GSXR 1000 K4 misständer och dör ibland

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kommer nog ändå skicka tillbaka Power Commandern tror jag, finner inte det riktigt värt dem pengarna. Då hade jag hellre flashat ECUn och fått i en riktig mapp.
Skall ta dem pengarna och beställa ny quickshifter då min gamla gick sönder.. (kabeln gick av från sensorn).
Känns mer prioriterat just nu hahaha
Nej ska man ha PC5 så ska man ju ha Autotune-enheten också. Det hade jag innan jag turbokonverterade och det var barnsligt enkelt att leka med. Bara en PC5 utan optimering i dynobänk är inte värt besväret skulle jag säga (iaf så här i efterhand) och överprisat.

Jag hade även deras display. Den var också hyfsat kul att ha men inte fan var den värd de 3-4 tusen den kostade då (10 år sedan) Men den kunde kuka ur ibland av högfrekventa vibrationer, åtminstone på min hoj.

Tror inte de säljer varken Autotune eller någon display nu längre, rätta mig om jag har fel.

Mvh
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad blir det för Quickshifter? Translogic eller Healtech? Finns väl en uppsjö?
Jag fick tag på en beggad Healtech som jag kör med nu. Köpte endast ny kabelsats från Bikersneed.

Translogic eller vad de heter ska vara bra vad man har hört men kostar väl en del.

TS, Vad var det för fabrikat på Quickshiftern/kabeln som gick sönder?
 
Last edited:

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Hej igen alla!
Behöver skriva av mig för fler tips då samma problem kvarstår...
Jag har monterat bort fotstödssensorn och byglat ihop kablarna.
Idag dog hojen igen två gånger och efter jag stängt av tändningen och väntat 30 sekunder så startade hojen igen.
Många har skrivit tips som kontakterna vid batteriet, fotstödssensorn och killswitchen men allt verkar vara okej.
Vart kan jag fortsätta att felsöka med dem symptomerna som jag har?
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Vad blir det för Quickshifter? Translogic eller Healtech? Finns väl en uppsjö?
Jag fick tag på en beggad Healtech som jag kör med nu. Köpte endast ny kabelsats från Bikersneed.

Translogic eller vad de heter ska vara bra vad man har hört men kostar väl en del.

TS, Vad var det för fabrikat på Quickshiftern/kabeln som gick sönder?
Hej! Sorry för extremt sent svar, inte varit inne på forumet sedan sist.
Det blev en Healtech iQSE-W1
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Någon som vet om det sitter Tip Over Sensor på K4?
Tänkte om det kanske den som spökar.
Om det finns, vart sitter den?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack! Ska kika ikväll och se om jag hittar något fel med den.
Om jag ändå hade friheten att kunna mecka ikväll : )
Börjar bli grinig nu av abstinensen.
Vill utforska mina gaffelbensförlängare jag precis köpt samt spänna upp min tjuvöppnande wastegate.
(Motorn är väldigt tam på lägre varv eftersom det mesta skickas ut i avgaserna vilket gör den sävligare en än std-hoj)

Jaja, skit samma det hör inte hit 🤣
👍
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Hej!
Vart ute i garaget och skruvade isär det mesta för att komma åt alla kablage och kontakter. Kikade på TOS och den satt på rätt ställe på rätt sätt.
Kollade kontakterna till ECUn och det såg rent och fint ut.
Nåt som fick mig att fundera är kontakten som man behöver bygla för att få ut FI koderna.
Om jag har rätt så ska det väl vara denna kontakten på första bilden?
På andra bilden så är det en sådan shiftlight som föregående ägare har kopplat in i just den kontakten som jag antar att man ska kolla för FI koder. Är det rätt?
Om det är rätt så får jag försöka ha med mig en bit kabel och vara snabb nog att få ut rätt FI kod när det väl händer. Problemet är att det sker så sällan och försvinner ganska snabbt efter att tändningen har varit avstängd.
Nåt som får mig att fundera nu i efterhand är när hojen har dött under färd och jag ska försöka starta om den, då kan jag inte minnas att jag hörde pumpen gå som det brukar göra när jag slår på tändningen.
Jag får uppmärksamma det nästa gång och försöka hinna få tag på koden, då borde man har lite mer att gå på.
Ber om ursäkt för lång text, om någon har nån mer idé så hit me up, blir galen snart haha…
 

Bifogat

  • IMG_0292.jpeg
    IMG_0292.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 7
  • IMG_0295.jpeg
    IMG_0295.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 7

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Om jag ändå hade friheten att kunna mecka ikväll : )
Börjar bli grinig nu av abstinensen.
Vill utforska mina gaffelbensförlängare jag precis köpt samt spänna upp min tjuvöppnande wastegate.
(Motorn är väldigt tam på lägre varv eftersom det mesta skickas ut i avgaserna vilket gör den sävligare en än std-hoj)

Jaja, skit samma det hör inte hit 🤣
👍
Haha jag förstår dig! Finner inre frid när jag kan stå i garaget och skruva😅 nu är det semester för min del så då kan jag passa på, även sena kvällar😂
Wastegate? Så du kör turbo?😍
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hej!
Vart ute i garaget och skruvade isär det mesta för att komma åt alla kablage och kontakter. Kikade på TOS och den satt på rätt ställe på rätt sätt.
Kollade kontakterna till ECUn och det såg rent och fint ut.
Nåt som fick mig att fundera är kontakten som man behöver bygla för att få ut FI koderna.
Om jag har rätt så ska det väl vara denna kontakten på första bilden?
På andra bilden så är det en sådan shiftlight som föregående ägare har kopplat in i just den kontakten som jag antar att man ska kolla för FI koder. Är det rätt?
Om det är rätt så får jag försöka ha med mig en bit kabel och vara snabb nog att få ut rätt FI kod när det väl händer. Problemet är att det sker så sällan och försvinner ganska snabbt efter att tändningen har varit avstängd.
Nåt som får mig att fundera nu i efterhand är när hojen har dött under färd och jag ska försöka starta om den, då kan jag inte minnas att jag hörde pumpen gå som det brukar göra när jag slår på tändningen.
Jag får uppmärksamma det nästa gång och försöka hinna få tag på koden, då borde man har lite mer att gå på.
Ber om ursäkt för lång text, om någon har nån mer idé så hit me up, blir galen snart haha…
På rak arm skulle jag aldrig försöka koppla in något extratillbehör via dealermode-kontakten och förvirra ECU'n. Du skriver shift-light, du menar den där universiella växellägesindikatorn?
Inte att rekommendera.

Den skulle jag ta bort och återställa alla inkopplingar till original.
Det är bara Healtech's grejer som duger om du vill ha en riktig växellägesindikator. Den kommer med modellanpassat kablage och har inbyggd switchad TRE-modd. (Jag har en på Busan, absolut värd pengarna)

Tror spontant att ditt problem orsakas av de eftermonterade grejerna.

Felkoderna lagras i ECU'n ända tills du kopplar ur batteriet. Ska inte försvinna bara av att stänga av tändningen vad jag vet.
Däremot slocknar FI-lampan om felet inte kvartstår.

TRE-modd=Ett motstånd som lurar ECU'n att 5an är i hela tiden, vilken är den växel som inte har några restriktioner. Men denna går att avaktivera på Healtech's växellägesindikakor om man inte vill ha den funktionen.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
c14 - throttle position sensor
c15 - engine coolant temperature sensor
c21 - intake air temperature sensor
c22 - atmospheric pressure sensor
c23 - tipover sensor
c24 - ignition signal #1
c25 - ignition signal #2
c26 - ignition signal #3
c27 - ignition signal #4
c28 - secondary throttle valve actuator
c29 - secondary throttle position sensor
c31 - gear position sensor
c32 - injector signal #1
c33 - injector signal #2
c34 - injector signal #3
c35 - injector signal #4
c41 - fuel pump control system
c42 - ignition switch signal
c46 - exhaust control valve actuator

Screenshot_20240724_114152_Chrome.jpg

Amerikansk hoj. Lite svårt att se om det är samma färger på kablarna som på din men det verkar vara de två bleck som sitter parallellt som ska kopplas ihop av övrig information.
Själv använder jag Suzukis Dealer-mode-kontakt, det är säkrast även om det bara är en kontakt med strömbrytare. Gav typ en hundring för min så inga dyra grejer.
 
