GSXR 1000 K4 misständer och dör ibland

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hej alla!
Nu är säsongen snart här och jag har redan hunnit att ta en tur igår då det var strålande sol och 15 grader.
Tyvärr så hände samma sak som sist, hojen stendör och måste "kylas" ner innan man får igång den. Detta hände flertalet gånger och jag har googlat och googlat.
Hittade en tråd på en amerikansk sida där en kille hade exakt samma problem som mig.
Han felsökte till förbannelse men kunde inte hitta något fel som var relaterat till hans problem.
En kille nämnde en bra sak och det var att när hojen dör så tänds "CHEC" lampan och detta skall betyda att instrumentpanelen inte har fått någon data från ECUn på 3 sekunder.
Alltså betyder detta att ECUn blir för varm och stängs av och när den har svalnat så startar hojen upp igen.
Jag får inte ut någon felkod på detta problemet utan det står enbart C00. Dock såg jag att TPS står för högt så den får jag justera.
Att öppna upp ECUn och kolla igenom hade eventuellt gått, har dock hört att det sitter silikon alternativt epoxy för att skydda komponenterna. Så det kan bli ganska pilligt. Hittade en del begagnade ECUn på Ebay från 4k och uppåt men fick en fundering ifall det finns någon firma som eventuellt reparerar motorstyreneheter och ifall det kanske hade blivit billigare än en ECU.
Någon som har några tips? :)
Hade du Powercommander? Då visar den galet i displayen så du måste dra ut den för att kolla tps.

Men felställd TPS gör inte att hojen tvärdör så det känns ju som det skulle kunna vara ECU-relaterat...

Hade varit bra som Skynet nämnde att ha en extra ECU och testat med.

Hade du kollat dödarknappen? Långsökt kanske. Skulle den slå till så får man ju CHEC i displayen.

Köper du ECU på Ebay så köp en Europeisk, kan vara en del skillnader på Amerikanska och ännu värre med Californien.
 
Last edited:

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Nej, jag har ingen Powercommander installerad.
Nej precis, jag tror inte att TPSen är grunden för mitt problem... Och som tidigare nämnt så har jag ingen i närheten som jag känner som kör gsxr, kan iof slänga ut frågan på fb i någon mc-grupp.
Ja, dödarknappen samt switchen till stödet har jag kollat. Batteripolerna är också kollade då någon nämnde att det kunde spöka där.
Så det verkar tyvärr vara ECUn.
Jag har aldrig öppnat en ECU tidigare, är det något man vågar? Iom att jag ändå verkar vara tvungen att byta ut den.
Kan tilläggas att jag är bilmek i grund och botten och inte har tummen mitt i hand haha.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du fortfarande har turbo etc och måste byta ecu så skulle jag byta till en eftermarknad
Kanske lite mer pyssel i början men betydligt lättare att mappa.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top