Gsxr 1100 turbo projekt.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tack för ett trevligt besök jag fick idag:tummenupp
Skall bli häftigt att se och höra din hoj irl! Putsen ser inte ut att gå av för hackor den heller:)
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Idag har jag fixat kronan och styret, gaswire och bromsslangar är dock för korta, så de måste köpas nya.

Även hunnit med att ladda 1,5 bar:tuttar

Och på måndag kommer fästet till min nya lampa.
 

Bifogat

  • DSCN0114.JPG
    DSCN0114.JPG
    217.7 KB · Visningar: 175
  • DSCN0116.JPG
    DSCN0116.JPG
    208.2 KB · Visningar: 169

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Var ute på mc live idag, men hojen läckte lite olja vid laddtryck.

Så jag fick plocka ner allt, och sätta helicoli där förra ägaren hade dragit gängpaj. Han hade lagt på lite silicon om tryckt upp div skruvar.

Sedan testkörning igen, men fortfarande lite olja som trycks ut vid laddtryck, så av med kåpan till toppen och dra alla muttrar till dragstängerna. Det blev mycket bättre men inte helt 100.

Letade på ape´s hemsida, men hittade ingen moment för hur hårt de skall dras? Drog idag med 45nm
 

Bifogat

  • topp.jpg
    topp.jpg
    209.3 KB · Visningar: 236
  • nej.JPG
    nej.JPG
    237.6 KB · Visningar: 203
  • mc live.JPG
    mc live.JPG
    226 KB · Visningar: 170

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
42 ft-lbs drar jag till, dvs 57 Nm - med kall motor.
http://www.aperaceparts.com/tech/cs10mm.html

42 Nm (33 ft-lbs) är några Nm för lite.

Man bör helst montera helicoil/insatsgänga M10/1.25 i motorblocket, speciellt på de fyra som sitter exponerade för väder och vind dvs rost.

okok, drar 57nm när jag monterar ihop igen.

Jag är snart ninja på att demontera saker runt min motor:banana
2,5h från fullt körbar motorcykel tills att toppen låg bänken.

Frågan är vart fasiken det kan tryckas ut olja? Och den trycker bara ut vid laddtryck:confused:

Jag har för mig att jag hade oljekanaler på min gammla 1052 motor igenom cylindern, men på den nya 1127 motorn hittar jag inga kanaler igenom cylinder.

Bara de två rören på framsidan som transpoterar olja.
Skall byta oringarna på rören och byta packningen mellan cylindern o toppen.

Det har även lossnat en bit ur toppen vid infästningen för en skruv som håller ihop avgasröret, men därifrån skall de väl inte kunna komma olja va?

Någon som har varit med om något liknande?

Och vilken typ av packning är bäst koppar eller stål?
 

Bifogat

  • DSCN0150.jpg
    DSCN0150.jpg
    219.9 KB · Visningar: 208
  • DSCN0151.jpg
    DSCN0151.jpg
    213.2 KB · Visningar: 593
  • DSCN0152.jpg
    DSCN0152.jpg
    184.3 KB · Visningar: 162

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det kan vara en av dina 6 o-ringar mellan topp och cylinder som läcker. Det är via de yttre dragstängerna som oljan når topplocket.

Använd en NY stålpackning (dvs med förkletad tätningsyta) om du inte har ett o-ringat block.

Använd kopparpackning med ett väldigt tunt lager silikontätning runt kamkedjetunneln om du har ett o-ringat block.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det kan vara en av dina 6 o-ringar mellan topp och cylinder som läcker. Det är via de yttre dragstängerna som oljan når topplocket.

Använd en NY stålpackning (dvs med förkletad tätningsyta) om du inte har ett o-ringat block.

Använd kopparpackning med ett väldigt tunt lager silikontätning runt kamkedjetunneln om du har ett o-ringat block.

Detta ska fungera bra ihop med kopparpackning också.

http://www.vhtpaint.com/coppergasketcement.html
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Kan bara instämma med Andersbrink, jag hade läckage på min och det var en skadad o-ring runt en pinnskruv till toppen.

Enkelt och billigt!
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Det kan vara en av dina 6 o-ringar mellan topp och cylinder som läcker. Det är via de yttre dragstängerna som oljan når topplocket.

Använd en NY stålpackning (dvs med förkletad tätningsyta) om du inte har ett o-ringat block.

Använd kopparpackning med ett väldigt tunt lager silikontätning runt kamkedjetunneln om du har ett o-ringat block.

Ny stålpackning är beställd, och det sitter en tråd runt varje foder (o-ringat ?) Skall jag ringa och avbeställa och försöka få tag i en koppar istället?

Och några o-ringar fanns ej mellan toppen och cylindern:brinnerup
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du vet hur de o-ringarna ska se ut? Det är en tunn stålbricka för stabilitet med påvulkat gummi. De är väldigt lätta att klämma sönder vid monteringen/åtdragningen. Kör med kopparpackning om du har o-ringat block dvs en stål- eller kopparvajer i övre delen av cylinderfodret.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Du vet hur de o-ringarna ska se ut? Det är en tunn stålbricka för stabilitet med påvulkat gummi. De är väldigt lätta att klämma sönder vid monteringen/åtdragningen. Kör med kopparpackning om du har o-ringat block dvs en stål- eller kopparvajer i övre delen av cylinderfodret.

Jepp hade dessa o-ringar på min gammla motor, men han jag köpte nya motorn av har nog missat att montera dessa o-ringar, därav oljan som trycks ut.

Vart köper man kopparpakning med snabb leverans? Motospeed hade tydligen bara stål när jag ringde idag.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jepp hade dessa o-ringar på min gammla motor, men han jag köpte nya motorn av har nog missat att montera dessa o-ringar, därav oljan som trycks ut.

Vart köper man kopparpakning med snabb leverans? Motospeed hade tydligen bara stål när jag ringde idag.

http://www.skylt-gravyr.se/ har gjort en par panikjobb åt mig - jag försåg dem med kopparplåt 0.80-1.00 mm tjock. Ring och fråga om de har mallen kvar. Har för mig det var Magnus "Wibbe" Wimark som försåg dem med mallen. http://www.mc-xpress.com/ bör väl ha packnignar hemma?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Usa fick det bli, tog "fast ship" hemma på 5 dagar.

Måste bättra på min engelska, knappt så de förstår vad man säger på telefonen:tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top