Last edited:

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
På rak arm skulle jag aldrig försöka koppla in något extratillbehör via dealermode-kontakten och förvirra ECU'n. Du skriver shift-light, du menar den där universiella växellägesindikatorn?
Inte att rekommendera.

Den skulle jag ta bort och återställa alla inkopplingar till original.
Det är bara Healtech's grejer som duger om du vill ha en riktig växellägesindikator. Den kommer med modellanpassat kablage och har inbyggd switchad TRE-modd. (Jag har en på Busan, absolut värd pengarna)

Tror spontant att ditt problem orsakas av de eftermonterade grejerna.

Felkoderna lagras i ECU'n ända tills du kopplar ur batteriet. Ska inte försvinna bara av att stänga av tändningen vad jag vet.
Däremot slocknar FI-lampan om felet inte kvartstår.

TRE-modd=Ett motstånd som lurar ECU'n att 5an är i hela tiden, vilken är den växel som inte har några restriktioner. Men denna går att avaktivera på Healtech's växellägesindikakor om man inte vill ha den funktionen.
Ja jag misstänker att det kan vara orsaken.
Väldigt konstigt att förra ägaren kopplade in på dealer mode kontakten men men..
Jag får montera ner den och fortsätta köra som vanligt för att se om problemet kvarstår.

Jag får köpa Healtech´s växellägesindikator, kör idag med deras quickshifter och är mer än nöjd. Så jag klagar inte på att få handla mer Healtech grejer hahaha

Tusen tack för dina svar, återkommer om problemet kvarstår men hoppas att det inte gör det:ROFLMAO:
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det enda bakslaget jag haft med healtechprylar är när den lilla frontlinsen lossnade på växelindikatorn. Men den fungerade lika bra ändå så bara kosmetiskt.

Men det berodde mest på att jag monterade den först där det strömmar upp för mycket varmluft från motorn när man parkerar i kombination med att jag brukade lägga mina handskar ovanpå.

Hittade den ett halvår senare på garagegolvet. Gjorde rent den och limmade tillbaka den med transparent silikon. Syns ingenting plus att nu sitter den nog bättre.
 

Markus Olofsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2004
Det enda bakslaget jag haft med healtechprylar är när den lilla frontlinsen lossnade på växelindikatorn. Men den fungerade lika bra ändå så bara kosmetiskt.

Men det berodde mest på att jag monterade den först där det strömmar upp för mycket varmluft från motorn när man parkerar i kombination med att jag brukade lägga mina handskar ovanpå.

Hittade den ett halvår senare på garagegolvet. Gjorde rent den och limmade tillbaka den med transparent silikon. Syns ingenting plus att nu sitter den nog bättre.
Ja då är det en rimlig förklaring.
Men jag tänkte först kika på om växellägesindikatorn som jag har ska kopplas in någon annanstans än på dealer mode kontakten.

Hittade på healtech´s sida att man ska koppla in växellägesindikatorn på GPS (gear position sensor) kontakten, ska leta upp den och se om det är samma kontakt så kanske man löser problemet gratis till en början😅
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja då är det en rimlig förklaring.
Men jag tänkte först kika på om växellägesindikatorn som jag har ska kopplas in någon annanstans än på dealer mode kontakten.

Hittade på healtech´s sida att man ska koppla in växellägesindikatorn på GPS (gear position sensor) kontakten, ska leta upp den och se om det är samma kontakt så kanske man löser problemet gratis till en början😅
Du gör som du vill.

Grejen är det att jag har ingen tilltro till sådana där billigast tänkbara komponenter från Ebay. Och sedan finns det ju beprövade grejor där det enda du behöver göra är att leta reda på gps-kontakten.

Utöver det endast en 12V+ matniing.
(Som endast ger ström med tändningen på)

Inget fel på Ebay annars. Handlar typ allt själv där.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top