GSXR 1100w i 750w ram

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Jag undrar om någon vet om det passar rakt av, hojen är en 92:ans gsxr 750 o motorn kommer från en 93:ans eller en 94:ans gsxr 1100.
Tacksam för svar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Infästningen i ramen sker bl.a. genom ett fäste i topplocket. 750 motorn är lägre (mindre slaglängd) så det låter rätt otroligt att det skulle passa rakt in. En 1100w passar iaf inte direkt in i en RF900 - dvs samma typ av motordesign.
 

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Har kollat på ram o motor nu, är inget fäste i toppen på den, o kunde inte se att det ska vara det heller i service boken, har även kollat i en service bok till 1100:an o det ser lika ut, beror på om det är samma mått.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Motorfästena passar rakt av, men det blir TRÅNGT med oljefiltret, oljekylaren oxo om jag inte minns fel, men det går!! Vet vissa som fått slå en liten buckla i filtret för frigång mot avgassystemet....lite beroende märke på krökarna.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Allting går. Jag har hört att 1100an ska passa rakt av i 750 ramen. Jag gjorde det den svåra vägen och stoppade i en oljekyld 1100motor i min 92rw ram. Det finns inget fäste i toppen som håller i ramen på en 750 i vilket fall.

Motorfästerna borde vara liknande, det man kan få göra är att byta ut dessa trianglar som motorerna sitter fast med, skit enkelt. Bara att ta en bit genomskinlig plast och rita vart hålen ska vara och sen tillverka nya efter den nya motorn. Det viktigaste fästet är nedre i bakkant, det måste passa och lika så det övre i bakkant, fast i det sistnämnda kan man böra egna trianglar där med. Jag antar att du kan göra som mej och köra på orginal 750 CDI och bara komplettera med annan tändplatta och pickup. Kanske är det samma mellan syskonen.

Räkna med att det blir till att skohorna in motorn, lite godvilja, kalla öl och en sambo som tål svordommar behövs. Trångt blir det också under tanken i framtiden, min styrdämpare fick lämna sin plats för den större motorn, min soppakran tar i ventilkåpan. Ställa ventilerna kan jag bara drömma om, hela motorn ska ur. Men det är värt det, roligare cykel får man leta efter och ventilerna kan jag ju kika på under vinterdvalan.
Jag har inga problem med oljefilter, förutom att det är lite svårt att nå, men här kommer sambon in i bilden, små tjejhänder funkar kalas :tummenupp . Avgassystemet har jag bockat om satt det ska passa, men du bör skaffa ett 1100RW eftersom cylindrarna är lite högre, men det märker du efter byggets gång.

Wibbe: Har 1100RW en oljekylare? 750in har då inte det. Och i mitt fall så sitter oljekylaren där den stora vattenkylaren tidigare satt, jag har gott om plats för flera.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu blir jag lite bafflad, RF900-motorn är ju i det närmaste identiskt (innehållsmässigt) med 1100w-motor. RF900'an skruvas i ramen via topplocket eftersom främre ramrören saknas och motorn på den är "en del" av det bärande. Saknas främre motorfästen på en RF900? Har RF900-motorn kvar främre "runda hålen" för eventuella främre ramrörsinfästing? Oh well who cares, luft/olje rulez... tills jag får händerna på en 1100w motor själv. :hihi Är jämra sugen på å sätta slipstiftet i originaltoppen som original har 31/27-ventiler.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
RF900 har ju en helt annan ramkonstruktion. Kan det vara så att RF900 och R1100w har helt skillda toppar? Men skapar gemenskap genom bottendelen och cylindrar? Sitter bara och spånar friskt.
Nån som har en RF900 motor liggandes urskruvad så man kan få se?
31/27 Ventiler orginal, hur stora får plats? Jag har ju bara 30/26.

Jag råkar ju ha en R750W liggandes hemma i garaget som jag funderar på om den kanske inte ska få tvångsmatning, vattenkylt har ju inte samma problem med värme som luft/olje. Kanske blir detta ett litet vinterprojekt, för jag råkar ju ha lite grejjor liggandes. Nackdelen är att 750motorn måste först renoveras, för han blåryker och tar hyggligt mycket olja.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Den har oljekylare, som jag inte får plats med.

Qwerty skrev:
Har 1100RW en oljekylare? 750in har då inte det. Och i mitt fall så sitter oljekylaren där den stora vattenkylaren tidigare satt, jag har gott om plats för flera.
 

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Låter som att det ska gå hyfsat smärtfritt, ska kolla på motorn i helgen eller i början på nästa vecka, tar nog med ramen så kan man se hur det verkar passa.


Är väl en vatten kyld olje kylare på dom bakom olje filtret om jag inte sett helt fel.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Qwerty skrev:
Wibbe: Har 1100RW en oljekylare? 750in har då inte det. Och i mitt fall så sitter oljekylaren där den stora vattenkylaren tidigare satt, jag har gott om plats för flera.

Japp, vet inte om det är årsmodell beroende. Det är en adapter mellan motorn och filtret om jag inte minns fel, därför det blir trångt mot filtret.

Brink!
Kommer du inte ihåg Gordon's topp? Han som sköt vevstaken på riks 80 hagaström? Visst renoverade du den? Det var ju en 1100W i en 750W ram.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Wibbe skrev:
Kommer du inte ihåg Gordon's topp? Han som sköt vevstaken på riks 80 hagaström? Visst renoverade du den? Det var ju en 1100W i en 750W ram.

Jag plastade bara om hans topplock då epoxyn som nån gjort hade släppt i stora tjok på en del ställen. Jag kan ge mig den på att det jag inte lagade har släppt och tryckt sönder en stake. Har inget minne över hur toppens annars såg ut - annat än att det hade rost/oxid i vattenkanalerna och jag tyckte det såg för jäkligt ut.

gsxr1200 skrev:
Vet du någon som kör med det?

Med 32/28, nix. Men det är den största ventilstorleken som APE säljer till 1100w. och 30/26 är största för 1100r. Förmodligen kan man köra med 32.5 på 1100w insug men det är lite udda storlek.
 

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Då var motorn inhandlad, fästena ser ut at stämma men som sagt var är den lite högre, ca 15mm men får plats i ramen så det ska nog gå att få till i vinter.
Kommer nog bli en kul hoj till sommaren.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
FlowerPower skrev:
Då var motorn inhandlad, fästena ser ut at stämma men som sagt var är den lite högre, ca 15mm men får plats i ramen så det ska nog gå att få till i vinter.
Kommer nog bli en kul hoj till sommaren.

Glöm inte turbon nu bara :)
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
erfaren

hej, ring MC-Express 0911-202005
De ha byggt massor med 750 med 1100 motor med och utan turbo,
Snackade med nån som sa sig förstå detta och då sa han att ramen i 1100 och 750 är identiska....men svingen skiljer sig....dock vet jag inte detta bara rykte, kanske enklare att byta sving om detta är fallet
 

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Har man börjat kolla lite, avgas-systemet kan nog passa om jag tar olje tråget från 750 motorn, men det är lite klent så om det är någon som har nå trevligt system liggande till en gsxr 750 92-95 kan ni ju höra av dig, annars har jag inte hunnit så långt ännu, ska eloxera ramen svart till att börja med kommer nog ta en stund.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
andersbrink skrev:
32/28 är max på originalsätena med 1100w-motorn.
är 1100 w motorn bättre när man ska trimma?
finns det lika mycket delar till 93-98? som det gör till 86-92 motorerna...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
h01hmt skrev:
är 1100 w motorn bättre när man ska trimma?
finns det lika mycket delar till 93-98? som det gör till 86-92 motorerna...

Grejen är den att man kan inte få mer än 1117cc utan att fodra om. Med nya foder kan man ta den till 1198cc, sen är det stopp - om man nu inte köper en Falicon 5mm strokad billet-vev för 35k, då maxar den ut vid 1294cc. +7 mm stroke = 1334, sen är det definitivt stopp om man nu inte har extrema böjelser och väldigt tjock plånbok.

Kolvar med nya foder och jobb, ca 12k.
Strokad vev, 35k
Kortare vevstakar, 17k.

Det drar iväg alldeles för jävligt fort...
Med en luft/olje och 87 mm kolvar +7 stroke får man då 1587 cc.

Har för mig det var en Australiensare som strokat och borrat sin GSX till 1800 kubik, det vore nåt!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top