GSXR 1100 går orent på låga varv

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kollade luftfiltret och det såg nybytt ut. Jo, känns som att något hände nu när jag bytte stift! För med de gamla stiften var den långt ifrån orkeslös :dummer

Haha. Alltid något! :näsblod
Kollade du tändkablarna när du var där och pillade med?
Hur ser gnistan på stiften ut?

Men, det låter ju mer som om den får fel mängd soppa/luft iofs..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur kollar jag så att bränslekranen fungerar som den ska med tanke på att det krävs vakum för att det ska komma bränsle?

Batteriet är fräsht och generatorn laddar.

Hoppas på att någon slang kom i kläm/lossade när jag la på tanken förut, ska hem om kolla det.

Soppa och vacuumslang kan lätt bli klämda när man sätter dit tanken, kan ta en halv dag att lista ut sånt :gnissla

Men du har ju ett PRI-läge på kranen som är "konstant öppen", för att fylla fuggarna när de är tomma typ.

Ta ett proffs på sugning för att kolla vacuumöppningen :tuttar
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hur kollar jag så att bränslekranen fungerar som den ska med tanke på att det krävs vakum för att det ska komma bränsle?

Batteriet är fräsht och generatorn laddar.

Hoppas på att någon slang kom i kläm/lossade när jag la på tanken förut, ska hem om kolla det.

Du kan kolla kranen genom att suga i vakuumslangen och sedan hålla emot tungan. Är membranet tätt ska slangen inte släppa från tungan. Du kollar förstås också att soppa rinner/stoppar när du testar. Du kan öven testa att köra i PRI-läget som det har sagts ovan.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Plockade av tanken och kollade, tror inte att något var klämt :va

Kollade bränslekranen och såg att den svarta styrpinnen var lite rundad inuti = när man vrider på den så ändras inte bränslekranens inställning --> kranen har stått mellan PRI-läget och ON (lite mer mot PRI när jag har trott att den stått på ON. Ställde kranen på on och startade men körde aldrig iväg då motorn inte gick bättre än innan. Lät den gå på tomgång i några minuter utan förbättring. Kan det vara så att den måste köras en stund för att tömma förgasarna eller är det otroligt att detta skulle få sådana här konsekvenser?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tror ni att det kan vara fel munstycke, fel inställning på luft/bränslenålen, osynkade förgasare eller annat?

Tror? Gör det enkelt för dig, ta reda på hur det förhåller sig. Bort med förgasarbryggan och gå igenom allt och se till att det sitter originalmunstycken och inte elände från Dynojet. Slitna emulsionsrör och trottelnålar är vanligt. Kolla även flottörnivå samt att nålventilerna inte läcker. Optiskt synkning spjällen när bryggan avtagen är gott nog. Verifiera att alla slangar är monterade på rätt sätt (inte bara tror).
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tror? Gör det enkelt för dig, ta reda på hur det förhåller sig. Bort med förgasarbryggan och gå igenom allt och se till att det sitter originalmunstycken och inte elände från Dynojet. Slitna emulsionsrör och trottelnålar är vanligt. Kolla även flottörnivå samt att nålventilerna inte läcker. Optiskt synkning spjällen när bryggan avtagen är gott nog. Verifiera att alla slangar är monterade på rätt sätt (inte bara tror).

Haha vet, tror gör man i kyrkan :Bugar
Får göra en grundlig genomgång av allt.
Var kan man beställa originalmunstycken? Och hur kollar man flottörnivån?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MC-shopen i Karlstad har Suzukis reservdelslager för Sverige. Originalmunstycken har i princip varje MC-verkstad. Lelles har rimliga priser i nivå med vad som finns på ebay.

Flottörjustering, 14.7 mm enligt manualen. Beskrivet @ t.ex. http://www.gixxer.com/forums/16-water-cooled-gixxers/268663-1994-gsxr-1100-float-hight.html observera att nålsätet skall precis täta vid mätningen så att inte nålfjädern presss ihop, dvs du lär vinkla förgasaren. Mät från flottörens understa punkt upp till tätningsytan på förgasarkroppen.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Nu har renoveringsatsen äntligen kommit. Den innehöll färre grejer än jag räknat med ( flotörnål + säte och lite packningar), får hoppas att det är tillräckligt. Funderar på att lämna iväg förgasarna till någon som har lite mer erfarenhet så inget missas.

Ingen som sitter på en bränslekran? :hej
Tycker att min glappar och känns allmänt ostabil...
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Nu är förgasarbryggan avmonterad och ska renoveras. Renoveringskittet innehåller ju enbart flotörnålar, säten och lite gummiringar. Har aldrig renoverat förgasare innan (bara rengjort) så vet inte vad jag ska inspektera och vet heller inte hur jag ser om det är slitet eller ej. Har ni några punkter jag ska kolla extra noga och hur jag kollar det?

Sedan ställa in flotörnivå osv känns ganska komplicerat :va

När förgasarna är klara så ska jag kolla tändningen, renovera bränslekranen eller köpa ny om jag hittar någon (ingen som har liggande? ). Sedan har jag funderat på komptest och förgasarsync men äger tyvärr inte utrustningen. Får hoppas att förgasarrenoveringen och ny bränslekran gör susen (och att tändningen är som den ska)
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Eftersom att flotören troligtvis inte tätat så bra så har jag även sett att bensin har runnit förbi kolvringarna ner i motoroljan. Med andra ord var troligtvis oljenivån för hög senaste gången jag körde höjen = högt tryck i motorn. Kan det orsaka en så krasslig motorgång som jag har beskrivit innan? Helt okraftlös och bluddrar som bara den.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Tändspolarna kan ju spela en ett spratt också, på min gamla suka 750R så var den känslig mot fukt,,löste det med att silicona alla skarvar på spolarna.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
nu är förgasarna renoverade, tändstiften bytta, tanken tömd (ny fräsch bensin) men den går väldigt oroligt på låga varv och vid gaspådrag (lite gas direkt till maxgas (oavsett varvtal) så "böar" den (blir ett kast framåt in i styret) innan den drar iväg. Efter cirka 30 sek - 1 min maxgas så går den helkonstigt (ingen respons på gasen och dör inom några sekunder). Det är precis som att förgasaren töms på bensin. Vad kan detta bero på tror ni?

Mina första tankar är att bensinkranen inte fungerar som den ska och att bensintillförseln strular. Därav orolig motorgång vid låga varvtal och riktigt dålig respons vid maxgas. Funktionstestade bensinkranen (sög i vakumslangen) och det kom bensin. har även ställt kranen på PRI-läget men motorgången är densamma.

Förslag på åtgärd?

(allt övrigt på hojjen är original)
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
det är inte så att du får ett veck på soppaslangen när du monterar tanken,kolla det
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
*Off topic*

Någon kunnig mekaniker i GBG som vill fixa hojjen?
Ersätter givetvis, men att lämna in hos verkstad lockar inte direkt, då fortsätter jag hellre o försöker på egen hand!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Efter cirka 30 sek - 1 min maxgas så går den helkonstigt (ingen respons på gasen och dör inom några sekunder). Det är precis som att förgasaren töms på bensin. Vad kan detta bero på tror ni?

Mina första tankar är att bensinkranen inte fungerar som den ska och att bensintillförseln strular. Därav orolig motorgång vid låga varvtal och riktigt dålig respons vid maxgas.

Förslag på åtgärd?

(allt övrigt på hojjen är original)
Det låter som för låg flottörnivå. Soppan räcker inte till på full gas. Sitter flottörerna rätt? Annars går nivån att justera. Kolla i boken.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
F?r montera is?r och kolla det. Tack f?r tipset!

Kan man synka f?rgasarna n?r f?rgasarbryggan ?r avmonterad? Om det g?r, beh?ver man n?gon apparat/specialverktyg eller hur g?r man tillv?ga?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det gör man väl med förgasarna monterade. Om man inte nöjer sig med optisk som Brink sade....Och det gör man :hihi
Köpte en sån här för många år sedan som jag knappt använt
www.carbtune.com


rätt kul, staplarna lurar ögat nästan att man tror det är kvicksilver men det
är stålstänger
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top