gixxern är silkeslen i jämförelse(jag älskar insugsljudet när man vrider på).

Slänger med lite bilder på kraschkåporna efter idogt filande(dremel och handfil) blir det inte bättre än så här just nu. Underdelen är klar men mycket fick kapas bort om man ska ha katalysatorn kvar. Bakdelen är klar med ledblinkers from Düskland som skall kopplas med motstånd. Frontkåpan är det lite plastning och håltagning för vindrutans skruvar. Samt anpassning av airductens. Dock har jag inte provmonterat ännu. Det får bli till helgen
 

Bifogat

  • IMG_0008s.jpg
    IMG_0008s.jpg
    48.1 KB · Visningar: 109
  • IMG_0017s.jpg
    IMG_0017s.jpg
    40.1 KB · Visningar: 106
  • IMG_0015s.jpg
    IMG_0015s.jpg
    52.5 KB · Visningar: 101
Last edited:
Emotser en rapport när du bytt, Jämfört med tidigare hojar med stålomspunnet känns de svampiga. Jag nämnde det för mecken på DinMc men han menade att känslan berodde på radialpumpen och radialoken och att de tar ändå.

Slänger med lite bilder på kraschkåporna efter idogt filande(dremel och handfil) blir det inte bättre än så här just nu. Underdelen är klar men mycket fick kapas bort om man ska ha katalysatorn kvar. Bakdelen är klar med ledblinkers from Düskland som skall kopplas med motstånd. Frontkåpan är det lite plastning och håltagning för vindrutans skruvar. Samt anpassning av airductens. Dock har jag inte provmonterat ännu. Det får bli till helgen

Jag har iofs kört med stålomspunnet de senaste tre hojarna jag haft så man är väl kanske lite bortskämd?
Men rapport kommer!:tummenupp

Mja.. vibrationer runt 4000. Kanske kan stämma. Inte riktigt varit analytisk nog att uppfatta varvtalet, men det är iaf i ett lågt/händelselöst varvtal :) :banana

Hur som helst upplever jag det inte särskilt farligt. Angående bromsarna kan jag hålla med om att känslan är aningen svampig, men bettet finns där. Visst vore det najs med stålomspunnet. Möjligt att jag byter slangar i vinter.

Gotland vill jag också till. Hoppas komma dit i Augusti/September med lite tur. Blir det inte av i år så blir det garanterat nästa. Varit sugen att pröva den banan länge.

Ja det är ett trist varvtal och det kändes bara när jag var ute på tjejkörningstur häromdagen, annars brukar det mest vara fullt ös..
Nu i helgen på bana har jag inte ens känt det!
 
Last edited:
Är spekulant på 750 K8. Har lämnat bud och säljaren skall fundera över helgen..
Känns lite galet att lämna bud utan att ha testat cykeln ... men men.. Den
har gått runt 100 mil så den kan väl inte vara helt nerkörd direkt..
Hoppas och tror att den är bättre än den CBR 954 jag haft...
Den blir en spänd väntan!
 
Är spekulant på 750 K8. Har lämnat bud och säljaren skall fundera över helgen..
Känns lite galet att lämna bud utan att ha testat cykeln ... men men.. Den
har gått runt 100 mil så den kan väl inte vara helt nerkörd direkt..
Hoppas och tror att den är bättre än den CBR 954 jag haft...
Den blir en spänd väntan!

Det kommer att bli skillnad som natt och dag! Jag upplever 954 som ganska klumpig och trögsvängd. Jag tror absolut inte du kommer att ångra dig!
 
Klistermärken från helvetet

Är det någon som har tips på hur man får bort alla varningsklistermärken som sitter överallt. Stod med hårtork och gnodde i går så att skinnet släppte från fingrarna men klistermärkena släpper inte.
 
Det kommer att bli skillnad som natt och dag! Jag upplever 954 som ganska klumpig och trögsvängd. Jag tror absolut inte du kommer att ångra dig!

Låter gott!
Hur skulle du vilja jämföra 954'an och K8'an vad gäller körställning?
Blir du fortare trött på K8'an vid vanlig landsvägskörning?
Jag är relativt kort, 174cm, så borde väl kunna hitta en bra körställning skulle jag tro...
 
Är det någon som har tips på hur man får bort alla varningsklistermärken som sitter överallt. Stod med hårtork och gnodde i går så att skinnet släppte från fingrarna men klistermärkena släpper inte.

Doppa en trasa i bensin och gnugga på märkena och klistret. Visst, det sitter, men bensinen löser upp limmet jävligt bra. Gör det nu en varm/solig dag kommer det gå bra.

