DubbelR
Ny medlem
- Gick med
- 7 Oct 2007
- Ort
- Grimsås
- Hoj
- ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Okej då......har inte haft tid att blogga, chatta, twittra, maila, tjabba,svarva.........men nu skulle jag vilja skriva av mig lite...,
Vet att det finns i alla fall några själar på denna sida som är lite förstående och nyfikna på vad en fanatiker av de grymma superbikes som snart går in i klassiker stadiet, har att förmedla efter ett 5 års projekt är så gott som klart !
Låt mig börja från början....1989 var jag 16 år och vid den åldern är man mycket mottaglig för allt möjligt, men i min värld så var det GP 500 tvåtaktarna och deras rodeos (Schwantz, Mamola,Rainey,Gardner,Lawson,Sarron mfl) som var Top of the world !
Efter det kom Superbike VM som just hade fått status (Phillis, Roche,Rymer,Merkel,Falappa mfl) och deras fantastiska maskiner.
I samma veva gav svenska tidningen BIKE ut ett repotage om Cralle Lindholm och hans ´"dubbel R" som han körde i Superbike SM, vilken maskin......!!!! Den optimala GSXR:en...men oooså dyr.....för en som hade börjat spara till en RD 125 LC-84 med vit text på Michelin A48 däcken...................
Vi spolar framåt till år 2000 där jag efter 5 år inom dragracing med GSXR 1100-86 fick se under en skidresa i riksgränsen på text-tv (dåtidens Blocket) HONDA RC-30 till salu, Castrol lackad ala Aaron Slight, Marchesini hjul, Öhlins,ISR, Sköld snurra. HRC system mm....jag lånade pólarns Motorola Micro Tac och köpte hojen osedd utan bild för 60000 !
Körde 1 år med Hondan, och den hamnade i BIKE med ett repotage, sålde den till en kille i Bålsta med fotboja för 70000, fick trycka in den i killens hiss och köra in den i hans kök på 10:e våningen.....
Föll tillbaka i Dragracingen, men hamnade återigen i BIKE 2001 med min 1308 cc GSXR-90. Rejsade fram till 2005......men Superbikarna hägrade så 2004 fick jag se på blocket utan bild en annons om 1 st Dubbel R Suzuki utan bild men mycket godis till skulle det finnas, hann inte ringa och 3 dggr senare var den borta....hmmmmm skit oxo.......men 1 v senare dyker en liknande annons upp med bild: 25000 kr begärdes för en dubbel R som var lagd på ena sidan, jag köpte den DIREKT !!
Hämtade den i skåne, prutade till 23000 och fick 2 låder gamla rejsprylar på köpet, nu hade jag ngt att bita i............
Detta blev ett långt projekt för att hinna få tag i det bästa bitarna så mellan 2005-2009 så har jag ägt 1 st Kawasaki ZXR750R-93 som numera ägs av Toyman, 1 st ex Jan Greven Suberbike ZXR750R-95 som numera ägs av en annan samlare......2 st Yamaha OW01, en ex Anders Anderson rejshoj och 1 orginal som nu ägs av en samlare i Göteborg........så jag har testat DubbelR.ens rivaler.......alla utom 851/888 ...........
Jag tog först fel väg med Suzukin och monterade i en 1277cc/170 hk motor mm, men det blev för mycket effekt och lite av en våldtäkt på denna maskin, som några vänner redan då påpekade(tack Kimmo) !!
Den nuvarande versionen huserar en Yoshimura/RK motor på 830 cc och det funkar perfekt. Delar har under dessa år hittats på Ebay mfl sidor och de har kommit från Frankrike, Tyskland, Japan, USA, England och inte minst gömmor i Svedala.
23 mil har jag spenderat med rumpan mot foamen i höst och vilken känsla, Yoshimura/Mikuni RS 40rna svarar snärtigt, Yoshimura/KIT titansystemet har ett högt men dovt lite raspigt ljud och det luktar VP rece fuel och Bel Ray EXR........torrkopplingen rasslar metalliskt och..man sitter lite krämpigt och den går fett upp till 4000 rpm men sedan bär det av i en linjär känsla som påminner om att det är mer än 750 cc, vid 10000 kommer en liten puckel som tar varräknaren riktigt snabbt till 13500 rpm där Yoshimura boxen bryter.....oooooohhh mitt leende under hjälmen går från öra till öra, detta är att köra mc, jag har provat många nyare tex cbr600/1000-06, R1 02/05...Zx10-04...men det är inte i samma ballpark alls........vibrationerna, ljudet, arvet,.....saknar ord.......................
Nu börjar ett nytt projekt om 2v som jag hoppas skall vara klart till våren,,,,,vi får se. tack för att jag fick skriva av mig.
