gsxr 750-88 går varm

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2144701 Det finns inga andra saker på motorn som har 17 mm greppvidd på än de två ändarna på vevaxel. Om motorn tänder för tidigt går den varmare än normalt. Det finns ett "nyckelspår" i rotorn som lätt blir för "stort" om man drar runt motorn med tändstiften fortfarande monterade.
så här ser den ut man kanske inte ser så mycket på bilden men det är ett litet glapp svårt att mäta typ 0,5mm är det stort?? dags för en ny??
martin//
 

Bifogat

  • Bild028.jpg
    Bild028.jpg
    77.7 KB · Visningar: 68

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
78 skrev:
2148505 så här ser den ut man kanske inte ser så mycket på bilden men det är ett litet glapp svårt att mäta typ 0,5mm är det stort?? dags för en ny??
martin//

Ifall omkresten där inne är 30 mm och glappet är 0.5 mm så är det 1.5% fel tändning. 1.5% av 360 grader är 5 graders fel förtändning. Det kan inte förklara allt, men en del.

Fettade du upp förgasarbestyckningen efter att du såg att din motor gick klent?
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2148902 Ifall omkresten där inne är 30 mm och glappet är 0.5 mm så är det 1.5% fel tändning. 1.5% av 360 grader är 5 graders fel förtändning. Det kan inte förklara allt, men en del.

Fettade du upp förgasarbestyckningen efter att du såg att din motor gick klent?
har inte fettat upp förgasarna mer än ett hack på nålarna men det gjordes innan jag fota (kolla) tändstiften ska jag höja ett hack till??
 
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Täby
Hoj
R1 148 B-HKR
hej du har ju en manual vad står det att oljan ska ha för temp där? jag har för mig att arbets tempen på oljan är 110-140 grader och i såfall ligger du rätt annars ring till suzuki verkstad
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
Thomas-Ottosson skrev:
2149363 hej du har ju en manual vad står det att oljan ska ha för temp där? jag har för mig att arbets tempen på oljan är 110-140 grader och i såfall ligger du rätt annars ring till suzuki verkstad
nja det stämmer nog inte 110 kanske en varm dag med lite hård körning annars ska det ´nog ligga runt 80 grader 140 är väldigt varmt för oljan om jag har har hajjat allt rätt..
martin
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
BMW R90s skrev:
2151452 Hur ser oljefiltrets montering ut?
Rätt filter? Monterat rätt?
det har jag bytt oxå borde inte ha misslyckats med det.. ska nu ut på en tur å kolla om det är någon skilnad..
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
läste den tråden förut oxå och jag tycket att mina förgasare är rätt bra inställda. fick ett tips om att blåsa rent med tryckluft i alla olje-kanaler under ventilkåpan gjorde så men inte mycket skilnad körde typ 2 mil nu väldigt lungt 110 grader när jag kom till garaget. har du några fler tips??? så skulle jag vara tacksam. glömde skriva en sak förut när jag körde hem hojjen från vinterförrådet så hadde jag inte skruvat fast dom fyra 10mm bultarna på ventilkåpan ordentligt så det läckte olja från dom kan man ha haft sönder nått redan där??
martin
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
78 skrev:
2154363 läste den tråden förut oxå och jag tycket att mina förgasare är rätt bra inställda. fick ett tips om att blåsa rent med tryckluft i alla olje-kanaler under ventilkåpan gjorde så men inte mycket skilnad körde typ 2 mil nu väldigt lungt 110 grader när jag kom till garaget. har du några fler tips??? så skulle jag vara tacksam. glömde skriva en sak förut när jag körde hem hojjen från vinterförrådet så hadde jag inte skruvat fast dom fyra 10mm bultarna på ventilkåpan ordentligt så det läckte olja från dom kan man ha haft sönder nått redan där??
martin
Tempmätaren är ok?
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
BMW R90s skrev:
2155020 Tempmätaren är ok?
yes det är en insticksgivare som ska tåla 250 grader. jag tycker man känner på motorn att den e varmare än vanligt oxå...
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
nu har jag letat vidare efter fel men hittar inte mycket, blåst rent med trycklyft kolla filter olja m.m fettat upp förgasarna men den blir varm ändå. men idag tyckt jag att den blev mycket varmare på högersidan av cylindern kanske bara inbilning så får väll ta och riva ner topp och cylinder igen å kolla så att smörjer där oxå.. tar mer än gärna emot fler tips..
martin
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
tog en snabb tur idag för att kolla tempen på hojjen oljetempen var 110 grader efter typ 5-10min lagom tempo hela kylaren var ca: 60 grader lite varmare på tilloppsröret krökarna 60 grader toppen 120grager oljetempen mäter jag med en insticksgivare där man fyller på olja så jag får luta hojjen lite för att oljan ska nå till givaren då märkte jag at det läckte lite olja från en packning som är lite sönder (se bild) men den lilla pölen av olja som läckte var inte äns varm lite lite ljummen inge mer tycker själv att det verkar lite märkligt ska det vara så borde inte den olja vara varmare?? oljekylaren å toppen mätte jag tempraturen med laser.. nu kanske alla tycker att 110 grader inte är så mycket men fortsätter jag att köra lite till så blir den varmare väldigt fort
tack//martin
 