Låter gott!
Blir du fortare trött på K8'an vid vanlig landsvägskörning?
Jag är relativt kort, 174cm, så borde väl kunna hitta en bra körställning skulle jag tro...

Nej inte direkt trött ens vid långa körningar. Normalt blir mina repor mellan 15-30 mil inklusive fika/paus. Jag är 186 cm och sitter bra på den. Visst är det skarp knävinkel, men det är det på alla sportmoppar.
 
Nu skall jag iväg och inhandla en 750 k8 - om allt går enligt plan!
Ser fram emot en solig tur hem!
 
Hoppas det har gått bra och att du känner dig nöjd med hojen:tummenupp

Hojen hämtad!
Riktigt kul!
Den lever lite högre upp i registret jämfört med tidigare hojar jag haft men
inget jag stör mig på... Växellådan är ju helt kanon tycker jag..
Den låter lite bröligt på vissa lägre varvtal tycker jag, innan den liksom kommer igång - men det kanske är något suzuki karakteristikt....:)
Det blir bra det här!

Hojen hämtad!
Riktigt kul!
Den lever lite högre upp i registret jämfört med tidigare hojar jag haft men
inget jag stör mig på... Växellådan är ju helt kanon tycker jag..
Den låter lite bröligt på vissa lägre varvtal tycker jag, innan den liksom kommer igång - men det kanske är något suzuki karakteristikt....:)
Det blir bra det här!


Kan tillägga att den är blå-vit och jävligt snygg.....:banana
 
Last edited:
Äntligen klar :), förutom "pianofinishen" på den svarta lacken ;). Lacken får nog bli till vintern eller nåt. Rullade ca 2 timmar nedåt bulten igårkväll. Så här blev det, samt släpvagnstödet
 

Bifogat

  • IMG_0020.JPG
    IMG_0020.JPG
    234 KB · Visningar: 856
  • IMG_0023.JPG
    IMG_0023.JPG
    215.2 KB · Visningar: 111
  • IMG_0024.JPG
    IMG_0024.JPG
    107.5 KB · Visningar: 532
  • IMG_0029.JPG
    IMG_0029.JPG
    103.8 KB · Visningar: 96
Last edited:
Hojen hämtad!
Riktigt kul!
Den lever lite högre upp i registret jämfört med tidigare hojar jag haft men
inget jag stör mig på... Växellådan är ju helt kanon tycker jag..
Den låter lite bröligt på vissa lägre varvtal tycker jag, innan den liksom kommer igång - men det kanske är något suzuki karakteristikt....:)
Det blir bra det här!

Ja jag som kört 1000-kubikare de senaste 5 åren hade lite svårt att vänja mig vid att varva ordentligt, men nu inser jag att den trivs bäst mellan 8-14000 rpm:tummenupp
Min har som jag tidigare nämnt jobbiga vibrationer vid 4000, men det är ju så lite man kör på de varvtalet. Bara på tjejkörningarna (läs fikakörningarna) :D

Äntligen klar :), förutom "pianofinishen" på den svarta lacken ;). Lacken får nog bli till vintern eller nåt. Rullade ca 2 timmar nedåt bulten igårkväll. Så här blev det, samt släpvagnstödet

Skitsnyggt:tummenupp
 
Last edited:
Äntligen klar :), förutom "pianofinishen" på den svarta lacken ;). Lacken får nog bli till vintern eller nåt. Rullade ca 2 timmar nedåt bulten igårkväll. Så här blev det, samt släpvagnstödet

Kalas! Blev lite jobb att få till allt, men det blev riktigt snyggt! Bra jobbat.
 
Kan inte vi som bor i sthlmstrakten ta en Gixxer750 K8- tur tillsammans nån dag? Vore kul:tummenupp

En del av oss, har ju synts på torsdagskörningarna i lugnt tempo. Ommu, Dr.Pepper, Jag (tyvärr på senare tid på DR'n), jag tror jag såg dig, mfl. Just nu är det väl semesterperiod, men senare i augusti, varför inte. Om du har igång fiket, kan det vara start eller slutplats nån helg?

Hur har det gått med bromslangarna? Vilket fabrikat/typ köpte du? Två slangar från bromspumpen eller med slang mellan oken?


Ta en snabbfika på västkusten så kan jag haka på.... :)

Här har du mfl ett skäl att göra ett besök i hufvudstadsområdet! Välkomna!
 
Är det någon som provat eller kör med annat kåpglas som ex double bubble eller spoilerglas? Funderar på att testa MRA spoilerglas - ser rätt schysst ut och jag tror det gör gott i högre farter...
 

Bifogat

  • mra spoilerglas.JPG
    mra spoilerglas.JPG
    13.8 KB · Visningar: 92
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top