PS tror att det kommer ett litet repotage i nästa nr av.......ja just det, BIKE
mvh H
Vet att det finns i alla fall några själar på denna sida som är lite förstående och nyfikna på vad en fanatiker av de grymma superbikes som snart går in i klassiker stadiet, har att förmedla efter ett 5 års projekt är så gott som klart !
Låt mig börja från början....1989 var jag 16 år och vid den åldern är man mycket mottaglig för allt möjligt, men i min värld så var det GP 500 tvåtaktarna och deras rodeos (Schwantz, Mamola,Rainey,Gardner,Lawson,Sarron mfl) som var Top of the world !
Efter det kom Superbike VM som just hade fått status (Phillis, Roche,Rymer,Merkel,Falappa mfl) och deras fantastiska maskiner.
I samma veva gav svenska tidningen BIKE ut ett repotage om Cralle Lindholm och hans ´"dubbel R" som han körde i Superbike SM, vilken maskin......!!!! Den optimala GSXR:en...men oooså dyr.....för en som hade börjat spara till en RD 125 LC-84 med vit text på Michelin A48 däcken...................
Vi spolar framåt till år 2000 där jag efter 5 år inom dragracing med GSXR 1100-86 fick se under en skidresa i riksgränsen på text-tv (dåtidens Blocket) HONDA RC-30 till salu, Castrol lackad ala Aaron Slight, Marchesini hjul, Öhlins,ISR, Sköld snurra. HRC system mm....jag lånade pólarns Motorola Micro Tac och köpte hojen osedd utan bild för 60000 !
Körde 1 år med Hondan, och den hamnade i BIKE med ett repotage, sålde den till en kille i Bålsta med fotboja för 70000, fick trycka in den i killens hiss och köra in den i hans kök på 10:e våningen.....
Föll tillbaka i Dragracingen, men hamnade återigen i BIKE 2001 med min 1308 cc GSXR-90. Rejsade fram till 2005......men Superbikarna hägrade så 2004 fick jag se på blocket utan bild en annons om 1 st Dubbel R Suzuki utan bild men mycket godis till skulle det finnas, hann inte ringa och 3 dggr senare var den borta....hmmmmm skit oxo.......men 1 v senare dyker en liknande annons upp med bild: 25000 kr begärdes för en dubbel R som var lagd på ena sidan, jag köpte den DIREKT !!
Hämtade den i skåne, prutade till 23000 och fick 2 låder gamla rejsprylar på köpet, nu hade jag ngt att bita i............
Detta blev ett långt projekt för att hinna få tag i det bästa bitarna så mellan 2005-2009 så har jag ägt 1 st Kawasaki ZXR750R-93 som numera ägs av Toyman, 1 st ex Jan Greven Suberbike ZXR750R-95 som numera ägs av en annan samlare......2 st Yamaha OW01, en ex Anders Anderson rejshoj och 1 orginal som nu ägs av en samlare i Göteborg........så jag har testat DubbelR.ens rivaler.......alla utom 851/888 ...........
Jag tog först fel väg med Suzukin och monterade i en 1277cc/170 hk motor mm, men det blev för mycket effekt och lite av en våldtäkt på denna maskin, som några vänner redan då påpekade(tack Kimmo) !!
Den nuvarande versionen huserar en Yoshimura/RK motor på 830 cc och det funkar perfekt. Delar har under dessa år hittats på Ebay mfl sidor och de har kommit från Frankrike, Tyskland, Japan, USA, England och inte minst gömmor i Svedala.
23 mil har jag spenderat med rumpan mot foamen i höst och vilken känsla, Yoshimura/Mikuni RS 40rna svarar snärtigt, Yoshimura/KIT titansystemet har ett högt men dovt lite raspigt ljud och det luktar VP rece fuel och Bel Ray EXR........torrkopplingen rasslar metalliskt och..man sitter lite krämpigt och den går fett upp till 4000 rpm men sedan bär det av i en linjär känsla som påminner om att det är mer än 750 cc, vid 10000 kommer en liten puckel som tar varräknaren riktigt snabbt till 13500 rpm där Yoshimura boxen bryter.....oooooohhh mitt leende under hjälmen går från öra till öra, detta är att köra mc, jag har provat många nyare tex cbr600/1000-06, R1 02/05...Zx10-04...men det är inte i samma ballpark alls........vibrationerna, ljudet, arvet,.....saknar ord.......................
Nu börjar ett nytt projekt om 2v som jag hoppas skall vara klart till våren,,,,,vi får se. tack för att jag fick skriva av mig.
PS tror att det kommer ett litet repotage i nästa nr av.......ja just det, BIKE
mvh H