GSXR 1100 92 vill inte starta - nåt tips?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag tömde inte förgasarna i höstas, ganska nya stift sitter i, ganska nya tändspolar, jag har underhållsladdat batteriet nästan hela vintern, gick som en klocka när jag ställde in den i höstas.

Den puffar till ibland men vill inte starta. Jag har sprutat startgas i luftfiltret men det gör ingen skillnad. Stiften blir inte blöta.

Kan förgasarna klegga igen så totalt på en vinter? Eller kan nåt annat hända på en kort vinter som orsakar detta?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Töm hela bränslesystemet och häll i ny bensin ;)

Hade inte du rätt mycket problem med förgasarna innan?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur mycket startgas sprayade du in :confused:
Finns det bara tillstymmelse till gnista och luft så ska den starta till iallafall, hade du halv eller helgas när du försökte?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
@Steffe - nollgas
@Svenne - Jo, hade, men fick dem att funka bra, gick bra när jag ställde den, tack för tipset, ska byta bensin
@1100 bike - Drog den runt startmotorn som vanligt eller märktes det att batteriet var segt?

Kan tillägga att stiften var blöta efter att ha kört med med startgas, det är gnista men den kanske är för klen...

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Prova med halv-fullgas när du kör med startgasen, det är lätt att släppa av om det varvar upp för mycket :tummenupp

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Man ska inte gasa när man startar en hoj. På vissa förgasare deaktiveras chokekretsen då och du får aldrig igång den.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ingen gas använd...

Nu är systemet tömt på bensin och batteriet bortmonterat, köper nytt imorrn och återkommer, har dessutom bränt av tändstiften.

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Hoj
93 gsxr 1100w
startmotor gick som vanligt i kanske 10 sek, sen stendog batteri. laddade 1 dygn o provade, då dog batteri nästan direkt, fick i ett fräscht batteri o den startade på 2 röda, gick som skit först men problemet satt i taskigt batteri för mig.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Mitt battteri verkar friskt, det tuggar på ganska bra och det tar laddning bra, men det har några år på nacken, så det kanske är dags i alla fall. 500 spänn på batterilagret.

Byter det och vippar i frisk soppa och lite rengöring, så får vi se om det gör susen

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Man ska inte gasa när man startar en hoj. På vissa förgasare deaktiveras chokekretsen då och du får aldrig igång den.

Om man använder startgas så behöver den sugas in ordentligt, öppna spjällen :hej
Vid normal start så ger man fn i gashandtaget. Men om du har surat ner ett härke så vrid max på rullen och nöt på starten så att överflödig bensin rensas ut, jucka inte på rullen bara.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Nu har jag satt i nytt batteri,hällt i ny soppa och rengöringsmedel. Den puffar till lite när det är riktigt bra kräm i batteriet. Hittade ett stift som jag inte fick nån gnista på, bytte all 4 till begagnade iridiumstift, med gnista, ganska liten tycker jag i och för sig. Testat med startgas och öppna spjäll. Jag tömde förgasarna igår och det är soppa i dem nu efter att jag fyllt på.

Fortfarande inte ett liv

2ans stift var lite fuktigt, de andra ganska torra.

Puffar lite utan choke, med choke puffar den inte alls och verkar gå lite tyngre

Soppakranens vakuum funkar

Jag köper nya stift imorrn, kanske kan vara de som är slut

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Var ute och testade igen, PANG, sa det och sen inte ett liv igen. Satans apparat...

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Var ute och testade igen, PANG, sa det och sen inte ett liv igen. Satans apparat...

Du har det inte lätt du....:krama

Hade ett udda fel förra året, hade skjutit ner nålventilerna i förgasarna. Då ville den inte starta...

Att montera ner förgsarna och lämna in dom på ultraljudstvätt och billigt och går snabbt. Och då vet du att dom är fräscha hela säsongen

Nytt riktigt batteri gör även stor skillnad. Försökte med 3st feltema batterier förra året. Tuggade segt på starten trots att dom var helt nya samt laddade

Åkte till batterilagret och köpte ett batteri till hd som kostade skjortan. Men fasiken vilken snurr det blev på det hela:banana

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Jo, ska testa med nya stift imorrn, sen åker förgasarna av, tvättar gör jag själv, det är ju bara så djävulskt irriterande, den gick ju kanon i när jag ställde den i höstas. Jag har satt i ett skitdyrt batteri och den snurrar som fan.

Hur då skjöt ner en nålventil?

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jo, ska testa med nya stift imorrn, sen åker förgasarna av, tvättar gör jag själv, det är ju bara så djävulskt irriterande, den gick ju kanon i när jag ställde den i höstas. Jag har satt i ett skitdyrt batteri och den snurrar som fan.

Hur då skjöt ner en nålventil?

Äh, det är ju skoj att skruva:)

Alla fyra hade åkt ner, höga laddtryck antar jag. Koppen med nålventilen sitter ju bara med en o-ring

Lycka till imån

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Jovars, men tänkte jag skulle slippa det i år, de var av 15 ggr förra året innan jag hittade rätt, det ju kul när man väl har kommit igång, sååå de åker nog av imorrn, tack för lite uppmuntran :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Spontant låter det som cdi.n, men fyra nya stift är nog minimum att prova med.

Ger du den startgas skall den starta/tända utan fungerande förgasare bara tändsystemet funkar.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Men om det är gnista på alla kan det verkligen vara CDIn? Jag har lite svårt att avgöra om gnistan är tillräcklig.

Går det att mäta på CDIn för att avgöra om den är slut?

Jag körde den några varv nu på morgonen och den baktände och slog ut en skaplig låga genom ena ljuddämparen.

Nån i Linköping som har en fungerande CDI att låna ut för test?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning