GSX R750 -96 Klonkar i Motorn.. Hilfe!

EndoRush

Nöjd
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2007, Suzuki gsx r 750
TjaBa !
Köpte en Suzuki Gsx r750 -96 för en månad sen..
Har bara kört den 3-4 ggr, men har redan stött på ett bekymmer.

Det "Klånkar" när jag gasar med växel i, i takt med varvtalen kan man säga. låter dock inget i friläge.. värst när man pressar hojen och från lägre varvtal.

vad kan det vara?? någon som haft liknande bekymmer?
Eller nån som kan dela med sig av sin Expertis till en händig Beginner?

Hojen har gått 5400 mil..

Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Början till vevlager ellr kolvbuts haveri? Eller kopplingen?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kan ju som sagt vara vevlager, det är ju skillnad på belastad/obelastad. Men det kan ju vara något av lagren i lådan också. Enda sättet att få veta är ju att riva motorn ;) Du kan ta bort toppen, cylinderraden och kolvarna utan att ta ur motorn ur ramen, men ska du in i lådan måste motorn loss, men det är också snabbt gjort.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Velvagerljud tystnar vid belastning och kommer vid avslag.
Så om du står och varvar upp kommer ett Rrrrrrr ljud ur motorn när den varvar ner.

Är det uteslutande när du har växel i?

EndoRush

Nöjd
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2007, Suzuki gsx r 750
Velvagerljud tystnar vid belastning och kommer vid avslag.
Så om du står och varvar upp kommer ett Rrrrrrr ljud ur motorn när den varvar ner.

Är det uteslutande när du har växel i?

Det är helt uteslutande när jag har växel i.
drar jag kopplingen med växel i låter det heller inget.

Men det är precis som jag beskrev, att det liksom slår/klånkar i takt med varvtalen, och låter tydligast på lägre varv, men det kan ju ocskå dero på att vid höga varv låter hojen högre och klonket slår snabbare..

Är Väldigt tacksam för Dom som svarat och Hjälper till!
TACK!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det är helt uteslutande när jag har växel i.
drar jag kopplingen med växel i låter det heller inget.

Men det är precis som jag beskrev, att det liksom slår/klånkar i takt med varvtalen, och låter tydligast på lägre varv, men det kan ju ocskå dero på att vid höga varv låter hojen högre och klonket slår snabbare..

Är Väldigt tacksam för Dom som svarat och Hjälper till!
TACK!

Var glad för det... :)
Då kan vi utesluta vevaxelras och titta på kopplingen.
Tystnar den när du drar in kpplingen så är det troligen korgen som gett upp.
För hade det varit i lådan hade klonkandet förändrat sig efter växlarna.
Kopplingskorgen drivs direkt av veven och följer således varvtalet synnerligen exakt.

Lägg hojen lite på sidan och skruva bort kopplingskåpan.
Du behöver då inte tappa ur oljan.
Där inne sitter nog problemet.

EndoRush

Nöjd
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2007, Suzuki gsx r 750
Är det bara relativt varvtalen, inte hastigheten, det låter?

varvtalen, men ju fortare det går ju mindre hör man ju automatiskt pga alla andra ljud, motorljudet och vinden.. och ju högre varvtal ju fortare klånkar det, vilket då blir svårare att urskilja. Men det är enbart ett klånkande, inga andra skumma ljud alls.

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
EndoRush;378582-7 skrev:
varvtalen, men ju fortare det går ju mindre hör man ju automatiskt pga alla andra ljud, motorljudet och vinden.. och ju högre varvtal ju fortare klånkar det, vilket då blir svårare att urskilja. Men det är enbart ett klånkande, inga andra skumma ljud alls.

Hejsan jag vet att dessa 96-97 hade problem med vevstakarna i lilländen att dom hade ett fabrikationsfel som bytes på garanti, men garantin vad jag vet var bara om du själv uppmärksammade detta och påtalade det. Alltså det gick inte ut något brev om återkallelse vad jag vet. För mig var det bara att plocka isär och byta dem :mad:
jag har för mig att ljudet gick att framkalla även i tomgång om man varvade motorn lite bara typ 1200-1800 men inte helt säker då det var länge sedan.
// Björne

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hejsan jag vet att dessa 96-97 hade problem med vevstakarna i lilländen att dom hade ett fabrikationsfel som bytes på garanti, men garantin vad jag vet var bara om du själv uppmärksammade detta och påtalade det. Alltså det gick inte ut något brev om återkallelse vad jag vet. För mig var det bara att plocka isär och byta dem :mad:
jag har för mig att ljudet gick att framkalla även i tomgång om man varvade motorn lite bara typ 1200-1800 men inte helt säker då det var länge sedan.
// Björne

Hur vet man att de är bytta? (sorry för trådkapningen)

EndoRush: kopplingskorgen rasslar ganska ofta på äldre Suzuki, det är lite medfött. Men det brukar tystna om man drar in kopplingen eller varvar lite. Min gissning är att det lutar mer åt ett lager än att det är själva korgen. Men det utesluter inte att korgen också är lite för sliten/kaputt iofs.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur vet man att de är bytta? (sorry för trådkapningen)

EndoRush: kopplingskorgen rasslar ganska ofta på äldre Suzuki, det är lite medfött. Men det brukar tystna om man drar in kopplingen eller varvar lite. Min gissning är att det lutar mer åt ett lager än att det är själva korgen. Men det utesluter inte att korgen också är lite för sliten/kaputt iofs.
Jag böt lagret i kopplingskorgen, ett läskigt dyrt nållager, som dock var väldigt lättbytt, men det var i jakt på vibrationer.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jag tror iaf att det är något vid kopplingen. Kolla kopplingen, tror du kommer hitta något intressant där! Kan ju vara så enkelt att kopplingen sitter lite löst.

EndoRush

Nöjd
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2007, Suzuki gsx r 750

Det 'rasslar' inte, det slår/klånkar.. i takt med varvtalen

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Du borde hälla ur oljan och se hur den ser ut, och om det sitter nå bitar på magneten i oljepluggen!

Glöm INTE byta till ny packning när du lossat trågpluggen. Det är en klämpackning av engångstyp. Den rundade sidan skall sitta mot tråget och den vassare sidan skall vara mot bultskallen (Tack till Svampe :tummenupp )

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
aRR !!!!11
Tips!!

Hallå..

Jag hade exakt det du beskriver ett klonkande, rejält
På min Retta, men då var det drivpaketet..
En eller ett par länkar som skurit eller är på väg att skära..

Lycka till :tummenupp

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hallå..

Jag hade exakt det du beskriver ett klonkande, rejält
På min Retta, men då var det drivpaketet..
En eller ett par länkar som skurit eller är på väg att skära..

Lycka till :tummenupp

Trådskaparens problem här var väl varvtalsrelaterat och inte hastighetsrelaterat? :va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati