GSX-R 750 vs 1100

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Hej! Skulle gärna vilja ha synpunkter på detta:
Gsx-r 750 alt 1100 årsm 90-94.

E' mest nyfiken på väghållning ,(körkänsla ,kurvstabilitet osv) då motorerna verkar vara av det bättre.

Hur är zxr'en ( i jämförelse) från samma tidpunkt?

Tacksam för åsikter innan man ger sig ut å provkör alla annonser.

:)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är du finsmakare så köp 750:in, med den lite lägre vikten, och släng i 1100-motorn :)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
1100 tom '92 är ju olje/luftkyld, annars är ju '95 det självklara alternativet...93 och 94 är TUNGA...plus att borr/slag ändrades till fördel på '95...
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Wibbe skrev:
1100 tom '92 är ju olje/luftkyld, annars är ju '95 det självklara alternativet...93 och 94 är TUNGA...plus att borr/slag ändrades till fördel på '95...

Det var just min tanke att 1100'an e' tung. Men hur är den på vägen, rör den sig smidigt , eller är det lögn i helvete att komma fram i tempokörning på kurvigare vägar. Annars är ju alternativet en 750 , fast då får man väl en motor karaktär som "bara" går att köra på ett sätt (missförstå mej rätt).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Gloggen skrev:
... är det lögn i helvete att komma fram i tempokörning på kurvigare vägar. ...
Jag har åkit fort på krokvägar med Z1000 (245 kilo), GSX 1100 EF (265 kilo), CBX (ca 300 kilo) med mer. Visserligen var detta när jag var yngre men ändå.
Kom ihåg att det till och med åktes rr med dessa hojar (även med Honda CBX!) i början av 80-talet.

Det går med andra ord att åka ohyggligt fort även med en 1100R, det handlar egnetligen bara om två saker:
1. Se till att knarren är i bra skick. De flesta har gått långt (många mycket längre än mätaren visar). Återställer man chassiet så att det fungerar så som det gjorde under de första åren så räcker även en gammal dinosaurie rätt långt. Det handlar om frisk gaffel, friska lager till styrning och sving, friska dämpare med mer. Friska däck är heller ingen nackdel.
2. Se till att det är du som bestämmer, inte hojen! Är du passagerare på din egen hon ska du ta det lugnt tills du lär dig att behärska hojen! (jag vet ju inte alls hur din kompetens är)
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Robban_C skrev:
Jag har åkit fort på krokvägar med Z1000 (245 kilo), GSX 1100 EF (265 kilo), CBX (ca 300 kilo) med mer. Visserligen var detta när jag var yngre men ändå.
Kom ihåg att det till och med åktes rr med dessa hojar (även med Honda CBX!) i början av 80-talet.

Det går med andra ord att åka ohyggligt fort även med en 1100R, det handlar egnetligen bara om två saker:
1. Se till att knarren är i bra skick. De flesta har gått långt (många mycket längre än mätaren visar). Återställer man chassiet så att det fungerar så som det gjorde under de första åren så räcker även en gammal dinosaurie rätt långt. Det handlar om frisk gaffel, friska lager till styrning och sving, friska dämpare med mer. Friska däck är heller ingen nackdel.
2. Se till att det är du som bestämmer, inte hojen! Är du passagerare på din egen hon ska du ta det lugnt tills du lär dig att behärska hojen! (jag vet ju inte alls hur din kompetens är)

Nu menar jag inte att jag kör som en vettvilling me' fullt spett, (jag e' tillräckligt gammal för att inse att livet e' kort).Allt går att åka fort med.

Är ute efter mer allmän körupplevelse.
Jag vill fortfarande åka sporthoj men med annan motorkaraktär vilket en större motorvolym medför.

Testade en R1'a = smidig, väldigt smidig behövde bara tänka kurva så var man igenom (har inte dom pengarna).
Testade en CBR 1000F = Ett lok, stadig rakt fram sen fick man jobba ( funkar ja, men endast för touring)
Testade en Bulldog = Tung, men välbalanserad i lagom lunk (inte min grej).

Det är de enda 1000cc jag testat.
Min 600'a i jämförelse är inte lika smidig som R1'an (jag jagar inte hk) men grejar kurvor rätt bra, men mycket smidigare än de andra två.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gloggen skrev:
Nu menar jag inte att jag kör som en vettvilling me' fullt spett, (jag e' tillräckligt gammal för att inse att livet e' kort).Allt går att åka fort med.

Är ute efter mer allmän körupplevelse.
Jag vill fortfarande åka sporthoj men med annan motorkaraktär vilket en större motorvolym medför.

Testade en R1'a = smidig, väldigt smidig behövde bara tänka kurva så var man igenom (har inte dom pengarna).
Testade en CBR 1000F = Ett lok, stadig rakt fram sen fick man jobba ( funkar ja, men endast för touring)
Testade en Bulldog = Tung, men välbalanserad i lagom lunk (inte min grej).

