Gsxr 750 -88!?!

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
Hej!

Jag är helt ny i hoj branchen men har alltid legat väldigt nära hjärtat. Jag tänkte ta steget nu i vår och inhandla min första MC för att sedan plocka ner och bygga om till en Streetfighter. Varför jag vill göra detta är att då vet jag min hoj utan och innan om något skulle strula och dessutom känner jag att jag vill lära mig skruva i hojjar.

Ett val som jag lyckats lista ut verkar som ett billigt och bra är dessa gammla GSXR hojjarna folk snackar om. Jag undrar bara om det finns tillräckligt med roligt klös i dessa? Den jag har tittat på är en 750 -88 (inte den med den äldsta ramen).

Kom med förslag och synpunkter, vill inte att projektet ska landa på mer än 30-35 tusen.

Mvh Streetfighter Rookie :tummenupp
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Hej å välkommen, i din sits skulle jag försöka hitta en -90 då den redan har USD-gaffel. Motorn i 88-89 har kortare slag/större borr vilket ger lite annan karaktär.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Jag har en GSXR 750 från 1985, första årsmodellen alltså, men det märks
inte direkt. Tycker det duger bra och jag kom oxå direkt från sandlådan
innan jag köpte gammgixxern. Håller på att bygga streetfighter nu, funderar
dock på att dreva lite för att lite lättare få den på bakan.
 

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
ok. men det kan ju lika gärna bli att man kastar på en gaffel från en r1:a eller vad som helst. jag var framförallt ute efter motorskillnader och dylikt. Tack för upplysningen iaf :) Jag vill inte att hojen ska kännas slö...

MVH
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
ok. men det kan ju lika gärna bli att man kastar på en gaffel från en r1:a eller vad som helst. jag var framförallt ute efter motorskillnader och dylikt. Tack för upplysningen iaf :) Jag vill inte att hojen ska kännas slö...

MVH

Behöver du, som det verkar ej ha kört hoj, ha 180 hk och 140 Nm?
:pannkyss

Annars tycker jag du gör helt rätt i att lära dig om motorcyklar och inte köpa en för dyr hoj direkt.
 

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
gsxr

Behöver du, som det verkar ej ha kört hoj, ha 180 hk och 140 Nm?
:pannkyss

Annars tycker jag du gör helt rätt i att lära dig om motorcyklar och inte köpa en för dyr hoj direkt.

Absolut inte. men jag vill ju kunna slanga utan större problem åtminstone. är -88:eek:rna mycket tyngre tex?

mvh
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Absolut inte. men jag vill ju kunna slanga utan större problem åtminstone. är -88:eek:rna mycket tyngre tex?

mvh

"1988 Suzuki year code: J
The styling went smooth and curvaceous with this model with almost everything being new - 73.0 x 44.7mm short-stroke motor, thinner piston rings, bigger main bearings, bigger valves, new high-lift camshaft, 36 mm contant-velocity semi-flatslide carbs and up rated suspension, wheels and tyres. All this produced 112 hp at 11,000 rpm to propel a dry weight of 195 kg. Unfortunately, it lost significant ground clearance (via the exhaust) and the adoption of 17" wheels which offered only a slim margin of error.

Every detail of the chassis and engine of the GSX-R down to the single bolt was reevaluated for the new 1988 model. The fairing was redesigned for 5.7% less frontal projection and 11% lower drag. The wheelbase at 1400mm made the GSX-R the most compact bike in the class. The lightweight aluminium alloy frame incorporated 45mm box tube main section and the cast swig arm pivot resulted in 60% more ridity. Front fork stanchion tubes were increased to 43mm diameter with variable damper adjuster type inner rods. The back end featured full floating suspension with new linkage and needle bearing for smoothness. Opposed 4 piston brake calipers, new weight-saving hollow-typecast wheels, and wide Michelin radial tyres became new standard equipment. The distinctive air-cooled with SACS engine received larger diameter oil hose and less restrictive joints for 20% increase in the coolant flow and the large 15 row cooler improved the cooling efficiency by 48%. The red zone started at 13,000 rpm. Engine bore and stroke changed from the previous 70 x 48.7mm to shorter stroke 73 x 44.7mm to reduce reciprocating motion mechanical loss. The new Slingshot carburetors were equipped with lightweight throttle valves for increased throttle responsiveness. Another important addition was the incorporation of SACI (Suzuki Condensed Air Intake) system bringing fresh air from ducts on the front of the fairing to the carburetor intake for maximizing cylinder charging efficiency.

Type: GR77B

GSX-R 750 1988
Overall Length: 2 055 mm (80.9 in)
Overall Width: 730 mm (28.7 in)
Overall Height: 1 100 mm (43.3 in)
Wheelbase: 1 400 mm (55.1 in)
Dry Weight: 195 kg (429 lbs)
Engine type: Air and oil-cooled 747 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 112 hp (81.8 kW)/ 11,000 rpm, 68 Nm/ 7,000 rpm. "

"1990 Suzuki year code: L

The GSX-R750L was possibly the best of the oil-cooled models. Big changes included inverted forks and, importantly, a return to the long-stroke motor (the short-stroke wasn't so good in race-trim but was OK for the road). Other modifications included a 4-1 exhaust, steering damper, 38 mm carbs (up 2 mm on the standard K yet 2 mm smaller than the RK), smaller valves, new conrods, lighter pistons, large capacity oil pump, larger curved oil cooler and the rear rim became the 'standard' 17" x 5.5" item. Power was up to 115 hp at 11,000 rpm while weight was down to 193 kg.

Drawing on the invaluable experiences gained racing, the 1990 model received many of the features of the race version GSX-R750R at an affordable price. The same long-stroke engine (70 x 48.7mm) of the 'Double R' became standard, with new pistons to match the new combustion chamber design in the cylinder head and strengthened connecting rods. New 38mm Slingshot carburetor, Curved-core Radial Flow oil cooler and stainless steel 4-into-2-into-1 exhaust per set were adopted. Both 41mm inverted tube front fork and remote reservoir rear shock became fully adjustable. Rear wheel rim was widened and equipped with Michelin radial tyres.

GSX-R 750 1990
Overall Length: 2 070 mm (81.5 in)
Overall Width: 730 mm (28.7 in)
Overall Height: 1 135 mm (44.7 in)
Wheelbase: 1 420 mm (55.9 in)
Dry Weight: 193 kg (425 lbs)
Engine type: Air and oil-cooled 748 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 115 hp/ 11,000 rpm."

Från www.suzukicycles.org
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Absolut inte. men jag vill ju kunna slanga utan större problem åtminstone. är -88:eek:rna mycket tyngre tex?

mvh

Slanga kan du göra på alla hojar, det är inget problem om DU kan!

En Gammelgixxer är ingen nybörjar hoj direkt ganska stora och klumpiga. Jag har haft en 1100 från -91 och polaren en -93 båda var riktiga pansarvagnar men med underbara motorer.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Absolut inte. men jag vill ju kunna slanga utan större problem åtminstone. är -88:eek:rna mycket tyngre tex?

mvh

Jag hade en gsxr750-85a, den gick av sig själv på bakhjulet, fast när man la i 5an orkade den inte riktigt.:) när 88an kom köpte jag en sådan direkt, såg ju skitcool ut. hojen var ju totalt värdelös! halvt omöjlig att få upp, trött i motorn men absolut bättre väghållning. sålde den direkt och behöll gamla bettan.. väghållning som ett skithus men en underbar motor.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Egentligen blir jag lätt illamående av tanken på en klassiker som ska stympas till en fajter men ok då, alla kan ju inte vara nostalgiker :)

Precis som sagts tidigare är 88an en helt annan, mkt modernare hoj än generation 1, 85-87, det märks inte minst på väghållningen. Det kompenserar det faktum att den också är avsevärt tyngre (ram och motor bidrar mest) än generation 1. Effekten är högre men vikt/effektförhållandet är faktiskt sämre än 85-87 som jag personligen tycker är roligare att köra. Inte snabbare men råare på något sett. Modellen led också av ordenligt taskig markfrigång men eftersom du inte ska ha kåpor och origblås så slipper du det.

90an innebar ett antal uppgraderingar: ram, större oljekylare (från 1100), längre sving, USD-gaffel och inte minst en ny motor.

I valet av de två skulle jag välja 90an. Dock börjar de bli svårt att hitta fina ex och de som sitter på hojar i originalskick brukar inte vara så pigga på att sälja.

30-35k kan du få en gsxr 1100 för, gsxr 750 ska ligga lägre. Under 20k tror jag blir marigt att hitta ett fint ex för.
 
Last edited:

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
låter som att jag borde sattsa på något annat än en tung pansarvagn att göra en streetfighter av... kanske en nyare 600 typ -97:a??
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ja låt du klassikerna vara ifred för oss som gillar gamla sänken :) ....ta en fireblade 92a eller nåt...där har du ett helt annat vikt/effektförhållande.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
jag vill ju även kunna använda hojen som en streetfighter ska användas... alltså mkt lek och slang.

Fan verkar som du tror att de går som moppar? Försök hitta nån att testa
så tror jag nog du ändrar dig. :)
 

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
Fan verkar som du tror att de går som moppar? Försök hitta nån att testa
så tror jag nog du ändrar dig. :)

jag har kört olika hojar ända upp till en turbomatad r1:a men den vågade jag aldrig trycka :) Däremot har jag aldrig kört några äldre 750:is eller 600 cc:are. Vill bara ha ett lämpligt objekt att bygga en streetfighter på som inte känns för klumpig. Hur är en ZXR 750 typ -91:a eller en fzr600 i samma ålder?

Jag förstår att man kan dreva om maskinerna till sin egen körstil oxå.

Mvh
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top