GSXR 1100 Bromsskivan blir het & ....

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Det här är ju helskumt... När du har bytt bromspump så har du ju luftat systemet. Om du kan lufta systemet så borde den ju definitivt släppa ut ditt tryck också. Du luftar systemet med allt fastskruvat, på plats?

/J
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
RG500-Johannes skrev:
2153155 Det här är ju helskumt... När du har bytt bromspump så har du ju luftat systemet. Om du kan lufta systemet så borde den ju definitivt släppa ut ditt tryck också. Du luftar systemet med allt fastskruvat, på plats?

/J

Ja !
Lufta systemet gå bra.
Allt sitter fast som det skall & är åtskruvat.

obruT skrev:
2153144 funkar höger skivan som vanligt...dvs blir ej varm??


Båda skivorna blir heta men 1:a gången detta hände var det vänster sida som blev så varm att det gick att se på skivan att den blivit varm.

Men med gammelgixxer pumpen händer det som sagt inget konstigt, det är med den som jag kör nu.

Men när detta fenomen uppstår med TL pumpen byggs trycket upp i systemet så att det går inte att trycka in greppet en enda nanometer &
självklart går då trycket ut till båda oken & skivorna.
 
Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Kan det vara så att om påfyllningshålet från behållaren in i pumpen ligger så precis täppt av packningen att packningen jobar som en backventil. :va
Dvs. det går bra att lufta (flytta bromsvätska neråt) men den släpper inte tillbaka till behållaren när det blir varmt (flytta bromsvätska uppåt).
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Blitzen skrev:
2153201 Kan det vara så att om påfyllningshålet från behållaren in i pumpen ligger så precis täppt av packningen att packningen jobar som en backventil. :va
Dvs. det går bra att lufta (flytta bromsvätska neråt) men den släpper inte tillbaka till behållaren när det blir varmt (flytta bromsvätska uppåt).

Ja det är så jag har tänkt nu när tipset med ett bromsgrepp som kanske håller in kolven för långt har dykt upp.

Men jag vet inte så jag kan ju bara testa mig fram.

För att kunna släppa tillbaka vätskan upp till behållaren måste det väl vara så att båda tätningarna passerar & ligger utanför påfyllnad-returhålet eller ?

För annars måste det ju bli så att tätningen på fjädern kommer att verka som en backventil så som den är utformad om inte den hamnar utanför hålet.

Tänker jag rätt?

Edit
Hittade en skiss på nätet som iaf visar att båda tätningarna skall passera hålet då greppet är utsläppt.
Iofs en helt annan cylinder men med samma princip.
 

Bifogat

  • skiss.gif
    skiss.gif
    15.3 KB · Visningar: 78
Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
PerWe skrev:
2153222 Ja det är så jag har tänkt nu när tipset med ett bromsgrepp som kanske håller in kolven för långt har dykt upp.

Men jag vet inte så jag kan ju bara testa mig fram.

För att kunna släppa tillbaka vätskan upp till behållaren måste det väl vara så att båda tätningarna passerar & ligger utanför påfyllnad-returhålet eller ?

För annars måste det ju bli så att tätningen på fjädern kommer att verka som en backventil så som den är utformad om inte den hamnar utanför hålet.

Tänker jag rätt?

Så tänker iaf jag, iväg å meka nu. Själv våndas jag över en stukad handled som gör att jag varken kan jobba eller meka :(
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Blitzen skrev:
2153269 Så tänker iaf jag, iväg å meka nu. Själv våndas jag över en stukad handled som gör att jag varken kan jobba eller meka :(

Ska bli...fast inte förrän imorron tyvärr.
Bygger på tråden lite då jag hittat felet, .. om jag hitter det!

Ha det gott alla & tack för alla tips
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
PerWe skrev:
2153317 Ska bli...fast inte förrän imorron tyvärr.
Bygger på tråden lite då jag hittat felet, .. om jag hitter det!

Ha det gott alla & tack för alla tips


Var tvungen att kolla ikväll.
& tyvär så var inte det felet heller.
Greppet tryckte in kolven ca 0.2mm.

Om båda tätningarna skall ligga på samma sida om hålet så är det ju öppna spjäll liksom & man borde med munkraft kunna blåsa luft igenom från utloppsidan & upp i behållaren men det var störtomöjligt.

Måste vara fel grejor helt enkelt, men då borde pumpen inte har funkat för den tidigare ägaren heller, för det var ju samma fel på pumpen innan jag satte i den nya TL renoveringssatsen.

Får ta & besöka Suzuki för att se om de kan hitta ngt knas, kan de inte det skickar jag den här pumpen i det runda arkivet & skaffar ngt nytt vid tillfälle.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Fixat

Racerpelle skrev:
2124093 Råkade ut för ett liknande problem som berodde på att returhålet i bromscylindern blivit 95% igensatt.
Antar att lite tryck blev kvar (bromsen låg alltså på lite) så skiva, ok och bromsvätska blev varma, bromsvätskan temperaturutvidgades = ännu mer tryck osv. osv. till hjulet så småningom blev låst.

Gör rent, tror det räcker.

/ Racerpelle

P.S. Lämna bort jobbet om du inte är 100% säker, dumt system att göra mektabbar i. D.S.

Japp det var problemet.

Plockade isär pumpen 1 gång till innan jag tänkte låta den gå i soptunnan.
Men jag plockade isär den lite mer denna gång, dvs även anslutningen till vätskeburken & såg då en liten prick som ev kunde vara ett hål testade att pilla & göra rent lite med luft & T-RÖD & ett diskborstestrå som var det minsta jag kunde hitta & JJAAAAAAA det var ett hål.
Hade inte sett det tidigare då jag bara tog ut kolven ur cylindern.


Var ute & testade nyss & ALLT FUNKADE BRA. :banana

Vill tacka alla som engagerat sig & kommit med tips & ev lösningar :tummenupp
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top