gsxr 750 k7 eller gsxr 1000 k7 ?

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Ducati 1098
Det självklara valet 750

Måste hålla med Goe här och som han vet kör ju även jag en Gixxer 750. Läs på lite i de mctidningar som finns, dels har du ju nära till Sviesta då du bor i Norrköping och det är inte många som inte skriver att för svenska banor är den optimala hojen en 750.

Det finns sällan plats för att låta en 1000 cc komma till sin rätt, det är ju farten i kurvorna som gör skillnaden, både när det gäller att ha kul och hur svårt kan det vara att köra fort rakt fram??

//Peo

750 skulle nog jag välja. [Som av en händelse har jag en Gixxer 750...]
Den är lite enklare att bli bra kompis med - särskilt när du är ovan vid kraften.
På bana matchar du tusenkubikarna - mycket på grund av den lite smidigare hanteringen. En 750 är också aningens mer förlåtande än en litermaskin. Och det är väl en fördel när man är lite ny?
Om du sen toppar hojköpet med att gå några av SMCs bankurser så ökar dina chanser att undvika olyckan.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Köper du en 750 cc så kommer du bara att drömma om hur mkt starkare 1000 cc:n är och till sist står du inte ut och säljer din 750 cc för billigt för att köpa 1000 cc istället:tuttar :D

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
När du blir ifrån åkt av polaren som har 1000 cc så kmr du också vilja ha det ;)

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR -06
Snor tråden lite. Funderar på en 750 K8:a. Har tidigare kört R1-99 och Gsxr 1000-02 mm.. när de var nya. Har gjort comeback o funderar just på en 750 för att försäkringen blev betydligt billigare.. Den har ju 150hk om jag inte har fel, det hade ju R1:an oxå på sin tid. Frågan jag har utan att testan en 750, kommer jag bli besviken på effekten.Det har gått 10 år så man tycker att en ny 750 borde gå att direkt jämnföra med de äldre liter hojarna. Men det kanske är fel? // MaPa

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Snor tråden lite. Funderar på en 750 K8:a. Har tidigare kört R1-99 och Gsxr 1000-02 mm.. när de var nya. Har gjort comeback o funderar just på en 750 för att försäkringen blev betydligt billigare.. Den har ju 150hk om jag inte har fel, det hade ju R1:an oxå på sin tid. Frågan jag har utan att testan en 750, kommer jag bli besviken på effekten.Det har gått 10 år så man tycker att en ny 750 borde gå att direkt jämnföra med de äldre liter hojarna. Men det kanske är fel? // MaPa

du kan inte jämföra en 750 med en literhoj, en 1000 är en 1000 oavsett år på nacken, sååå mycket effekt tappar inte en säg R1 från 98 på 10 år!!!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När du blir ifrån åkt av polaren som har 1000 cc så kmr du också vilja ha det ;)
Enda stället effekten avgör är på motorväg, å det var inte motorvägarna jag hade i åtanke när jag köpte hoj :rolleyes:

Effekt är inte allt! Vikt, ofjädrad vikt, roterande massa i motorn, chassigeometri, frädring mm är minst lika avgörande. Men det är ju helt klart svårare att skryta med det utanför korvmojjen... :rolleyes:

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Varför kör man sporthoj?
För mig är det kraften, adrenalinet och glädjen av att köra ifrån polarn när man är ute och åker landsväg :) Köper du då en Suzuki gsxr 1000 K7 med något schysst Slipon eller helsystem (glöm inte att ljudet är halva nöjet) så kör du ifrån vem som helst fastän du är "nybörjare". Men en 750 blir du alltid ifrånåkt av någon annan...

Ska du köra mest på Bana så håller jag med Goe i tidigare kommentar.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki

Om man gillar köra på motorvägen, då är 1000 cc snabbare. Men på krokiga vägar eller bana är det föraren som avgör vem som är snabbast. Och om man ändå bara skall köra på motorvägen så är väl ändå busa ett bättre alternativ.

Det är sån satans kubik hysteri i Sverige.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Med en nybörjare i sadeln är 1000cc snabbare överallt, även på bana.
Jag köpte inte heller min Mc för att köra på motorvägen men vågar ju ändå inte gasa annat än på raksträckor så därför blir 1000cc snabbare/roligare oavsett.

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
750n alla dagar i veckan, roligaste hojen jag nånsin kört, kör själv k7an o kan bara rekommendera den.

funkar fin fint både som långkörarmaskin och ut o lekamaksin

Sen allt skitsnack om att du ska ta 1000cc bara för att inte polarna ska köra ifrån dig kan du ta med en nypa salt, har då inga problem o hänga med dom 1000cc maskiner jag varit ute o kört med. ska dom köra ifrån dig får dom ligga o press 280 pluss o det händer väl kanske inte allt för ofta.

