Gsxr 750 2000 tickar??

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tjenare grabbar! Hoppas brännvinnet har flödat i mängder och att ni nu tillfrisknat för att hjälpa mig med en fråga.

Jo det är så här att när hojjen är kall kommer ett tickandes ljud lite till och från precis som om det vore tid för ventiljustering? Är detta ett ljud som borde resultera i ventiljustering eller kan det vara något annat?

Hojen är en Gsxr 750 2000
Fullservad.
3400mil.
Normal körd, 2-3 bankörningar dvs hårda korta turer (15-20mil) och en hel del touring.

axelsson_vpg

Guest
tjenare...
jag har en gsx-r 600 -01 .. den tickar också lite då man startar den då den är kall... Jag vet att på bilar gör det inget att ventiler tickar efter som att chansen att bränna ventilerna är mycket mindre då, efter som dom får mer luft!

men om det inte gäller samma sak för bilar och mc:s så ska jag genast lämna in min!

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Det är så här det är...... tickar det inte ska man bli orolig, tickar det så är det bra, det är bara att köra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
tjenare...
jag har en gsx-r 600 -01 .. den tickar också lite då man startar den då den är kall... Jag vet att på bilar gör det inget att ventiler tickar efter som att chansen att bränna ventilerna är mycket mindre då, efter som dom får mer luft!
Det är väl just när ventilerna aldrig stänger ordentligt som dom bränns? :va I synnerhet på avgassidan lär ju inte "luften" kyla nå vidare... Dom ska ju ligga an mot toppen och få kylning mot den, även om det är jävligt korta tider dom ligger mot!

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
SÅLD
Det ska ticka........ om det inte tickar så är det fel...... så länge det tickar blir det inget fel på motorn...... det är ej skadligt för motorn om det tickar.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Den har ju inte gjort det tidigare.
MEN jag har nu tagit av ventilkåpan och ska mäta ventilspel.
MEN jag hittade samtidigt en skruv med bricka som kanske kan ha
gjort detta oljud. Det som oroa mig är att ljudet kanske mer är åt rasseltickande hållet. :gnissla

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Den har ju inte gjort det tidigare.
MEN jag har nu tagit av ventilkåpan och ska mäta ventilspel.
MEN jag hittade samtidigt en skruv med bricka som kanske kan ha
gjort detta oljud. Det som oroa mig är att ljudet kanske mer är åt rasseltickande hållet. :gnissla

Det är inte kamkedjan som rasslar?
Ett vanligt fel på GSXR7 00-01 är att sträckaren ger upp.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Det ska ticka........ om det inte tickar så är det fel...... så länge det tickar blir det inget fel på motorn...... det är ej skadligt för motorn om det tickar.

Varför? Det skadar inte att styrka ett sådant inlägg med en förklaring.........................

aNdi

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2006
Hoj
GSX-R 750, KTM 625 sc
:va jag hade samma "problem". Jag slog på ny olja så försvann ljudet

DaLLeR

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
GSX-R 750 -00
Tjenare grabbar! Hoppas brännvinnet har flödat i mängder och att ni nu tillfrisknat för att hjälpa mig med en fråga.

Jo det är så här att när hojjen är kall kommer ett tickandes ljud lite till och från precis som om det vore tid för ventiljustering? Är detta ett ljud som borde resultera i ventiljustering eller kan det vara något annat?

Hojen är en Gsxr 750 2000
Fullservad.
3400mil.
Normal körd, 2-3 bankörningar dvs hårda korta turer (15-20mil) och en hel del touring.

Ja har likadan hoj som din med samma miltal och min tickar oxå när motorn är kall, har haft den inne på ventiljustering och de slutade inte ticka för de....kolla även kamkedjespännaren på hojen då den kan vara sliten, min byttes ut med de tickar iaf....
på verkstan sa de att de är inget fel med att de tickar när den är kall, de är normalt & vissa motorer tickar mer än andra även fast de är av samma modell... skulle de därimot ticka även när motorn är varm så kan du börja klia dig i huvudet och leta fel...

Lycka till iaf.. =)

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Varför? Det skadar inte att styrka ett sådant inlägg med en förklaring.........................

Det som låter / tickar är när ventil(erna) träffar ventilsätet - och blir ordentligt kylda. Sen kan ventilspelet bli för stort och högre tickljud framträder och detta i sin tur sliter mer på kammen.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Okej. Nu är skruven bortplockad jag hittade löst på ventilkåpan samt att ventilspelen är kollade och de var bra. Jag kollade att kedjan var bra spänd men jag inte fatta att kamkedje sträckaren skulle vara dålig då den trycks på med oljetryck sen är det spärr på returen så den inte kan gå tillbaka.
Kan det vara så att kilspåren till sträckaren som är sönderslitna?:va

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Ingen som har mer tips?
Hur kollar man om sträckaren är kass? Kan inte tänka mig att man ser något ytligt slitage eller? Någon som vet någon sida som säljer manuell sträckare?
Tack

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...