GSX-R750 StreetFighter Byggtråd (SSOYTA2007)

Westie

Byggde StreetFighter
Gick med
15 May 2006
Hoj
GSX-R750 1989
Jahapp, här kommer lite bilder å info på vad som försigår i garaget.

Som ni säkert redan sett i anmälan och lägesrapporten för SSOYTA2007 bygger jag StreetFighter på en gammal hederlig GSX-R750 från 1989.
Köpte hojen av en kompis som nyligen drällt i backen å sabbat allt i kåpväg
så ja visste redan vid köpet att det skulle bli Fighter av den.

Under den gångna sommaren moddades styrkronan för att kunna
montera risers och ett Fatbarstyre.

Styre.JPG

I och med styrbyte å avsaknad av kåpor monterades en ny framlampa (Yamaha MT03). Utöver detta
byttes även den taniga bakfälgen mot en 5,5" för att få lite bredd på bakdäcket.

Framlyse.JPG

Fortsättning följer!

//Andreas

Nu till pågående projekt!

Började med att kapa av orginalbakramen för att lättare kunna testa olika lösningar.

IngenBak.JPG

Plockade sen ner hela hojen inför ombyggnaden

Nerplockad.JPG

Uppdatering följer!

//Andreas

Last edited:

Westie

Byggde StreetFighter
Gick med
15 May 2006
Hoj
GSX-R750 1989
Funderade som attan på va ja skulle välja för bakparti på hojen. Som bilden visar nedan ser all vikt ut att finnas bakom tanken vilket gör att hojen ser baktung ut.

Baktung.JPG

Alltså baken måste minskas!

Photoshoppade massor med olika orginalbakar, racebakar å tyskbakar men hittade ingen som var tillräckligt annorlunda OCH personlig.

Började fundera på att bygga en egen i glasfiber så ja satte igång att rita på olika former å varianter. Blev säkert ett 15-tal olika skisser innan ja kom fram till den som ja bestämde mig för. Gemensamt för alla idéer var att baken skulle vara kort, för att få ett kompakt utseende.

Eftersom jag inte skapat i glasfiber tidigare valdes den idén bort och matrialet ersattes av...aluminium.

Aluminium + TIG-svets = :yoparty

Gjorde först mallar i kartong för att föra över skisserna till fullskala samt för att få perfekt passform mot ramen. Dessa är nu tillfälligt punktsvetsade.

NyaBaken1.JPG

Fästet för baklyset är en del av den nya bakdelen.

NyaBaken2.JPG

Fortsättning följer

//Andreas

Last edited:

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Ser fram emot fortsatta uppdateringar!
Behövdes många nya sladdar/slangar när det nya styret monterades?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Vill inte verka negativ för det ser ju cool ut. Och att bygga i alu förtjänar kredd.
Men - jag tror du måste ta dig en funderare på hur det funkar att sitta på hojen (om du inte gjort det). Det ser ut som om du kommer hamna lite högt med sitsen och framför allt att sitsen kommer bli jäkligt bred. Eller?

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
snyggt

Den här tråden ska jag defenitivt titta in i igen. Bakpartiet kommer nog bli mycket snyggt! Gillade den utan bakramen och sadel, Fick en liten och kompakt look.

Bamse69

There is no easter bunny
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
GIXXER -05. Harley -10
jag ser fram emot ditt bygge och hoppas du får den ball:tummenupp
det ser ju låvande ut än så länge.

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Oj! Vad spännande..! E grymt nyfiken på hur "baken" kommer att bli!:tummenupp

Westie

Byggde StreetFighter
Gick med
15 May 2006
Hoj
GSX-R750 1989
Benke skrev:
2623901 Ser fram emot fortsatta uppdateringar!
Behövdes många nya sladdar/slangar när det nya styret monterades?

Det kommer, var så säker :)

Nope, behövde bara förlänga bromsslangen, resten räckte utan problem.

//Andreas

Fredsfursten skrev:
2623994 Vill inte verka negativ för det ser ju cool ut. Och att bygga i alu förtjänar kredd.
Men - jag tror du måste ta dig en funderare på hur det funkar att sitta på hojen (om du inte gjort det). Det ser ut som om du kommer hamna lite högt med sitsen och framför allt att sitsen kommer bli jäkligt bred. Eller?

Tack!

Tänkt väldigt mycke på just den biten å det är ju inte lätt att kombinera funktion med form. En sak är dock säker, inte blir det en långfärdshoj iaf. Såvida man inte fyller ut sitt Bony Ass :D

Sitsen hamnar inte så högt som det kan se ut. Har testat höjd och sittvinkel å det funkar fint. Vad gäller bredden så blir den snarare för smal i bakkant, fram är den bara lika bred som tanken. Syns bättre när uppdaterade bilder kommer!

//Andreas

NisseNutz skrev:
2624011 Den här tråden ska jag defenitivt titta in i igen. Bakpartiet kommer nog bli mycket snyggt! Gillade den utan bakramen och sadel, Fick en liten och kompakt look.

Tack!

Byggde ju upp hela baken med kartong först så JAG vet redan hur det kommer se ut, bakpartiet kommer se ut att vara gjutet i ramen.

Det var när bakramen å sadeln var borta som idéerna började flöda.

Ja, uppdaterar!

//Andreas

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Intressant!

Men ska röven se ut sådär? Alltså de två "svärden" som sticker ut lär ju inte va olivsfarliga direkt..

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
skoteridioten skrev:
2624425 Intressant!

Men ska röven se ut sådär? Alltså de två "svärden" som sticker ut lär ju inte va olivsfarliga direkt..

Har en känsla att han "sätter ihop svärden" med aluplåtar emellan. Typ "clean upp your ass" stil.

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Westie skrev:
2624341Tack!

Byggde ju upp hela baken med kartong först så JAG vet redan hur det kommer se ut, bakpartiet kommer se ut att vara gjutet i ramen.

Det var när bakramen å sadeln var borta som idéerna började flöda.

Ja, uppdaterar!

//Andreas

Om du behärskar engelska hjulet vore det snyggt om du fick plåtarna som saknas emellan "svärden" att bli lite skålade. Sen om bakdelen fick "horn"

Slängde ihop den här bilden snabbt. Sett direkt underifrån, den röda är lampan och den ovala ringen är skålningen

Bifogat

• streetfight.JPG
    streetfight.JPG
    5.3 KB · Visningar: 94

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tycker det ser superbra ut, hade en likande idé till en bakdel som ligger hemma på nått papepr coh skräpar. Som NisseNutz sa så tycker jag att du borde försöka få till en rundning mellan "hornen".

Westie

Byggde StreetFighter
Gick med
15 May 2006
Hoj
GSX-R750 1989
NisseNutz skrev:
2624459 Om du behärskar engelska hjulet vore det snyggt om du fick plåtarna som saknas emellan "svärden" att bli lite skålade. Sen om bakdelen fick "horn"

Slängde ihop den här bilden snabbt. Sett direkt underifrån, den röda är lampan och den ovala ringen är skålningen

Alldeles rätt, mellan "Svärden" skall en överdel svetsas fast med inspektionslucka och undertill blir en undertail.

Har inte provat på hjulet än men det finns ju andra som kan, fast det får nog bli SSOYTA2008. Kanontack för tipset :tummenupp

Funderade faktiskt på att göra 2st "horn" från början men insåg att Bilprovningen skulle rynka på näsan. Svettigt sätt att dö på..."flög in i en annan hoj å blev spetsad av Wolverine bakdel..." :yoparty

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Westie skrev:
2624877 Alldeles rätt, mellan "Svärden" skall en överdel svetsas fast med inspektionslucka och undertill blir en undertail.

Har inte provat på hjulet än men det finns ju andra som kan, fast det får nog bli SSOYTA2008. Kanontack för tipset :tummenupp

Funderade faktiskt på att göra 2st "horn" från början men insåg att Bilprovningen skulle rynka på näsan. Svettigt sätt att dö på..."flög in i en annan hoj å blev spetsad av Wolverine bakdel..." :yoparty

Hehe men man får väl ha lite "horn"? Kolla på nya R6:an den är ju också spetsig här och var :va

Om det skulle resultera i död har man iaf dött med stil :tummenupp :tungan

Westie

Byggde StreetFighter
Gick med
15 May 2006
Hoj
GSX-R750 1989
Å så en ny batterilåda till det lite mindre batteriet

Batteribox.JPG

Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
fan .. blir ju hur nice som helst det här.. inte utan att man blir lite inspirerad ,, kämpa på och se tilll att vara med i tävlingen

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024