Gsx1400 Vs Xjr1300

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Tjena... Jag velar som vanligt... Tittat på allt från "sporthojar" till SM till offroads.. Lånade en polares Africa Twin som är en bra kompromiss, men jag vill ha mer komfort än så, men med rimlig försäkring...

Har läst ganska mkt om GSX1400 & XJR1300 och det låter som vettiga hojar.. Men hur är de jämfört med varandra? GSX hade väl en 6:e växel, men XJR:en är kanske strået "sportigare"...

Finns det någon som kan ge mig lite råd så skriv HEMSKT gärna för/nackdelar?

Tack på förhand!

//Henrik
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Remus skrev:
Finns det någon som kan ge mig lite råd så skriv HEMSKT gärna för/nackdelar?

Köp den som DU tycker är snygg/frän/cool/rolig/whatever. Maskinmässigt är det väldigt liten skillnad på moderna japaner.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag är iofs partisk men en GSX1400 är "modern" jämfört med en XJR.
Saker som XJR inte har är tex:
Insprutning, Rejäla bromsar (Hayabusabromsar på GSX'en), Fullt inställbar fjädring både fram och bak (dämpning, retur och hydraulisk fjäderförspänning bak), 6-växlad låda, balansaxlar.
Motorn på GSX:en är framtagen till just den hojen, XJR har ärvt en gammal rova från gamla FJ1100/1200.
Bägge är trimvänliga! :)

Vrid och effekt är bättre i Suzukin original. 106hk och 126Nm vid 5500rpm
Med Akra helsystem och PC3 ca 115hk på bakhjulet om man pillar dit yoshikammar kommer man upp i 135hk/135Nm på bakhjulet. :banana
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Provad båda innan jag bestämde mig för XJR:en.
Öhlinsdämpare som standard, R1:ans bromsar, en motor som är näst intill oförstörbar.
För ganska lite pengar fick jag 136 hk på hjulet.

Tycker XJR:en ser råare ut, det enda som stör mig lite är att man saknar den 6:e växeln ibland.

Så här ser min ut. Kan säga att ljudet är magiskt... :yoparty
1.jpg

2.jpg
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Tack för svaren, nu har jag lite mer kött på benen... Varför är man inte miljonär, 6-10 hojar hade varit en lagom hoj-garderob..

:tummenupp
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Remus skrev:
2262512 Tack för svaren, nu har jag lite mer kött på benen... Varför är man inte miljonär, 6-10 hojar hade varit en lagom hoj-garderob..
:tummenupp

Ut och prova dom ordentligt, inte bara en 2 minuterstur runt kvarteret.
Min kostar förresten 5900:- hel/hel så försäkringen är ok.
Lycka till.... :tummenupp
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
GSX1400 kanske är "bättre" men också dyrare, men jag gillar designen på XJR:en bättre.. Ska kolla på en XJR på Onsdag..
Försäkringen hamnade på c:a 5000:- /Helförs/helår, rimligt!
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Remus skrev:
2262671 GSX1400 kanske är "bättre" men också dyrare, men jag gillar designen på XJR:en bättre.. Ska kolla på en XJR på Onsdag..
Försäkringen hamnade på c:a 5000:- /Helförs/helår, rimligt!

Bättre och bättre. Har ett engelskt test mellan xjr, gsx, en honda och en kawa. XJR:en vann detta test ialla fall. gsx:en kom sist.

Jag och en polare som också har en xjr ska ner till strippen i malmö på Onsdag. Är du i krokarna kan du ju komma förbi och snacka hoj.
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Tjena! Det låter intressant Deimos, trodde att XJR skulle ligga steget efter med sin "ålderdomliga" motor & avsaknad av växel.. Iofs ska man inte stirra sig blind på ett test men det låter ju kul.
På Onsdag kör jag förhoppningsvis hoj, ska som sagt titta på en jag hittat och är den som den sägs vara så köper jag den..

Strippen - den lagliga nere i hamnen eller?

//Henrik
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Remus skrev:
2264655 Tjena! Det låter intressant Deimos, trodde att XJR skulle ligga steget efter med sin "ålderdomliga" motor & avsaknad av växel.. Iofs ska man inte stirra sig blind på ett test men det låter ju kul.
På Onsdag kör jag förhoppningsvis hoj, ska som sagt titta på en jag hittat och är den som den sägs vara så köper jag den..

Strippen - den lagliga nere i hamnen eller?

//Henrik

Det är så pass bra vrid i de där hojarna att jag kan inte tänka mig att en växel mindre är någon större förlust. Tvärtom så behöver du inte växla lika ofta utan köra mer på vridet. Och med tanke på den något begränsade trimningsgraden på bägge hojarna tror jag inte motorns konstruktion spelar så stor roll heller. Bägge två håller bra och bra register. Tvärtom kan förgasare vara en fördel eftersom de ger en jämnare gång jämfört med många insprutningar som tenderar att vara lite ryckiga.

Jag har en kompis som har en XJR 1300 som han köpte ny -99, samtidigt som jag köpte min första hoj. Jag har bytt hoj fem gånger sedan dess och han fortfarande kvar sin, det säger en del om hur nöjd man kan vara med en sådan hoj om man bara är rätt typ av förare. Det finns säkert lika många som är nöjda med GSX 1400:eek:r. I slutändan handlar det inte om vilken hoj som är bäst utan vilken hoj som passar dig och din körning bäst.

Kolla bara så att det finns turbo-kit till bägge innan du väljer vilken du ska köpa... :banana

Det verkar som att du vill ha en lite sportigare hoj? Det kan vara värt att kolla på Bandit 1200 eller kanske ZRX 1200 också, bägge två fina hojar med bra motorer och ZRX 1200 i grönt och med "Lawson"-kåpa är otroligt läcker!
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag kan skaka fram ett antal test där GSX1400 vinner också... om du har möjlighet så prova bägge. Men som sagt... GSX1400 är ju lite dyrare också. Ibland måste plånboken styra också... annars skulle jag ha haft en BMW K1200R i garaget nu.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Remus skrev:
2264655 Tjena! Det låter intressant Deimos, trodde att XJR skulle ligga steget efter med sin "ålderdomliga" motor & avsaknad av växel.. Iofs ska man inte stirra sig blind på ett test men det låter ju kul.
På Onsdag kör jag förhoppningsvis hoj, ska som sagt titta på en jag hittat och är den som den sägs vara så köper jag den..

Strippen - den lagliga nere i hamnen eller?
//Henrik

Ja den lagliga. MECA Raceway eller vad den nu heter.
Har inte varit där nere än i sommar.
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Deimos skrev:
2262535 Ut och prova dom ordentligt, inte bara en 2 minuterstur runt kvarteret.
Min kostar förresten 5900:- hel/hel så försäkringen är ok.
Lycka till.... :tummenupp

Vilket försäkringsbolag har du?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Remus skrev:
2262155 Tjena... Jag velar som vanligt... Tittat på allt från "sporthojar" till SM till offroads.. Lånade en polares Africa Twin som är en bra kompromiss, men jag vill ha mer komfort än så, men med rimlig försäkring...

Har läst ganska mkt om GSX1400 & XJR1300 och det låter som vettiga hojar.. Men hur är de jämfört med varandra? GSX hade väl en 6:e växel, men XJR:en är kanske strået "sportigare"...

Finns det någon som kan ge mig lite råd så skriv HEMSKT gärna för/nackdelar?

Tack på förhand!

//Henrik

Har provkört en Xjr 1300, går tyst mjukt och fint bra drag och vridområde och fin fina hejdare, lite jobbig om man inte har en ruta i högre farter 160+. Mycket lättkörd hoj i mina ögon sett iaf, som en superstor moppe, UTAN negativ klang..
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Prova båda!
Jag har inte kört så mycket olika hojar än men är jättenöjd med min 1400:a. Tittade också på XJR men valde GSX av de anledningar som Maggy beskrev. Sen var den billigare just då, köpte en ny 03:a i slutet av 04 som var nersatt 20 rök. Lättkörd som fan men något bångstyrig på krokvägar kanske, verkar ha god aptit på bakdäck. Stark så in i helvete :D
Försäkringskostnaderna bör vara hyggligt identiska.

Lycka till :tummenupp
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Remus skrev:
2262155 Tjena... Jag velar som vanligt... Tittat på allt från "sporthojar" till SM till offroads.. Lånade en polares Africa Twin som är en bra kompromiss, men jag vill ha mer komfort än så, men med rimlig försäkring...

Har läst ganska mkt om GSX1400 & XJR1300 och det låter som vettiga hojar.. Men hur är de jämfört med varandra? GSX hade väl en 6:e växel, men XJR:en är kanske strået "sportigare"...

Finns det någon som kan ge mig lite råd så skriv HEMSKT gärna för/nackdelar?

Tack på förhand!

//Henrik



Det finns ju fler än dom!
Hojen jag hade innan denna som desvärre e död idag var jag helnöjd med!
Köpte en Honda X11 ny 02 och körde tre sässonger med!
den gav 130 på hjulet orginal och hade det mesta som en modern hoj har!
Kan man leva med att vissa tycker den e ful som fan medan andra bara gillar den så e det ett vettigt alternativ!
Går i 6ans försäkringsklass så den e inte fel den iheller!
Fan vet om den inte va roligare än min GSX 1400 som jag har nu!
Har kostat en hel förmögenhet att få 140 på bakhjulet på den ju!
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Knasknutten skrev:
2292096 Det finns ju fler än dom!
Hojen jag hade innan denna som desvärre e död idag var jag helnöjd med!
Köpte en Honda X11 ny 02 och körde tre sässonger med!
den gav 130 på hjulet orginal och hade det mesta som en modern hoj har!
Kan man leva med att vissa tycker den e ful som fan medan andra bara gillar den så e det ett vettigt alternativ!
Går i 6ans försäkringsklass så den e inte fel den iheller!
Fan vet om den inte va roligare än min GSX 1400 som jag har nu!
Har kostat en hel förmögenhet att få 140 på bakhjulet på den ju!
Jag hade köpt en X-11 om den passat mina 191cm.. (var lite trångt vid tanken!!)
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Deimos skrev:
2294426 Sa fel förresten, hade 6519:- hel/hel när jag bodde i Malmö, kollade precis papperna. Märkligt nog får jag samma nu när jag flyttar ut ur stan.
Jag har Bilsport & MC
http://www.bilsport-mc.com

Ok, tack! Betalar 10500:- hel/hel hos samma bolag för en 03:a. 36år, körkort sen -89, centrala Malmö.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top