Gsxr-750-97 droppar kylarvätska

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

Har ett skumt fel på min gixxer. När jag varit ute och kört ett tag har jag tidigare kännt att det luktat litet sött om hojen. Nu har jag kommit på vad det är. Förra gången jag var ute och åkte så droppade det ca 10 droppar kylarvätska ifrån hojen när jag hade parkerat. Dropparna komm ur magkåpans främmre del. Alltså rakt under kylaren. Sidokåpan på vänstersida skruvades av och jag kunde se fläckar av torkad kylarvätska på flera ställen, bland annat uppe på motorfästena. Jag varmkörde hojen och letade efter en läcka men hittade ingen..
Nu var jag ute och åkte idag igen och precis på samma sätt så började det droppa när jag hade rast efter ca 30 minuters körning. Nu har jag skruvat av den höga sidokåpan och likadana stänk finns här. Vid varmkörning hittar jag ingen läcka nu heller.. Några ideer?

Mvh
Simon
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Okej.. Har tittat lite mer och kommit fram till följande.. Lyssna noga nu på Simons teori och såga mig sedan vid fotknölarna om det är helt tokigt...

Det finns fläckar av kylarvätska på elfläkten, även på kylar sidan av denna. Elfläkten sitter monterad direkt bakom kylaren. Så ska det komma någon kylarvätska på elfläktens framsida så måste det komma ifrån kylaren!?

Min gissning är därför att jag har någon cell i kylaren som läcker lite. Detta kan vara orsaken till att man inte märker något när man står still och testar, ingen fartvind som flyttar kylarvätskan ifrån kylaren och mot motorn..

Kan min teori stämma eller finns det massvis med bättre ideer?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hur ser det ut i expansionskärlet? Ännu mer intressant, hur ser det ut i expansionskärlet med varmkörd motor och motorn igång? Bubblar det och lever om? Vad händer i expansionskärlet när du stänger av? Plocka av kåporna och kör som en fåne så allt blir genomvarmt. Stanna, stäng av och titta var det händer grejor.

När du kör utan kåpor är det jättelätt att gnugga vänsterknät mot locket till expansionskärlet. Då försvinner det gärna. Basåruvet.

Edit: Om du har ett litet hål i kylaren är kanel eller finmalen vitpeppar skiten. Häll i en dos och se magin.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Okej.. Har tittat lite mer och kommit fram till följande.. Lyssna noga nu på Simons teori och såga mig sedan vid fotknölarna om det är helt tokigt...

Det finns fläckar av kylarvätska på elfläkten, även på kylar sidan av denna. Elfläkten sitter monterad direkt bakom kylaren. Så ska det komma någon kylarvätska på elfläktens framsida så måste det komma ifrån kylaren!?

Min gissning är därför att jag har någon cell i kylaren som läcker lite. Detta kan vara orsaken till att man inte märker något när man står still och testar, ingen fartvind som flyttar kylarvätskan ifrån kylaren och mot motorn..

Kan min teori stämma eller finns det massvis med bättre ideer?


Borde stäma...men det är ganska lurigt det där med läckande kylare...jag fick stänk upp på enna gaffel benet på min föra hoj...hade lite problem först att lista ut vart det kom ifrån men till lsut lyckades jag och då va det ett fäst öra den läckte i.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hur ser det ut i expansionskärlet? Ännu mer intressant, hur ser det ut i expansionskärlet med varmkörd motor och motorn igång? Bubblar det och lever om? Vad händer i expansionskärlet när du stänger av? Plocka av kåporna och kör som en fåne så allt blir genomvarmt. Stanna, stäng av och titta var det händer grejor.

När du kör utan kåpor är det jättelätt att gnugga vänsterknät mot locket till expansionskärlet. Då försvinner det gärna. Basåruvet.

Vart sitter expansionskärlet?
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Vit triangulärig burk på vänster sida. Gummilock har den också

Det är där jag fyller på kylarvätska?

titta i instruktionsboken.:tummenupp

Hade jag haft en hade det varit en utmärkt lösning...



Edit: Om du har ett litet hål i kylaren är kanel eller finmalen vitpeppar skiten. Häll i en dos och se magin.

På riktigt? Är du seriös nu? Hur mycket ska jag ha i och vart?
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det är där jag fyller på kylarvätska?



Hade jag haft en hade det varit en utmärkt lösning...



På riktigt? Är du seriös nu? Hur mycket ska jag ha i och vart?

utgå ifrån att han jävlas ja.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är där jag fyller på kylarvätska?
På riktigt? Är du seriös nu? Hur mycket ska jag ha i och vart?

Ja.
Ja.
Ja.
Tills det slutar läcka. Krävs det ett kilo kommer det förmodligen inte att fungera, men en kvarts refillpåse räckte i min bil. ;) Att hälla det i expansionskärlet ger nog inte mycket, så hitta själva kylarlocket istället. Det är såklart ingen permanent lösning, men det tätar iaf.

Edit: I min förra bil, som inte var fin. Nu har jag såklart en ståndsmässig tysk kvalitetsaudi utan varken kanel eller vitpeppar.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Ja.
Ja.
Ja.
Tills det slutar läcka. Krävs det ett kilo kommer det förmodligen inte att fungera, men en kvarts refillpåse räckte i min bil. ;) Att hälla det i expansionskärlet ger nog inte mycket, så hitta själva kylarlocket istället. Det är såklart ingen permanent lösning, men det tätar iaf.

Edit: I min förra bil, som inte var fin. Nu har jag såklart en ståndsmässig tysk kvalitetsaudi utan varken kanel eller vitpeppar.

Kan detta skada motorn på något sätt?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kan detta skada motorn på något sätt?

Tja... Häller du det på fel ställe är det ju klart att det kan skada motorn på nåt sätt. Häller du det i kylaren går det att skölja ur om du skulle få kalla fötter. Det är klart att det är bättre att laga läckaget på ett fackmannamässigt sätt. Det blir tätt med kanel eller vitpeppar, dock. Jag vet inte om jag skulle testa det på en hoj, faktiskt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tätade en kylaranslutning i min gamla datsun med en halv burk kanel.
Det droppade ganska rejält men är nu fortfarande tätt efter 6 år.

Det är alltså inget hokuspokus utan kanelen stelnar där det läcker och bildar en plugg som tätar.
 

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Som skrtivigts i denna tråd innan fungerar diverse kryddor bra, själv har jag tätat en hel säsong med ingerfära, bytte dock kylare under vinterhalvåret :)
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed


På riktigt? Är du seriös nu?

Ja han är seriös, dessutom säger reglerna i teknikforumet att man inte ska svara på frågor om man inte har något vettigt att säga.
Har inte provat det själv men kanel är kännt att kunna användas för att laga hål i kylare.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top