GSXR 1100 92 vill inte starta - nåt tips?

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Hade liknande problem men min gammla hoj när jag tog fram den efter vintern. Fick i gång den med startgas, Felet var knappen till reserven jag jucka på den och då hörde jag hur bensinpumpen började arbeta:) sen var de bara köra.Dock hade jag rivit halva hojen före jag hitta felet.

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
@Andreas900, tack, det var handfasta tips.

Kör en extra rengöring till av förgasarna, har nya stift, batteri och soppa.

Soppa rinner hela vägen, lite torrt på 4ans stift, därav den extra rengöringen

Ska koppla upp den till bilen och sen mala på, om jag har fattat det rätt ska man absolut inte starta bilmotorn utan bara koppla startkablarna för att inte förstöra saker...

Kuriosa: jag har hörselskydd på mig när jag försöker starta, efter ett par rejäla avgassmällar ringde det i örenen en halv dag efteråt:crash

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Faans skithoj...

Stiften är torra, de luktar bensin men är inte sura, förvisso inget sot som bensinen kan kladda fast i, förgasarna är väldigt rena, det är soppa i förgasarna, jag har gnista, bensinkranen funkar perfekt, nu puffar den mindre än tidigare. Det enda som jag ser är kvar är att insugsventilerna inte öppnar, men jag fattar inte hur det skulle ha blivit isåfall. Den har ju stått still sen jag KÖRDE in den i garaget i höstas :huvet

Korrigering: 1ans o 2ans stift är lite fuktiga, 3ans o 4ans torra

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Faans skithoj...

Stiften är torra, de luktar bensin men är inte sura, förvisso inget sot som bensinen kan kladda fast i, förgasarna är väldigt rena, det är soppa i förgasarna, jag har gnista, bensinkranen funkar perfekt, nu puffar den mindre än tidigare. Det enda som jag ser är kvar är att insugsventilerna inte öppnar, men jag fattar inte hur det skulle ha blivit isåfall. Den har ju stått still sen jag KÖRDE in den i garaget i höstas :huvet

Korrigering: 1ans o 2ans stift är lite fuktiga, 3ans o 4ans torra

Tänder den inte på startgas med nya stift är det tändsystemet du skall inrikta dig på.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Nu har jag inte läst hela tråden men -

om du tar ut stiftet och har gnista så kan det ändå vara fel på spolen. Gnistan kan vara för svag under kompression för att antända. vet dock inte hur man kollar om spolen är bra men de går väl och mäta för dem som kan sånt där med el

idag när jag stod och titta på min vän som skulle starta sin 4hjuling så märkte jag även att det inte går att starta om man pumpar eller håller i gasen. nu vet jag inte om du gör det men han fick för sig att göra det och då startade den inte. bad honom ta bort handen från gasen så startade den direkt

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning