GSX1100F går dåligt kall och på lågt gaspådrag.

dlyth

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Vagnhärad
Hoj
Suzuki GSX1100F -91
I vintras köpte jag min Suzuki GSX1100F -91 som grisen i säcken, när jag plockade fram den i våras visade det sig att den inte gick så bra.

Den startar lätt när den är kall men den kommer inte upp i varv (oberoende av hur choken står) och dör flera gånger innan man är påklädd och kommer iväg, den har även dött på tomgång någon gång när den har varit varm.

Dessutom "hostar" och "bluddrar" den vid lågt gaspådrag och varv under 4000 när man kör.

För ett par veckor sedan startade den inte alls, ingen tändning. Det visade sig efter mycket felsökande att ett tändstiftsbyte var allt som behövdes.

Det sitter ett Vance & Hines SS system på och igår skruvade jag i en DB-killer, "hostande" och "bluddret" har minskat något men den är nästan ännu svårare att starta nu.

Någon som har något bra tips på vad jag ska börja kika på?
 

Tankad

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Ort
Ungern
Hoj
Yamaha R6 -09
Det är nog skit i lågfartmunstyckena.

Det eller gammal bensin i bränslesystemet. Spola rent tanken några gånger med ren, fräsch bensin och häll i exempelvis motul fuel system cleaner. Har funkat kanon för mig. Är det lite mer avlagringar kanske du behöver plocka av och rengöra förgasaren.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Håller med övriga här. Förgasarna. Men det kan vara rätt mycket där sas. Vakum delen med allt som tillhör den, membranen hela? Skit i munstyckena? slitna nålar? Viss del kan synkning rätta till.

Jag har precis gått igenom förgasarproblem med min egen... Slutade med att jag bytte till RS38:eek:r...

Har du behov av membran så har jag till dig för en billig penning, ifall det skulle vara sprucket sas. Har tre st beggade bryggor som ligger här nu :-(
Min egen originalbrygga hade inte original munstycken etc i sig och därmed ville inte verkstaden kika på det. Det kostar en del att byta rubbet till original.
därav mina inköp av begagnade bryggor att plocka grejor av.

Edit: När jag skruvade med min så upptäckte jag att min insugsgummin var riktigt spröda och ett gick faktiskt sönder. Är dina hela!?
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Typiskt gamla Suzuki! Varmkör inte utan starta och kör iväg så
motorn får arbeta.
Chokefuktionen är inte bra på dessa gamlingar.
 

dlyth

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
Vagnhärad
Hoj
Suzuki GSX1100F -91
Typiskt gamla Suzuki! Varmkör inte utan starta och kör iväg så
motorn får arbeta.
Chokefuktionen är inte bra på dessa gamlingar.

Det är så jag får göra idag... tyvärr...

Håller med övriga här. Förgasarna. Men det kan vara rätt mycket där sas. Vakum delen med allt som tillhör den, membranen hela? Skit i munstyckena? slitna nålar? Viss del kan synkning rätta till.

Jag har precis gått igenom förgasarproblem med min egen... Slutade med att jag bytte till RS38:eek:r...

Har du behov av membran så har jag till dig för en billig penning, ifall det skulle vara sprucket sas. Har tre st beggade bryggor som ligger här nu :-(
Min egen originalbrygga hade inte original munstycken etc i sig och därmed ville inte verkstaden kika på det. Det kostar en del att byta rubbet till original.
därav mina inköp av begagnade bryggor att plocka grejor av.

Edit: När jag skruvade med min så upptäckte jag att min insugsgummin var riktigt spröda och ett gick faktiskt sönder. Är dina hela!?


Jag är inte så rysligt van att skruva med förgasare så jag vill försöka undvika det, men vad är rimmligt att betala om man lämnar in hojen för förgasarrengöring och synkning?
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Varför varmköra? Finns ingen anledning om det inte gäller en motor som ska köras på hög belastning.
Det blir dåligt oljetryck vid lågt vartal mm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den startar lätt när den är kall men den kommer inte upp i varv (oberoende av hur choken står)
men den kommer inte upp i varv (oberoende av hur choken står) kan ju bero på att chokewiren är av, hoppat loss nånstans (har jag varit med om på en moped, Yamaha Slider)
Den startar lätt när den är kall men den kommer inte upp i varv och dör
exakt beskrivning av min Suzuki ifall jag glömt choken innan jag trycker på startknappen
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
"Dessutom "hostar" och "bluddrar" den vid lågt gaspådrag och varv under 4000 när man kör.

För ett par veckor sedan startade den inte alls, ingen tändning. Det visade sig efter mycket felsökande att ett tändstiftsbyte var allt som behövdes."

Den kanske går för fett på lågvarven? Då kan man släcka stift och få problem med responsen. Det första jag skulle ha testat är att skruva in de 4 pilotskruvarna 0.5 varv. De sitter på ovansidan vid insugsgummina. Du bör kunna komma åt dem om du lyfter lite på tanken.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det är så jag får göra idag... tyvärr...




Jag är inte så rysligt van att skruva med förgasare så jag vill försöka undvika det, men vad är rimmligt att betala om man lämnar in hojen för förgasarrengöring och synkning?

Jag betalade 1500, har jag för mig, för det hos "min" verkstad. Men det är lite meckigt att komma åt gasarna på våra hojar. Det är trångt där och man har lite svårt att komma åt från sidorna.

"Stickyn" på hur man ställer in vakumgasare är bra. har du sett den?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag tror att min ena brygga är intakt och fungerade bra såsom den är, på min hoj.
Jag skrotade den för jag ville åt mer kraft på topp. Men den gav jämn gång och var enkel sas (genomgången av verkstaden).
Jag tappade säkert 10-20% på toppen med den dock, och det gjorde mig tokig på den.
Vill du så kan du "få" den och testa med på din hoj. Den har legat ett år nu tror jag.
Frakter får du stå för själv dock!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top