Bifogat

  • bilden.JPG
    bilden.JPG
    101.8 KB · Visningar: 119

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Snart slut på idéer... trasa i oljeledningarna bakifrån motorn upp till toppen eller trasa i anslutningarna till ventilkåpan? Fast det emotsäger sig då din olja blir 110 grader efter så pass kort tid. Något genererar värme, men vad? Första verifieringen blir att gå upp i bänka och kolla Lamda och sen kika på hur vridkurvan ser ut över varvtalen (det säger mycket om kammarnas tajming). Vridpuckeln på din motor ska vara vid 7200-7400 rpm.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2172178 Snart slut på idéer... trasa i oljeledningarna bakifrån motorn upp till toppen eller trasa i anslutningarna till ventilkåpan? Fast det emotsäger sig då din olja blir 110 grader efter så pass kort tid. Något genererar värme, men vad? Första verifieringen blir att gå upp i bänka och kolla Lamda och sen kika på hur vridkurvan ser ut över varvtalen (det säger mycket om kammarnas tajming). Vridpuckeln på din motor ska vara vid 7200-7400 rpm.
tycker du att jag ska bänka först eller ska jag riva ner topp och cylinder igen för en check om det finns nån trasrest och blåsa rent all oljekanaler.
martin
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Well, duger det med att tro på att toppen får kylning så... :tummenupp

Du vet att olja kommer upp via bakre oljeförsörjningen? Kör ett par varv på startmotorn med de två övre halft-om-halft utskruvade så ser du om det dräller olja där.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2172437 Well, duger det med att tro på att toppen får kylning så... :tummenupp

Du vet att olja kommer upp via bakre oljeförsörjningen? Kör ett par varv på startmotorn med de två övre halft-om-halft utskruvade så ser du om det dräller olja där.
kollade förut att det kom olja där men det var med motorn igång, har för mig att jag prova med bara startmotorn när tanken var nere å då kom det inge olja men med motor igång så kom det fram över allt. betyder detta något ska jag kolla igen med bara startmotorn??
martin
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Då vet du att du har olja upp till ventilkåpan men inte om ventilkåpan är pluggad. Den lilla M8 insexbulten på ventilkåpans sidor avslöjar detta.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
andersbrink skrev:
2174504 Då vet du att du har olja upp till ventilkåpan men inte om ventilkåpan är pluggad. Den lilla M8 insexbulten på ventilkåpans sidor avslöjar detta.
ur m8 kommer det olja oxå kollade det förut men bara med motorn igång kommer inte olja om jag kör med bara startmotorn men kan ju vara stop efteråt i kanalerna ner eller är det för långsökt?

Gomer Pyle skrev:
2175483 säker på att du fått dit kolvringarna rätt?
säker å säker nu är jag ganska osäker på allt men jag hade handboken när jag montera dit dom å läste några trådar här i forumet det verkade stämma då men kan ju sitta fel ändå tror du att det skulle bli så värmeskilnad om dom sitter fel??
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top