Det är de enda 1000cc jag testat.
Min 600'a i jämförelse är inte lika smidig som R1'an (jag jagar inte hk) men grejar kurvor rätt bra, men mycket smidigare än de andra två.
Relaterat R1:an är jag rädd för att alla nämnda hojar kommer upplevas som lok i stil med cbr1000f. Mer effekt och stabilare chassi än din nuvarande hoj kan du få, men kanske inte så extremt mkt smidigare kurvtagning. Låter som du skulle trivas bättre på en nyare 600 för samma pengar.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Visserligen var 155hk vattenkylda 1100an en racinghoj när den kom (tanken var så iaf), idag är det givetvis nåt helt annat.
Jämför inte med nåt modernt på allvar om du vill köpa de här gamla hojarna.
Allt går att köra, mycket beror på föaen.
Jag är nog en väldigt långsam R1 förare tex, du kanske är en snabb gsxr1100 förare:lol
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Gloggen skrev:
... Jag vill fortfarande åka sporthoj men med annan motorkaraktär vilket en större motorvolym medför. ...
En större v-twin kanske? Men de flesta kostar ju en slant, många av dom är ju lite nyare.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Silwer skrev:
Visserligen var 155hk vattenkylda 1100an en racinghoj när den kom (tanken var så iaf), idag är det givetvis nåt helt annat.
Jämför inte med nåt modernt på allvar om du vill köpa de här gamla hojarna.
Allt går att köra, mycket beror på föaen.
Jag är nog en väldigt långsam R1 förare tex, du kanske är en snabb gsxr1100 förare:lol

Nä, att de rör sig som moderna hojar förstår jag gott å väl, jag e' mest ute efter lite synpunkter , så att man inte målar in sig i ett hörn s.a.s.
Hur är 750'in då? De flesta pratar 1100.

1100cc e' väl mer macho :lol
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gloggen skrev:
1100cc e' väl mer macho :lol
Ingen av hojarna har något märkvärdigt chassi eller grymma väghållningsegenskaper; däremot har 1100:an en underbar motor. Om du är mindre intresserad av motor och mer intresserad av smidighet, så finns det andra hojar än gammgixxer 750 som jag skulle föredra. Zxr:en är trevlig liksom vfr:en om du gillar twin.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Robban_C skrev:
En större v-twin kanske? Men de flesta kostar ju en slant, många av dom är ju lite nyare.

Har varit inne på det också, tänkte på en äldre 900ss, men ducati måste ha guld i ramen med tanke på prisnivån.
Annars e' det nog tunnt med v-twin i sporthojsutförande, nyare cykel är uteslutet. Man vill ju dock ha det bästa alternativet det äldre.
Hellre gammal hoj än ingen hoj.
:)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gloggen skrev:
Har varit inne på det också, tänkte på en äldre 900ss, men ducati måste ha guld i ramen med tanke på prisnivån.
Annars e' det nog tunnt med v-twin i sporthojsutförande, nyare cykel är uteslutet. Man vill ju dock ha det bästa alternativet det äldre.
Hellre gammal hoj än ingen hoj.
:)
Nu har vi avgjort saken. Du ska ha en svart vfr750f -92 :D

Driftsäker, vridstark, förhållandevis smidig, gott muller, överkomlig i pris :tummenupp
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Gsx 750 / 1100?

Varför inte en Bandit1200. Otroligt välbalanserad och mycket kraft redan från 4000 varv. Köpte min för ca 3 veckor sedan och den kunde redan svänga själv när jag plockade ut den, väldigt duktig liten valp :tungan :tungan ;-)

Vet inte vad den toppar för min är inte riktigt inkörd ännu. Men dryga 220 vid 8000 varv är inte så tokigt tycker jag. Men jag tror att den är strypt vid 270 (så sa de på verkstan i alla fall). Men om man räknar på det så skulle den göra 302 vid 11000, men vad jag har hört så varvar den inte ut riktigt på femman.

Innan du väljer hoj så prova en Bandit, jag är säker på att det är ett altenativ för dig.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
mb skrev:
Nu har vi avgjort saken. Du ska ha en svart vfr750f -92 :D

Driftsäker, vridstark, förhållandevis smidig, gott muller, överkomlig i pris :tummenupp

Okey, ord å inga visor, ska tänka på saken.
(blir polarn glad = Honda frälst :hihi )
 

saik78

I rymden kan ingen höra dig gråta.
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda XRV 750 -96, KTM 250, EX 440
Gloggen skrev:
Nä, att de rör sig som moderna hojar förstår jag gott å väl, jag e' mest ute efter lite synpunkter , så att man inte målar in sig i ett hörn s.a.s.
Hur är 750'in då? De flesta pratar 1100.

1100cc e' väl mer macho :lol

Åka hoj är ju delvis en attityd, och få hojjar har mer attityd än gixxrar. En 750 med 1100 motorn är det optimala, ett svängvilligt chassie plus en av de mest vridstarka motorerna som tillverkats. Visst, en klumpekloss jämfört med R1 or och ny gixxrar, men när det gäller value for money, mycket svårslaget.
Dessutom , hur sexiga är viffrar, utstrålning som en fiskpnne ungefär :lol
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Bandit1200 skrev:
Innan du väljer hoj så prova en Bandit, jag är säker på att det är ett altenativ för dig.

Bandit kom -96 om jag inte e fel informerad, blir nog för dyr i inköp, men tack för omtanken.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
saik78 skrev:
hur sexiga är viffrar, utstrålning som en fiskpnne ungefär :lol
Kan delvis hålla med, men ljudet kompenserar för en del och de svarta ser inte lika "kantiga" ut heller. Riktigt snygga ändå tycker jag...

Annars är 7/11 förstås en kanonidé :yoparty
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
saik78 skrev:
när det gäller value for money, mycket svårslaget.
Dessutom , hur sexiga är viffrar, utstrålning som en fiskpnne ungefär :lol

:lol så var vi då åter tebaks där vi börja.
Alltså köp en gix 750 ej klotad men med skuren rova, jaga rätt på en klotad 1100 med sjysst spis och swappa.

:confused: Inga problem hos besiktn, blir nytypning osv bromsar etc etc passar motorerna rakt av eller nåt annat att tänka på , ex: kedjan, hamnar den i linje med framdrev/bakdrev distanser/svarva.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
mb skrev:
En bandit 6/11 kanske ;)

600 med gsxr1100-motor i:

skar_bandit2.jpg

Ser cool ut, men nu börjar nakna hojar dyka upp, det var inte min tanke .
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top