Bästa du kan göra e att testa båda maskinerna, klämma o känna hos nån handlare o sen bestäma dig för den du faller för.

Lycka till.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med en nybörjare i sadeln är 1000cc snabbare överallt, även på bana.
Jag köpte inte heller min Mc för att köra på motorvägen men vågar ju ändå inte gasa annat än på raksträckor så därför blir 1000cc snabbare/roligare oavsett.
Och med en 750 har du en hoj som du vågar gasa med i kurvorna, och kan köra fortare där, och då spöar man iaf vilken nybörjare som helst på en litershoj. Det är inte på rakorna man vinner några race :fakta

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Lånar tråden lite.
Hur mycket skiljer sittställningen på 750 vs 1000 cc?
Om man har långa ben passar 1000 bättre än 750 då?

Parre

Trollbäckens MC
Gick med
5 Jul 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -07
Jag tycker att du ska köpa 750 har det själv och kan inte vara nöjdare :yoparty kör minst lika fort som liter hojarna gör på landsvägen

_SuperMot_

Bad Boy
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
GSX-R 750 K8
Tack för alla svar!

150hk/163kg som 750in har måste väl röra på sig?

Då kanske vi ses på någon slingrig väg i sommar, troligtvis på en 750! :yoparty

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Alla som har 750n svarar att den är bäst. Men alla övriga verkar tycka 1000. Vilka är mest subjektiva?

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Alla som har 750n svarar att den är bäst. Men alla övriga verkar tycka 1000. Vilka är mest subjektiva?

Det hela handlar om hur man vill köra sin hoj, gillar man att "tok" varva vid all "vanlig" körning även på väg så är det 600/750 som gäller och detta speciellt om man avser avverka stor del av milen på banor.

1000cc maskiner går mycket "smidigare" på landsvägen då man inte alls behöver varva och växla så mycket för "vanlig" körning. Nu har dock de senare årsmodellerna av 1000cc blivit mer högvarviga och då samtidigt fått mer toppeffekt men det är ändå stora skillnader. Körde en sväng med en 750 i sommras och den höll fasiken på att välta innåt i kurvorna då den inte svarade på gasen som jag var van och den krävde ofta 2växlar ner för att få upp orken. Där jag var van att kunna köra på 7-8krpm så var jag nu tvungen att ligga konstant över 10krpm.

Hade faktiskt en gixxer 750 i några år efter att ha haft 1100 och 1000cc maskiner men de enda jag tänker på beträffande den numera är att man alltid låg på över 10krpm vid "vanlig" körning vilket var tröttsamt för öronen och att den "kroknade" fort när det började gå undan. Sen att accelerationen bara var bra första växlarna och att den alltid krävde två växlar ner vid omkörningar på väg var också irriterande. Nu är mina referensramar motorstarka maskiner och jag gillar inte trötta fordon rent generellt.

Med en 750 får man köra mer "aktivt" och psykologiskt få möjlighet att känna sig som värsta roadracingkungen med upp och nedväxlingar även på vanlig väg medan en 1000cc inte alls kräver lika mycket växlande för att åka lika fort på samma väg. Klart är att en riktigt duktig pilot kör snabbare på kurvig väg och banor men medelmåttan kör nog snabbare med en 1000cc då den inte kräver lika precist växlande. På bana är dock 1000cc svårare att dosera gaspådrag i kurvor och det är stor risk för higsiders/lowsiders pga detta om man är oerfaren men på vanlig väg är det mest wheelie tendenserna hos 1000cc som kan vara spännande för oerfarna.

Sedan har båda av de alternativ av K7:eek:r ungefär samma egenskaper vid motorbroms, annars kan sådana skillnader mellan 1000cc och mindre maskiner skilja rätt mycket vilket kan leda till för kraftig motorbroms så att bakhjulet "låser" med efterföljande ostabilitet. Slip-kopplingen funkar rätt bra på gixxrarna men det tog ett tag att lära sig att de faktiskt fungerar.

Och då några skrivit att 750 hänger med 1000cc vid "fortåka" så stämmer det inte, jag har då alltid märkt en uppdelning där de som kör 750 kommer efter 1000 och 600 efter 750, då gäller ju detta endast "fortåka" på mindre och kurviga partier får man jobba mer för att hänga med 600 men det tar man ju igen på första bästa raka så är min uppfattning men jag tycker att 750 är lämplig som första tunga mc då 1000cc kan vara väl så spännande i nybörjares händer.

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sån jäkla effektskillnad tror jag inte det är. När jag kör bana med mina gamla 750 så åker jag jämnt på rakorna mot äldre literhojjar, t.exgamla r1´or.
men snabbare id kurvpartier då 750 blir smidigare.
men som nån sa tidigare så beror de ju helt på vad du är för förare. Jag hade valt 750 alla ggr.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept