Gsxr 750 96-99 VS Cbr 900 96-98!!??

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Sagt det förr, Hondan har 16" framhjul. Du kan inte välja vilka däck du vill.
Klar nackdel.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
passa dig för -96:an gixxer, den hade viss problem med veven har jag för mig.
-98-99 är en kanonhoj som svänger bara du tänker sväng men den har en fruktansvärt ryckig insprutning, ungefär som att slå av och på en strömbrytare, jag hade valt hondan utan tvekan, bättre motorkaraktär om du inte fullkomligen älskar att ligga över 10000varv

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Eller? Insprutning på gixxern t.ex. borde väl vara ett ganska stort plus (eliminera risken med gamla strulande förgasare med tillhörande justering osv.) ?

Och sedan när har jag påstått det? :7peta Insprutning kom -98.....

Men Suzukin måste väl ändå vara en modernare hoj i grunden? Hondan kom ju 92 men Suzukin 96 liksom. Visserligen har Hondan uppdaterats 96 och 98 men det är ju fortfarande "samma" hoj... Eller? Insprutning på gixxern t.ex. borde väl vara ett ganska stort plus (eliminera risken med gamla strulande förgasare med tillhörande justering osv.)

Det förstår jag som att Suzukin kom ut 96 och var bättre än en honda från 96 just för att suzukin hade insprutning. Så förstod jag inlägget iaf.

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Men Suzukin måste väl ändå vara en modernare hoj i grunden? Hondan kom ju 92 men Suzukin 96 liksom. Visserligen har Hondan uppdaterats 96 och 98 men det är ju fortfarande "samma" hoj... Eller? Insprutning på gixxern t.ex. borde väl vara ett ganska stort plus (eliminera risken med gamla strulande förgasare med tillhörande justering osv.)

Det förstår jag som att Suzukin kom ut 96 och var bättre än en honda från 96 just för att suzukin hade insprutning. Så förstod jag inlägget iaf.

Ok. Jag har inte påstått att suzukin är en bättre hoj. Jag har varken ägt eller kört någon av dom. Men min känsla är att den är en modernare hoj..... Den kom ju 4 år senare så det är väl inte en orimlig tanke direkt. Insprut kom 98.

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Jag har också haft både gixxer 750 (-98) och Blade (har -99 blade nu), båda hojjarna är oerhört trevliga och underhållande.
På något vis känns ändå bladen bättre på ungefär allt jämfört med gixxern.
Hondans motorkaraktär funkar (för mig iaf) bättre för landsvägskörning, gixxern är en rejäl "varvgris" som trivs bäst på den röda markeringen på varvräknaren.
Hondans motor känns som en scania i jämförelse, stark redan på relativt låga varv.
Gixxerns körställning känns mer raceanpassad än bladens, mera ihopkrupet.
Så enligt mig är svaret på din fråga enkelt, Honda för hela slanten.

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Jag har också haft både gixxer 750 (-98) och Blade (har -99 blade nu), båda hojjarna är oerhört trevliga och underhållande.
På något vis känns ändå bladen bättre på ungefär allt jämfört med gixxern.
Hondans motorkaraktär funkar (för mig iaf) bättre för landsvägskörning, gixxern är en rejäl "varvgris" som trivs bäst på den röda markeringen på varvräknaren.
Hondans motor känns som en scania i jämförelse, stark redan på relativt låga varv.
Gixxerns körställning känns mer raceanpassad än bladens, mera ihopkrupet.
Så enligt mig är svaret på din fråga enkelt, Honda för hela slanten.

Ok. Tack för utförligt svar :tummenupp . Har som sagt inte kört någon av hojjarna än, försöker bilda mig en uppfattning innan så jag vet var jag ska lägga tyngden på i mitt hojletande.

Provsatt 600:an på AVA MC idag (samma hoj -150cc om jag fattat rätt) för att känna lite på körställningen. Och visst, den är klart mer extrem jämfört med många andra hojjar och min zx6r-96 som jag haft innan. Men har svårt att tro att jag skulle tycka det var outhärdligt (är bara 1.75). Men det verkar som att för vanlig landsvägskörning har kanske hondan fler fördelar.

Sen har jag märkt att det nog kan gå att få tag i en zx9r-98 för dom pengarna..... :yoparty Den ska väl närmast jämföras med bladen, nyare hojmodell = bättre?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Haft en blade -98 och provat gixxer 750 -96 och zx-9 -99...

Tycker zx-9 är bekväm i körställning och har bra kåpa men motorn vibrerar lite och går rått. Kanske den bästa om man kör långa sträckor...

Bladen har lite mindre toppeffekt och är Inte lika bekväm som zx-9 men känns bottenstarkare(vad jag kan minnas iaf) och bättre i kvalité och finish. Tanken är lite bred...

Suzukin är trött på lägre varv och ful som stryk men den är den enda med usd gaffel och har kanske bäst markfrigång. Inte lika macho med 750cc...

Last edited:

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Haft en blade -98 och provat gixxer 750 -96 och zx-9 -99...

Tycker zx-9 är bekväm i körställning och har bra kåpa men motorn vibrerar lite och går rått. Kanske den bästa om man kör långa sträckor...

Bladen har lite mindre toppeffekt och är Inte lika bekväm som zx-9 men känns bottenstarkare(vad jag kan minnas iaf) och bättre i kvalité och finish. Tanken är lite bred...

Suzukin är trött på lägre varv och ful som stryk men den är den enda med usd gaffel och har kanske bäst markfrigång. Inte lika macho med 750cc...

Du körde 96 suzuki utan insprutning= klart sämre mellanregister tydligen. Ful som stryk? Nja... smaken är ju lika delad som baken, jag tycker den är snyggast av dom tre hojjarna faktiskt :yoparty Men zx-9r med undertail är ju inte så ful heller.

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
:yoparty
Du körde 96 suzuki utan insprutning= klart sämre mellanregister tydligen. Ful som stryk? Nja... smaken är ju lika delad som baken, jag tycker den är snyggast av dom tre hojjarna faktiskt :yoparty Men zx-9r med undertail är ju inte så ful heller.

Alla dessa 3 hojar är kanonmaskiner :) Du får helt enkelt ta "tjuren vid ballen" och prova dom alla 3.
Jag tycker också att gixxern ser frän ut, råast utseende av alla dessa 3.:tummenupp
Eller va f-n köp alla 3.....:yoparty

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
:yoparty

Alla dessa 3 hojar är kanonmaskiner :) Du får helt enkelt ta "tjuren vid ballen" och prova dom alla 3.
Jag tycker också att gixxern ser frän ut, råast utseende av alla dessa 3.:tummenupp
Eller va f-n köp alla 3.....:yoparty

Hehe.... alla tre vore ju alldeles perfekt ju :tuttar

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll